Vi er klare til å bygge E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen

Ansatte i Statens vegvesen har vært spente på hva regjeringen foreslår av nye vegprosjekter i NTP. Stemningen var derfor god da samferdselsminister Knut Arild Hareide la fram Nasjonal transportplan for 2022-2033.
Vegvesenet har kuttet kostnader på vegprosjektene i sitt NTP forslag med 50 milliarder kroner. Det var viktig for å få på plass flere vegprosjekter i transportplanen.
- Strekningen E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen er et av vegprosjektene som Statens vegvesen spilte inn til Samferdselsdepartementet i arbeidet med Nasjonal transportplan 2022-2033, sier områdedirektør i utbyggingsdivisjonen Ingunn Foss i Statens vegvesen.
E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen
Når Stortinget har vedtatt bompengeproposisjonen som lokal finansiering, og følger opp gjennom NTP med penger over statsbudsjettet kan Vegvesenet starte anleggsarbeidet.
Vi er klar til å starte nå i 2021.
- Vi har over tid jobbet med prosjektering og utarbeidelse av konkurransegrunnlag for omlegging av infrastruktur (kabler, ledninger og rør). Dette er store arbeider som må gjøres før selve vegarbeidene kan påbegynnes. Vi har klart Entreprise 1 for dette arbeidet som kan igangsettes umiddelbart når finansiering er på plass og jobber videre med Entreprise 2 og 3 for utsendelse etter sommeren. Byggherreorganisasjonen er klar for å gjennomføre disse arbeidene, sier prosjektleder Nils Ragnar Tvedt.
Det er mange utfordringer i et så komplisert by-prosjekt. Det krever stor og vanskelig logistikk for gjennomføring av arbeidet, på begrensede arealer og mye trafikk gjennom anlegget.
Totalentreprise med samspill
Vi starter med forberedende arbeider for å klargjøre anleggsområdet for en effektiv gjennomføring av selve vegprosjektet. Et svært viktig grep ved organisering av arbeidet er kontraktstrategien.
Det er viktig å få et godt samarbeid med utførende entreprenør. For hovedarbeidene skal vi oppnå dette med «Totalentreprise med samspill», hvor vi sammen med entreprenør og konsulent skal utvikle og prosjektere prosjektet i et samspill. Da oppnår vi en kontrakt der entreprenør har stort eierskap til valgte løsninger, materialvalg, byggemetoder, rekkefølger, framdrift, faseplaner for trafikkavvikling, m.m.
Organisering av prosjektet
Prosjektorganisasjonen skal være delaktig i prosjekteringen og kontrollere gjennomføringen.
Vi er i dag åtte personer, og styrker oss med dyktige medarbeidere når prosjektet Varoddbrua avsluttes, så vi blir omtrent 20 medarbeidere, sier prosjektleder Nils Ragnar Tvedt.
Innholdet i prosjektet er stort fra E18, E39, ny veg til ferjehavna, sykkelekspressveger, to stykk planfrie kryss, tilrettelegging for styrking av kollektivtrafikken, havneareal til ferjeterminalen, jernbanespor til kristiansand havn, mm. Se prosjektets nettside for mer informasjon.
Gevinstene av prosjektet
Et trafikksikkert veganlegg med effektiv trafikkavvikling god kapasitet for alle trafikantgrupper. Prosjektet bygger en kapasitetssterk veg i by med lav hastighet. Flere biler på vegen og økt skiltet hastighet hadde gitt større samfunnsnytte, men her er det andre viktigere nytteverdier som definerer målene. Et kraftig løft for myke trafikanter for å kunne bidra som prosjekt i Byvekstavtalen til å opprettholde mål om 0-vekst i trafikken.
Prosjektet er tilpasset og dimensjonert ut fra framtidig situasjon der gjennomgangstrafikken er flyttet over på en ny Ytre ringveg rundt byen.
Nøkkelord
Kontakter
Nils Ragnar TvedtProsjektlederStatens vegvesen / Utbygging
Tel:91829408nils-ragnar.tvedt@vegvesen.noIngunn FossProsjektdirektør SørøstStatens vegvesen/ Utbyggingsdivisjonen
Tel:95729147ingunn.foss@vegvesen.noBilder

Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Åpner Kåringskrysset ved Lødingen16.9.2025 09:47:58 CEST | Presseinvitasjon
Samferdselsministeren åpner den første ferdige delen av gigantprosjektet OPS Hålogalandsvegen. Nord Norges største samferdselsprosjekt.
Det blir kolonnekjøring til Nordkapp i vinter15.9.2025 14:26:11 CEST | Pressemelding
Til vinteren blir det innført faste tidspunkt for kjøring på E69 til og fra Nordkapplatået.
Letnes Entreprenør AS skal bygge midlertidig E6 ved Nesvatnet15.9.2025 11:02:57 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har signert kontrakt med Letnes Entreprenør AS for å bygge lokal omkjøringsveg forbi rasstedet ved Nesvatnet.
Brannøving i to tunnelar i Gloppen15.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen, Vestland fylkeskommune og Gloppen Brann og redning har felles brannøving i to tunnelar i Gloppen 22. og 23. september.
Farlige svinger blir tryggere for syklister12.9.2025 14:15:24 CEST | Pressemelding
"Ventebokser” og “sykkelfelt med buffer” er to nye grep som gir syklister bedre plass i trafikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom