Vi vil på hytta til påske!

Regjeringen har nylig innført de mest inngripende tiltak noensinne i fredstid. Hjertepasienter får avlyst operasjoner, nyforlovede får avlyst bryllup og eldre på institusjon får ikke besøk av sine nærmeste. Da er det vanskelig å hevde at det er oss hytteeiere det er synd på. Likevel krever vi at hytteforbud-forskriften må endres, da tiltakene som innføres både er for strenge og for lite målrettede.
Audun Bringsvor, generalsekretær i Norsk Hyttelag. Foto: Leif Magne Flemmen.

Norsk Hyttelag er en interesseorganisasjon for landets drøyt 600 000 hytteeiere. Jeg snakker ikke på vegne av de hytteeierne som nekter å reise ned fra fjellet nå, og jeg snakker ikke til de lokale som ønsker hyttefolket dit pepperen gror uansett. Jeg snakker til alle dere andre, som heldigvis utgjør det store flertallet.

Vær en del av dugnaden

Først og fremst: Vi ber alle våre medlemmer om å være en del av dugnaden. Det er lov å mene at koronaviruset ikke er verre enn en vanlig influensa og det er lov å mene at det er verre enn spanskesyken. Likevel er det en selvfølge at vi følger de nasjonale retningslinjene mens vi diskuterer, tviler – og fortviler.

Hyttelivet er noe av det flotteste vi har, og vi er like glade i hyttekommunen vår som de som bor der hele året. Når ting er vanskelige, gir hytta frihet. Når det er krise, er hytta det tryggeste vi har. Det er ikke det minste rart at vi er mange som ønsker å søke dekning på hytta når pandemien truer.

Vi har rett til helsehjelp

Jeg mener det er åpenbart at det kommunale helsevesenet må være tilpasset antall hytter i kommunen. Denne plikten er helt uavhengig av eiendomsskatt, og er noe kommunen påtok seg da de tegnet hyttene inn i sine reguleringsplaner.

En kommune som Hol (Geilo) har 2 086 helårsboliger og 5 694 hytter. Hver vinter (og i stadig større grad resten av året), vet de at hyttefolket kommer og har full kontroll. Helsevesenet håndterte fint å ha folk i alle hyttene sist påske, og de vil gjøre det igjen neste påske.

Årsaken til at vi blir bedt om å være hjemme akkurat nå, handler ikke om eiendomsskatt eller grådighet, det handler om at koronaviruset allerede utgjør en stor belastning for de som jobber innen helse. Om en av oss skader oss mens vi måker hyttetaket, må ambulansen ta høyde for at vi kan være smittefarlige, og alt tar mer tid. Kanskje må ambulansen smittevaskes før den kan brukes på nytt.

Norsk Hyttelag krever gjenåpning til påske!

Til tross for dette mener vi at det ikke er grunnlag for å avlyse påsken. Et totalforbud mot å være på hytta er unødvendig inngripende. Vi krever at karantene­forskriften endres før den eventuelt fornyes etter 1. april. Forbudet må utformes slik at det tar lokale hensyn og at det bare forbyr opphold som medfører økt smitterisiko (direkte eller indirekte)

Forskriften som nå foreligger, gjør det forbudt for folk fra Lillehammer å dra på hytta på Sjusjøen, mens det er greit om de har hytte på Nordseter. Det er heller ikke lov for folk fra nabokommunene å besøke noen av de 1 347 hyttene i Bergen kommune av hensyn til det lokale helsevesenet.

Det skilles ikke mellom små, sårbare hyttekommuner og bykommuner med stor helårsbefolkning og eget sykehus. Det skilles heller ikke mellom ski-inn/ski-ut hytter midt i alpinbakken, en moderne hytte med bilvei helt frem eller en hytte langt inne på vidda hvor hjelpen må komme med helikopter.

Ikke fullt og helt, men stykkevis og delt

Når vi kommer til påske, har hele befolkningen vært gjennom en tre uker lang periode med smitteverntiltak, svært mange i hjemmekarantene. Risikoen ved å reise på hytta, vil være lavere for flere av oss enn den var for bare en eller to uker siden. Svært mange av landets hyttekommuner vil være i god stand til å ta mot friske hyttegjester som kommer rett fra karantene.

Kanskje må små og sårbare kommuner fortsatt holde helt stengt. Kanskje er det tilstrekkelig å stenge alpinanlegget i stedet for alle hyttene. Kanskje skal det bare legges restriksjoner på folk som tilhører risikogrupper. I dag blir du nektet om du passerer kommunegrensen. Hadde det ikke vært mer fornuftig å sette en grense om hytta ligger mer enn 25 mil fra bostedet og fastlegen?

Å innføre et totalt forbud for alle kommuner, alle hytter, alle familier, alle situasjoner, det koster i alle fall mer enn det smaker!

Forsiktig optimist

Jeg gleder meg til påsken, og håper jeg får mange flotte skiturer fra hytta i Hallingdal. Om jeg blir nektet å reise til fjells fordi min kommune har vurdert risikoen til å være for stor i mitt hytteområde, så vil jeg respektere det – og glede meg til påsken 2021 i stedet.

Om hyttepåsken blir avlyst på grunn av et unyansert og unødvendig strengt regelverk, er det synd. Om 600 000 hytteeiere nektes å dra på hytta fordi det er 100 000 som bør holde seg hjemme, så vil det være trist. Gi oss gjerne en forskrift, men sørg i det minste for at den er treffsikker.

Audun Bringsvor, generalsekretær i Norsk Hyttelag. Foto: Leif Magne Flemmen.
Generalsekretær Audun Bringsvor i Norsk Hyttelag vil gjenåpne hyttene til påskeferien. Foto: Anne Boe-Tangen/Norsk Hyttelag.
I dag er det ikke lov å besøke denne hytta ved Yddin i Øystre Slidre. Foto: Norsk Hyttelag