Et hjerte av gull

Vi skal gå og sykle Norge på Langs for å få flere hjertestartere tilgjengelig der folk bor

I det offentlige hjertestarterregisteret er det registrert litt over 7.000 hjertestartere akkurat nå. Klokken 17:31 torsdag 21.03.19 var bare 3.003 tilgjengelig, dvs. kun 42% - fordi arbeidsplassene hadde begynt å stenge for en god stund siden, når Rema 1000 og Apotek 1 også har stengt er under 1/3 av hjertestarterne tilgjengelige. I 2017 var det 3.172 hjertestans utenfor sykehus i Norge - kun 2% av hjertestansene skjedde på arbeidsplassen - mens hele 62% skjedde hjemme. Dessverre er ikke hjertestartere tilgjengelig etter arbeidstid eller der folk bor i særlig grad i Norge. Det kan din bedrift eller organisasjon nå gjøre noe med.
Utfør hjerte-/ lungeredning med takten 30 kompresjoner og 2 innpust. Jo snarere man får koblet til en hjertestarter jo bedre. Får man inkludert hjertestarteren i løpet av de første 9 minuttene øker sjansen til å leve 30 dager senere betraktelig.

På verdensbasis dør hvert år mer enn 17,9 millioner mennesker av plutselig hjertestans utenfor sykehus, 36% dør prematurt, dvs før de fyller 70 år. I Norge er tallet mellom 3 - 4.000. Globalt overlever kun 10%. Med rask igangsatt hjerte-lunge-redning (HLR), tidlig tilkobling av hjertestarter, og kyndig veiledning fra 113, etterfulgt av god profesjonell hjelp fra helsepersonell, kunne mange fler vært reddet. Forskning fra Sverige over 11 år viser at sannsynligheten for å overleve kan komme helt opp i 52% av de som har sjokkbar rytme.

Vi skal vise at alle kan redde et liv med sine hender

Derfor starter vi en tur Norge på Langs fra Lindesnes Fyr den 24.04.19 kl 09:00. Foran oss ligger 2.620 km som skal tilbakelegges i løpet av 66 dager til fots og på sykkel.

I løpet av disse 66 dagene har vi 4 mål;

1. Kvalitetssikre flest mulig av eksisterende hjertestartere i det offentlige hjertestarterregisteret.
  2. Folkefinansiere minst 66 hjertestartere der folk bor
  3. Kurse minst 750 personer i Grunnleggende Hjerte-/LungeRedning (GHLR)
  4. Tilgjengeliggjøre flere eksisterende hjertestartere 24/7

Denne turen er en oppladning til årets "Restart A Heart Day" den 16.10. Innen denne dagen håper vi at mer enn 5.000 som er sertifisert i HLR er tilgjengelig når behovet melder seg.

Vi skal la det gå sport i å kunne redde et liv

På vei opp gjennom Norge skal følgebilen vår ha med QCPR dukker fra Laerdal og vi skal gjennomføre såkalte QCPR Race. Ved bruk av sensorer i øvingsdukken og en app utviklet av Laerdal, vil hver enkelt kursdeltaker lære å bli en mest mulig effektiv livredder. Deltagerne konkurrer mot hverandre og den som utfører livredning mest effektivt vinner livredningsracet.

- Dette er en konkurranse med spesiell mening, sier Bjørn-Arild Woll. Med kvalitets-HLR kan sjansen for overleve mer enn firedobles, og med dette nylig lanserte undervisningsproduktet blir opplæring i HLR både nyttig og gøy. Ved hjelp av QCPR Race blir deltakerne også stimuleret til repetisjonstrening for å forbedre sin egen ytelse og score i konkurransen.

«Dine Hender Kan Redde Et Liv»

Med disse ordene arrangeres hvert år den 16 oktober verdensdagen for HLR - «World Restart a Heart Day».

Tidligere har dagen bare vært markert i Europa, og i 2017 ble rundt 200 000 personer lært opp i HLR på denne dagen, bare i Storbritannia. I 2018 ble dagen markert over hele verden, med støtte fra WHO, og nærmere 500  000 ble lært opp.

På verdensbasis er det store forskjeller på hvor ofte lekfolk går i gang med HLR. Det varierer fra 5 prosent til 80 prosent i tilfellene hvor slik hjelp er nødvendig. I Norge ligger vi helt i verdenstoppen og mange starter raskt HLR. I følge det Europeiske Resuscitasjonsrådet kan hundretusener flere liv reddes ved rask og riktig hjelp etter hjertestans.

Bjørn-Arild WollGrunnlegger/ Styreleder

Bjørn-Arild har grunnlagt foreningen Et Hjerte av Gull sammen med sin kjæreste Anette Testman.
Han er i tillegg helseteknologi gründer gjennom startup'n Spera som utvikler et økosystem med smarte personlige enheter og avanserte multifunksjons akuttdroner.

Tel:+47 400 56 131baw@spera.no

Kim-Daniel SannesAmbassadør

Kim-Daniel Sannes (født i Oslo 20. januar 1986) er en norsk skuespiller som spilte rollen som «Storm Liland Anker-Hansen» i TV 2s såpeserie Hotel Cæsar. Han fikk rollen etter å ha gått seirende ut av TV 2s realityserie Jakten på en Cæsarstjerne i 2006. I 2013 tok han andreplassen i TV2s talentkonkurranse Skal vi danse.[1] I 2013 og 2014 var Sannes konferansier på datapartyet The Gathering.[2]

Sannes har tidligere hatt en rolle i NRK-serien Skolen. Han har også jobbet med programmet Juntafil på NRK P3, samt spilt i novellefilmen «Som min søster». Han er en av to som synger under førsterekka 2020.

Tel:952 00 186kimdaniel.sannes@gmail.com

Claes ReitanFylkesleder Oslo

Claes arbeider med salg og markedsføring i det daglige. I foreningen Et Hjerte av Gull er han styremedlem og leder fylkeslaget i Oslo.

Claes har personlig erfart å miste familiemedlemmer for tidlig på grunn av hjertestans.

Tel:45094546cr@ethjerteavgull.nohttp://reitanjunior.blogg.no

Bilder

Last ned bilde
Bilde tatt i forbindelse med at Bjørn-Arild Woll og gordonsetteren Brio skal gå Norge på Langs - avgang fra Lindesnes Fyr 24.04.19 kl. 09:00
Last ned bilde
Når man skal utføre hjerte-/lungeredning skal man sjekke om pasienten puster
Last ned bilde
Dersom du kommer over en person som du mistenker at har fått hjertestans skal du først forsøke å få kontakt
Last ned bilde
Overlevelse 30 dager etter en hjertestans avhengig hvor raskt en hjertestarter blir aktivert. Grafen bygger på tall fra det svenske hjertestansregisteret for perioden 2004 - 2015

Om Et hjerte av gull

Et hjerte av gull
1329 Lommedalen

400 56 131http://www.ethjerteavgull.no

Et Hjerte av Gull er en ideel forening som arbeider for å tilgjengeliggjøre hjertestartere der folk bor gjennom folkefinansiering. I tillegg arbeider vi for å tilgjengeliggjøre mennesker som er sertifisert i HLR når liv står på spill.

Vi har startet innsamlingen «Dine Hender Kan Redde Liv - Norge på langs» på Spleis. For at den skal lykkes trenger vi litt hjelp av deg. Kan du hjelpe oss å dele innsamlingen?

Følg pressemeldinger fra Et hjerte av gull

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Et hjerte av gull på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Et hjerte av gull

DINE HENDER KAN REDDE LIV - Lær hvordan tirsdag 16. oktober 20185.7.2018 17:46:47 CEST | Pressemelding

Hvert år stanser over 3.000 hjerter utenfor sykehus i Norge og over 12.000 får hjerteinfarkt. Tirsdag 16. oktober skal foreningen Et Hjerte av Gull i samarbeid med helse teknologi startup'n Spera og Akutthjelper.no holde mer enn 250 pop up hjerte-/lungeredningskurs over hele Norge. Dette som del av den internasjonale World Restart a Heart Day som er et initiativ fra European Resuscitation Council.

Er det kun Rema 1000 som skal få hjerter til å slå igjen i Sommer-Norge?22.6.2018 09:59:37 CEST | Pressemelding

Fellesferien og stengte arbeidsplasser er bare et par uker unna. Foreningen Et Hjerte av Gull kommer med et stort varsko om tilgangen på hjertestartere dersom man skulle få hjertestans. Å ringe 113, samt eventuelt oppsøke nærmeste Rema 1000 med hjertestarter, gir beste odds for å overleve. Rema 1000 skal ha hjertestarter i samtlige av sine butikker i Norge. Rema 1000 skal ha hjertestarter i nærheten av kassene / inngangen i samtlige av sine butikker i Norge