Vi introduserer NKI Karriereveileder

Mange er usikre på hvilken utdanning de skal velge, eller hva de skal gjøre for å komme seg videre i karrieren. Ofte kan det være nyttig med et objektivt blikk på kompetanse og interesser for å se hvordan disse kan brukes i videre studier og karriere.

Kostbart frafall
Frafall i videregående skole koster samfunnet nærmere én million kroner per elev, ifølge en rapport fra Ipsos MMI. Ungdommers feilvalg er en samfunnsøkonomisk belastning, mener NHO. - Det er et stort behov for at dagens yrkesveiledning blir bedre og mer profesjonell for å redusere feilvalg, sier kompetansedirektør Are Turmo.

Vi er opptatt av at alle skal finne noe som passer for dem og nå sitt fulle potensiale. Derfor lanserer vi NKI Karriereveileder. Tjenesten vi tilbyr er et samarbeid med Profråd, og er utviklet over de siste 30 år av PhD Oskar Solberg, en tidligere forsker ved NTNU. Kartleggingen er en av de mest presise i Europa. Det er NTNU som sertifiserer veiledere og har ansvar for faglig utvikling.

Personlig karriereveiledning
Vi har tatt hensyn til at de som har behov for karriereveiledning befinner seg på forskjellige stadier i livet. Derfor har vi sydd sammen ulike pakker slik at du lett kan finne den pakken som passer best for deg. Dette sikrer at resultatet av veiledningen blir så korrekt som mulig. Testene er delt opp i ungdom og voksen, og deretter sortert etter utdanning og jobb.

Ungdom er for deg som er usikker på hvilken retning du skal gå på videregående og trenger innsikt i hvilken type du er. Denne testen passer best for aldersgruppen 16-18 år og som står i et viktig veikryss med tanke på skole og utdanning.

Voksen er for deg som trenger veiledning med tanke på høyere utdanning, eller som ønsker å bytte jobb. Du vil i samtale med våre veiledere finne konkrete retninger som er riktig for deg med tanke på evner, verdier og interesser. Denne testen passer best for aldersgruppen 18 +. Ønsker du mer info om de enkelte pakkene? Her kan du lese mer om NKI Karriereveileder.

Etter at kartleggingen er gjennomført, avtaler vi tid for en obligatorisk, personlig veiledning (kan også være på Skype), der vi tar for oss og diskuterer resultatene av kartleggingen.

- Målet med Karriereveilederen, er at du skal bli tryggere på veien videre, uavhengig av om du skal finne en studieretning eller bytte jobb, sier karriereveileder i NKI, Celine Elserud. - Det er ikke sikkert du får en aha- opplevelse ved å ta denne kartleggingen. Men hele prosessen vil få deg til å tenke gjennom hvilke elementer som er viktig for deg for at du skal trives i et miljø, og hvilke egenskaper du besitter, noe som vil gjøre deg langt tryggere på de valgene du tar, avslutter hun.

Med vår karriereveileder ønsker vi å guide personer som står foran vanskelige veivalg i riktig retning slik at de blir trygge på at valgene de tar er de rette for dem. Vi tror at dette er en viktig investering for å hindre feilvalg og få større selvtillit på egen kompetanse. Om man føler at man har tatt et «riktig valg», minsker faren for frafall og behovet for omskolering.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.NKI Karriereveuileder - for deg som trenger hjelp til å finne veien videreVideokanal

Om NKI Nettstudier
NKI Nettstudier ble etablert i Norge allerede i 1959 og er i dag Nordens største fagskole på nett. I 2007 ble selskapet en del av utdanningskonsernet Intendia Group AS, et av Skandinavias ledende utdanningskonsern med virksomhet i Sverige og Norge. NKI har årlig rundt 10 000 studenter og tilbyr mer enn 330 studiemuligheter innen de fleste fagområder. NKI er levende opptatt av god nettpedagogikk og jobber kontinuerlig med tilrettelegging av best mulig fleksibel utdanning ved bruk av teknologi og læringsmetoder.