Vi er klare til å bygge rv. 3 Østerdalen
Rv. 3 er en sterkt trafikkert vegstrekning og en hovedferdselsåre for tungtransporten nord syd i landet. Vegen er stedvis smal og svingete. Statens vegvesen planlegger bygging av tre delstrekninger som hovedsakelig skal bygges i ny trasé.
- Vi er helt i innspurten med to av strekningene. Når Stortinget følger opp NTP med penger over statsbudsjettet kan Vegvesenet starte anleggsarbeidet allerede i år, sier prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen.
Ansatte i Statens vegvesen har vært spente på hva regjeringen forslår av nye vegprosjekter i NTP. Stemningen var derfor god da Samferdselsminister Knut Arild Hareide la fram NTP fredag før helga. Regjeringen har foreslått 553 millioner i første periode og 500 millioner i andre periode. Det betyr at prosjektet Tunna bru med ny veg kan lyses ut allerede nå og strekningen Evenstad – Imsroa første halvår 2022.
Strekningene er tre av vegprosjektene som Statens vegvesen spilte inn til Samferdselsdepartementet i arbeidet med Nasjonal transportplan 2022-2033. Vegvesenet har kuttet kostnader på vegprosjektene i sitt NTP forslag med 134 milliarder kroner. Det var viktig for å få på plass flere vegprosjekter i transportplanen.
Rv. 3 Tunna bru og ny veg. (Tynset)
Prosjektet er ferdig planlagt og kan lyses ut i markedet like etter påske. Prosjektet legges ut som totalentreprise med planlagt byggestart sommeren 2021.
Vi bygger til sammen 3,1 km ny veg og ny Tunna bru over elven med samme navn. Vi skal jevne ut stigninger og strekke ut svinger. Vegen breddes også slik at den forberedes til 90 km/t.
Strekningen Evenstad – Imsroa (Stor-Elvdal)
Vi jobber nå med optimalisering av gjeldende reguleringsplan. Arbeidet med grunnerverv og avskoging er igangsatt. Prosjektet har fått oppstartsmidler for 2020-2021.
Reguleringsplanen legges ut il offentlig høring før påske og vi venter et vedtak på denne til høsten. Deretter lyses prosjektet som totalentreprise med planlagt byggestart våren 2022.
Vi skal bygge drøyt 5 km ny veg i hovedsakelig ny trasé. Gamlevegen blir liggende som lokalveg.
Strekningen Fjell – Opphus sør (Stor-Elvdal)
Strekningen er ca. 5 km lang. Vi holder på med reguleringsplanlegging etter den såkalte skoglinja. NPPs forslag til økonomisk ramme tilsier bygging først i siste seksårsperiode, dvs. tidligst i 2028.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn FossProsjektdirektør SørøstStatens vegvesen/ Utbyggingsdivisjonen
Tel:95729147ingunn.foss@vegvesen.noTaale StensbyeStatens vegvesen Utbygging Sørøst
Tel:900 43 443taale.stensbye@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E39 ved Kongeparken i Rogaland er åpen igjen20.12.2025 11:16:16 CET | Pressemelding
I dag kl. 11.00 åpnet E39 ved Kongeparken i Rogaland igjen etter å ha vært stengt siden torsdag kveld på grunn av fare for jordskred.
E39 ved Kongeparken fortsatt stengt19.12.2025 13:47:18 CET | Pressemelding
Ny vurdering lørdag formiddag.
Slik sikrar Statens vegvesen skredutsette rv. 13 i Ryfylke19.12.2025 11:05:12 CET | Pressemelding
Det er mykje fjell langs rv. 13 i Ryfylke. Skredsikring er ein viktig del av Statens vegvesen sitt samfunnsoppdrag i dette området.
E10 Nappstraumtunnelen er åpen i jula19.12.2025 09:14:22 CET | Pressemelding
Fra og med fredag 19. desember 2025, fram til og med søndag ettermiddag 4. januar 2026, holdes E10 Nappstraumtunnelen åpen for trafikk uten ledebil.
E39 stengt ved Kongeparken – beregn ekstra tid på omkjøring18.12.2025 20:11:07 CET | Pressemelding
E39 ved Kongeparken, sør for Sandnes, er stengt på grunn av fare for utglidning. Geolog gjør ny vurdering ved 12-tida fredag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
