Vi kildesorterer gjerne, men dropper ikke fly og kjøtt

Grønt Punkt Norge har spurt nordmenn om hvilke hensyn de tar til miljøet i sitt daglige liv. I undersøkelsen som er gjennomført av Kantar Media, svarer 84 prosent at de kildesorterer jevnlig.
– Det er utrolig positivt at så mange anser kildesortering som et viktig klimatiltak. Det er noe vi enkelt kan gjøre hver eneste dag. Det krever heller ikke spesielt mye av oss, samtidig som det har en helt klar effekt, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.
Leverer gjerne klær til gjenbruk
Det nest mest populære miljøtiltaket er å levere klær og møbler til gjenbruk.
– Vi ser at volumene både på klær og møbler øker. Vi opplever at folk er mer bevisste på å levere det de selv ikke trenger eller har bruk for lenger, sier Arnt-Willy Hjelle som er bærekraftsansvarlig i Fretex.
I 2018 samlet de inn 21.200 tonn klær, en økning fra året før da 18.500 ble levert inn.
Her er lista på hva folk svarte på spørsmålet «Hva av følgende gjør du av hensyn til miljøet/klimaet?»
- Kildesorterer jevnlig (84%)
- Leverer klær/møbler til gjenbruk (71%)
- Begrenser innkjøp (49%
- Går, sykler, reiser kollektivt i stedet for med bil (40%
- Spiser mindre kjøtt (27%)
- Begrenser vannforbruk og oppvarming hjemme (27%)
- Begrenser antall flyreiser/avstår fra å fly (22%)
- Kjøper brukte klær/møbler (22%
Velger de «enkle» tiltakene
Selv om det gleder Grønt Punkt Norge at kildesortering topper lista, er det overraskende at ikke flere velger å kjøpe brukt og begrense flyreiser og kjøtt. Trolig velger mange de enkle tiltakene, som ikke påvirker eller endrer livet i like stor grad.
Samtidig tyder innsamlingstallene til Grønt Punkt Norge at enkelte skryter på seg at de er litt flinkere til å kildesortere enn de egentlig er.
– Vi vet at bare 1 av 3 plastemballasjer havner i plastinnsamlingen. Så selv de som sier at de kildesorterer kan nok de fleste bli litt flinkere til å gjøre det systematisk, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.
Unge dropper bil og kjøtt
Undersøkelsen viser imidlertid at det er forskjell i hvilke hensyn man er villig til å ta, avhengig av alder og om du har barn.
Unge uten barn er langt mer villig til å droppe bilen, spise mindre kjøtt og kjøpe brukt. Men heller ikke de er så veldig villig til å kutte ut flyturen.
– Vi opplever at de yngre stadig blir flinkere og mer bevisste til å kjøpe brukt. Men folk er helt klart flinkere til å levere inn enn til å handle i våre bruktbutikker. Det er en positiv trend at stadig flere kjøper brukt, men vi skulle gjerne sett en brattere salgsutvikling, sier Arnt-Willy Hjelle i Fretex.
Her er lista på hva folk under 45 uten barn svarte på spørsmålet «Hva av følgende gjør du av hensyn til miljøet/klimaet?»
- Kildesorterer jevnlig (78%)
- Leverer klær til gjenbruk (68%)
- Går, sykler, reiser kollektivt i stedet for med bil (56%)
- Begrenser innkjøp (53%)
- Spiser mindre kjøtt (41%)
- Kjøper brukte klær/møbler (31%)
- Begrenser vannforbruk og oppvarming hjemme (28%)
- Begrenser antall flyreiser/avstår fra å fly (25%)
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av Kantar Media på oppdrag fra Grønt Punkt Norge i perioden 25. januar til 7. februar.
Undersøkelsen har 1252 respondenter landsrepresentativt.
Nøkkelord
Kontakter
Karoline CarlsenNettredaktør | internjournalist
Tel:+47 922 61 020karoline@grontpunkt.noKari-Lill LjøstadKommunikasjonssjef
Tel:+47 950 63 805kari-lill@grontpunkt.noGunnar MoenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 970 27 897gunnar@grontpunkt.noBilder


Dokumenter
Om Grønt Punkt Norge
For bedrifter som tar miljøansvar
Grønt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, tre-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. Grønt Punkt-merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen - det vil si at produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning.
Grønt Punkt Norge eies av returselskapene for emballasje. Det er Sirkel Glass AS, Norsk Metallgjenvinning AS, Norsk Resy AS, Norsk Returkartong AS og Plastretur AS.
Følg pressemeldinger fra Grønt Punkt Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Punkt Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Grønt Punkt Norge
11 heldige lotterivinnere fra Agder6.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Agder utmerker seg i Returkartonglotteriet. 11 vinnere fra fylket sikret seg 10.000 kroner i 2024. Nasjonalt er det stadig flere som kjenner til lotteriet.
Kildesortering er ikke bare dugnadsarbeid8.1.2025 07:30:00 CET | Kronikk
Skal vi unngå å brenne opp ressursene våre, kan vi ikke se på kildesortering og resirkulering som en frivillig dugnad.
Korte avstander øker kildesorteringen18.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
Stadig flere nordmenn har fått egen innsamling av glass- og metallemballasje rett utenfor døra. Til sommeren innføres denne ordningen over hele landet.
Suveren seier i Plastcupen4.11.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
Construction City Bygg AS er årets vinner av Plastcupen 2024. De imponerer med høy sorteringsgrad, en stor mengde plast til materialgjenvinning og kreative innsamlingsløsninger
Ender kildesortert plast i forbrenningsovner?1.10.2024 13:11:23 CEST | Kronikk
På NRK Dagsrevyen 30. september kunne man få inntrykk av at halvparten av plastemballasjen som kildesorteres riktig ikke blir materialgjenvunnet, men ender i forbrenningsovner. Heldigvis stemmer det ikke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom