Vi kjører kortere og roligere, men bulker like mye

Kjøredata fra 30.000 norske bilister forteller at vi kjører både kortere og roligere denne sommeren enn de tre foregående. Uoppmerksomhet bidrar til at vi likevel bulker like mye som før.

Vi kjører kortere og roligere, men bulker like mye

Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, har sett på kjøredata fra smart bilforsikring for de to første ukene i juli, før myndighetene åpnet for reiser til flere land i Europa.

- Tar vi utgangspunkt i at funnene våre er representative, så har nordmenn kjørt i snitt 120 kilometer kortere de første to ukene i juli, enn det vi har gjort de tre siste somrene, sier Svein Skovly, leder for innovasjon i Fremtind.

Norske bilister kjører mest langt som sommeren, og de tre siste årene har vi kjørt dobbelt så mange turer over 100 kilometer i juli sammenlignet med resten av året. Funnene er basert på kjøredata fra nærmere 400 millioner kjørte kilometer blant 30.000 bilister, som bruker første generasjon smart bilforsikring fra forsikringsselskapet.

- Med denne løsningen vet vi ikke hvor bilistene er, men statistikken forteller oss at mange nordmenn, i normale somre, er å finne på bilferie i Europa, sier Skovly.

Vi kjører mindre i høye hastigheter

Gjennomsnittshastigheten er denne sommeren lavere, og er til nå i juli er på 53,5 km/t, mot over 55 km/t de siste årene. Andelen kjøring i hastigheter over 110 km/t de to første ukene i juli er redusert med hele 43,4 prosent, i forhold til i 2019. Det styrker teorien om at mange normalt drar på bilferie i Europa.

- Juli er den måneden vi normalt kjører mest fort, så dette er en positiv utvikling som kan ha flere forklaringer. De aller færreste av oss har kjørt i utlandet hvor det er høyere fartsgrenser. Det har vært en del kø som senker hastigheten, også kan det være at vi rett og slett tar det mer pent i trafikken enn vi har gjort før, sier Skovly.

Andelen kjøring i hastigheter over 130 km/t er redusert med hele 71 prosent, og andelen over 150 km/t er redusert med 67 prosent.

Vil se like mange bilskader

Skadestatistikken blant Fremtinds forsikringskunder i SpareBank 1 og DNB viser at nordmenn bulker like mye som før.

I juni og de to første ukene i juli i år har selskapet registrert ca. 17.300 motorskader til en estimert erstatning på ca. 147 millioner kroner. Av disse er det om lag 4400 typiske sammenstøt- og bulkeskader, til en estimert kostnad på ca. 45 millioner kroner.

- Ryggeskader, påkjøring bakfra og påkjørsler av parkerte biler er gjengangere. Dette er typiske skader som inntreffer når sjåførene er uoppmerksomme eller stresset. Så selv om vi kjører kortere og tilsynelatende roligere så bulker vi like mye, sier Skovly.

I de to første sommermånedene i 2018 og 2019 registrerte Fremtind henholdsvis 20.100 og 19.200 skader, til 321 millioner og 340 millioner erstatningskroner.

- Det er foreløpig færre og billigere bilskader denne sommeren, men mye tyder på at omfanget vil nærme seg nivået de to siste somrene. Det er fortsatt ferietid og vi oppfordrer alle om å ta det pent, holde fartsgrensen og la mobilen ligge når du sitter bak rattet, sier Skovly.

Om smart bilforsikring

Fremtind har hatt smart bilforsikring i markedet i over 3 år. Den første generasjonen ble lansert våren 2017 av daværende SpareBank 1 Forsikring. I denne løsningen monterer bilistene en smartplugg i bilens diagnoseport. Med denne løsningen har vi til nå registrert over 360 millioner kjørte kilometer blant over 30.000 kunder.

Vinteren 2020 lanserte Fremtind en ny generasjon smart bilforsikring, med kun mobilen som sensor. Vi opplevde at vi med den første versjonen ikke klarte å påvirke ulykkesstatistikken som vi ønsket. I dag har vi bedre og mer moden teknologi, og ikke minst så kunne ikke el-bileierne bruke smartpluggen i Spinn. Den nye generasjonen, og appen som i dag heter «Smartbil», er tilgjengelig for alle.

Som i første generasjon smart bilforsikring er målet med Smartbil-appen å belønne trygg kjøring og bevisstgjøre bilistene på deres kjøreatferd. Høy fart og mobilbruk under kjøring fører til ulykker, og nå fokuserer vi på mobilbruk ved å belønne de som lar mobilen ligge. Bilistene får ikke noen form for «straff» om de ikke kjører pent eller fikler med mobilen.

Vi kjører kortere og roligere, men bulker like mye
Svein Skovly, leder for innovasjon i Fremtind, forsikringselskapet til SpareBank 1 og DNB.