Vi har alt under kontroll. Vi tilbakekaller teksten "Misbruk av navn" som ble sendt ut tidligere i dag

Navnet Motvind har vært misbrukt til å samle inn penger. Motvind Norge kan forsikre alle om at alt nå er under kontroll.

Sist helg ble det satt i gang en innsamling til inntekt for kampen mot ASKOs utbygging av vindkraft i Nordbømarka i Lillesand.  Innsamlingen gikk via Spleis, slik Motvind Norge og samarbeidende organisasjoner har gjort lenge. I Spleisen stod det at de i samarbeid med andre organisasjoner og naboer skal stanse utbyggingen.

Folk hadde all grunn til å tro at denne spleisen var i regi av Motvind-bevegelsen, som vi har bygget opp siden 2019 og som nå har 19000 betalende medlemmer i moderorganisasjonen Motvind Norge. Verken spleisen eller denne nyopprettede organisasjonen har noe med oss å gjøre. Ingen andre organisasjoner var kontaktet, heller ikke naboer.

Innsamlingen ble påklaget av Motvind Norge, Motvind Sørvest, Miljøvernforbundet og flere andre. Spleis satte innsamlingen på pause mens de undersøkte saken, og innsamlingen er nå avsluttet og pengene tilbakebetalt giverne.

Det er den siste tida opprettet en rekke selskap med Motvind i navnet og med samme styreleder, styremedlem og/eller daglig leder. Det er et av disse selskapnet som, uten valgt styre, uten medlemmer og uten regnskapsfører, forsøkte å samle inn penger i vårt navn.

Motvind Norge og andre reelle organisasjoner i Motvind-bevegelsen har et bredt samarbeid, både med naboer og andre organisasjoner, som er utviklet gjennom måneder og år.

I Lillesand har vi fulgt saken tett siden den kom opp. Vi har skrevet brev og klager til Lillesand kommune og andre myndigheter, vi har arrangert og deltatt i nabomøter, og vi har hjulpet så godt vi kan slik det også står i vårt formål..

Forholdet vil bli anmeldt.

Valget 2021 - et naturvalg. Markeringer og Kick Off15.2.2021 16:32:27 CETPressemelding

I 2021 er truslene mot natur, samfunn og miljø større enn noen gang. Hverken natur eller vindkraft har noen gang vært tema i valgkampen. Stortingsvalget 2021 er et skjebnevalg og må bli et naturvalg! I dag viser vi omsorg for naturen og motstand mot de traumer som er påført natur og lokalsamfunn over det ganske land ved å arrangere nasjonale markering. Kl. 18.00 gjennomføres markeringer, fra Tana til Lindesnes, med bål, fakkelhjerter, appeller, isbading, mv. - på fjelltopper, i bygdesentra, ved anleggsområder, utfartssteder og i byer. Vindkraft er en lite effektiv, ustabil og kostbar energiteknologi som gir store skader på natur, samfunn og miljø. Vindkraft kan aldri bli bærekraftig energi- og naturforvaltning. Det er et farlig blindspor og politikk på ville veier. Norgeskartet med påmeldte markeringer vises i

ASKO satt på plass av Lillesand bystyre10.2.2021 22:00:00 CETPressemelding

Lillesand bystyre gjorde onsdag kveld et banebrytende politisk arbeid da de avslo dispensasjon til ASKOeide Lillesand vindkraftverk. Avgjørelsen er en seier for alle som har hevdet at vindkraftverk krever tillatelse etter to lover og av to myndigheter. Stortinget har gitt kommunene myndighet til å bestemme over arealdisponeringen. At energiloven trumfer plan- og bygningsloven er en myte som er etablert av bransjen og energiforvaltninga. Myten er strukket så langt at så vel søknadsplikt som lovens rettsanvendelsesskjønn har vært avvist av kommunene og statlige forvaltningsorganer. I dag sitter en rekke kommuner med ulovlig bygde vindkraftverk, irreversible inngrep og traumatiserte parter og lokalsamfunn, andre med konsesjoner som ikke kan realiseres. Det blir spennende å følge valgkampen. Hvilke politiske partier vil sette loven framfor bransjens fortjeneste og egne politiske feil?