Vi velger påskefjellet framfor Syden-varme i påsken

Mens nordmenn flest skal holde seg innenfor landets grenser i påsken, oppgir 150 000 at de planlegger å reise til varmere strøk. Over en million satser på at snøen holder seg på fjellet.

Fire prosent, noe som tilsvarer nær 150 000 nordmenn, oppgir at de skal reise til varmere strøk i påsken. Det kommer frem i en undersøkelse Respons analyse har gjennomført for Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1. For mange er det første utenlandstur på to år.

– Det er kanskje lenge siden du har vært utenfor Norges landegrenser, og da er det smart å forberede seg godt. Sjekk både pass og koronasertifikat og husk at det fortsatt kan være lokale koronarestriksjoner, sier forsikringssjef Kjetil Nyborg i SpareBank 1 Østlandet.

Over en million skal til fjells

Til sammenligning svarer 30 prosent, tilsvarende vel 1,2 millioner nordmenn, at de skal utnytte den siste snøen på hytta eller fjellet denne påsken. Forsikringssjefen er opptatt av at man skor både seg selv og bilen riktig.

– Mange ser frem til å tyne ut siste rest av vinteren - enten det er på langrenn aller alpint. I tillegg er topptursesongen i full gang. Sjekk vær og føre og ta forholdsregler i bakken. Og selv om det er fristende å skifte dekk, så er det klare rådet å beholde vinterdekkene på om du skal til fjells. Det kan fortsatt være snø og is på fjellet, og veiene kan fryse på, sier Nyborg.

1 av 4 skal ordne hus og hage

23 prosent, tilsvarende 1 million nordmenn, oppgir at de skal være hjemme og fikse på hus og hage i påsken. En grundig vårsjekk av huset er smart, sier forsikringssjef Nyborg.

- Boliger som blir godt vedlikeholdt stiger mer i verdi enn de som ikke gjør det. Og jo før du oppdager og tar tak i forhold som må utbedres – desto lavere blir skadeomfanget og kostnadene. Våren er derfor et godt tidspunkt for å rense takrenner, sjekke tak, yttervegger og beslag over vinduer og dører og gjennomføre nødvendig hagearbeid, sier han.

Forsikringssjefens tips til påskens Syden-farere:

• Sjekk at passet ditt er gyldig: Alle pass bør være gyldig i seks måneder etter planlagt retur. Vær oppmerksom på at passet kun er gyldig så lenge det er skadefritt og du er gjenkjennbar på bildet.

• Sett deg inn i lokale restriksjoner: Selv om det globale reiserådet ble opphevet 21. oktober 2021, kan det fortsatt være lokale restriksjoner og smitteverntiltak. Følg derfor med på hva som gjelder dit du skal reise, og sjekk koronasertifikatet ditt.

• Sjekk at reiseforsikringen din er gyldig: Vanlig praksis er at reiseforsikringen din gjelder som normalt, dersom det ikke finnes et reiseråd fra UD knyttet til destinasjonen.

• Ta med reisekortet for din reiseforsikring på tur: Reisekortet er et bevis på at du har reiseforsikring, og legekontoret/sykehuset i utlandet vil spørre etter dette hvis du skulle bli utsatt for sykdom eller skade. Reisekortet ditt kan du få på mobilen, slik at du alltid har det tilgjengelig.

• Forsinket fly? Hvis flyet ditt er forsinket, bør du først ta kontakt med flyselskap, hotell eller annen reisearrangør, for å se hva de betaler deg tilbake for reisen din. Er du forsikret hos vårt forsikringsselskap Fremtind, dekker reiseforsikringen det du ikke får igjen fra flyselskapet og andre reiseselskaper. Husk å ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket fly.

• Skal du reise innenfor EU/EØS-området bør du også ha med deg Europeisk helsetrygdkort. Det dokumenterer at du har rett til dekning av nødvendig helsehjelp i et annet EØS-land på samme vilkår som oppholdslandets egne statsborgere. Les mer og bestill på helsenorge.no.