Vi handler dobbelt så mye lokalmat i jula
Lokalmat er mat med en tydelig lokal opprinnelse og identitet, med en kvalitet som er over snittet i sin kategori. Slik beskriver fagansvarlig Eivind Haalien i NorgesGruppen produktene som går under merkelappen lokalmat.
Norsk spisefakta 2018 (Ipsos) med 4 000 respondenter viser at 44 prosent av oss er interessert i utvalgte norske spesialiteter. Interessen er særlig stor i høyinntektsgrupper. MENY, KIWI, SPAR og Joker merker den stadig økende etterspørselen for produkter med lokal opprinnelse.
Endrer oss i jula
Handlelappen forteller mye om kundene.
- Normalt ser vi at kundene våre enten er tradisjonelle eller innovatører. I julehandelen endrer vi oss, da er vi litt av hver sort, sier Eivind Haalien. I jula vekter kundene opp både kvalitet og historie. Vi koser oss ekstra mye, og mange kunder bytter ut tradisjonelle varianter med norsk håndverk. Vi bygger verdi inn i julematkategoriene, legger han til.
Lokalmat skal tilføre noe mer enn andre produkter.
- Noen velger lutefisk fra Røst, pinnekjøtt fra Voss eller for eksempel Homlagarden kalkun til nyttår. Andre kjøper Bufarost fra Valdresmeieriet istedenfor den mer tradisjonelle Edamerosten for å få en mer smaksrik variant. Blåmuggost som Golvertind fra Strandli Gård, Nidelven fra Gangstad Gårdsysteri eller selveste Kraftkar fra Tingvollost er gode alternativer til Stilton. Hvitmuggsoster fra Himmelspannet eller Eiker Gårdsysteri, er andre populære sorter, sier Haalien.
Norske lokale oster i vekst
2018 har vært året da Oste-VM ble arrangert i Bergen. Ferske tall fra MENY viser at salget av lokale oster har løftet seg betydelig siste år. 60 prosent av ostesalget i MENY er norske oster, en prosentandel som stadig øker. 7 av de 8 håndskårne ostene med mest vekst i MENY er norske håndverksoster. Økningen for håndskåret ost i MENY er på cirka 24 prosent sammenlignet med samme uke i fjor. MENY tilbyr i dag ost fra 70 ulike osteprodusenter.
Veksten i lokalmatomsetningen har vært svært høy de siste årene. I 2017 var den på 7,4. Målet til NorgesGruppen er å ligge på 2 - 5 prosentpoeng høyere omsetningsvekst for lokalmat enn veksten i NorgesGruppen totalt.
Kunsten å havne i kundens handlekurv
I NorgesGruppen skal lokalmat treffe den kvalitetsbevisste i supermarkedssegmentet, samt styrke den lokale posisjonen for våre butikker. Aldri før har butikkjedene jobbet tettere med lokalmatleverandører enn det de gjør i dag.
- Du trenger ikke å være en stor produsent for å levere til oss, forteller Eivind Haalien. Det viktigste er mattrygghet, at kundene ikke skal bli syk av maten de kjøper hos oss. Vi har produsenter som leverer til én Joker-butikk, og vi har lokalmatprodusenter som leverer til over 1200 butikker, fortsetter Haalien.
Det er relativt lett å komme inn i butikkhylla, det vanskelige er å komme ut av hylla og opp i handlekurven.
- Vi verken forhandler eller diskuterer pris med de fleste mindre produsentene. Det avgjørende er om forbruker er villig til å betale det det koster. I mange tilfeller er svaret ja, i noen tilfeller nei, forteller Haalien.
Kontakter
Ingrid Solberg GundersenKommunikasjonssjef Konserninformasjon
Tel:+47 975 14 495ingrid.gundersen@norgesgruppen.noBilder
Lenker
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom