Vi bruker mobilen i bilen mye mer enn vi tror
En ny undersøkelse oppgir 43 prosent at de sjekker mobilen mens de sitter bak rattet.
– Sannheten er at det er langt flere. Det er ikke unormalt å tenke litt bedre om seg selv, og spørreundersøkelser og selvrapportering på mobilbruk er ofte er misvisende. De fleste av oss bruker mobilen mer enn vi tror, sier atferdspsykolog Jon Magnus Eilertsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
– En av årsakene er at mobilbruk er så automatisert at vi ikke er bevisste på hvor mye vi faktisk bruker den.
Fremtind har faktisk statistikk på mobilbruk bak rattet. Med smart bilforsikring og appen Smartbil registrerer selskapet mobilbruk (aktiv bruk av apper og tasting), og belønner de som lar den ligge.
2 av 3 bruker mobilen når de kjører
Kjøredata fra om lag 10.000 brukere og 24 millioner kjørte kilometer forteller at 1 av 3 sjåfører aldri bruker mobilen når de kjører, og hele 2 av 3 gjør det.
– Og de som faktisk bruker mobilen bruker den alt for mye, i snitt i 27 prosent av sine kjøreturer, sier Eilertsen.
De som bruker appen får aldri noen form for straff om de bruker mobilen.
– Vi vet at mobilbruk er en kilde til mange store og små bilskader og trafikkulykker. Målet vårt er å hjelpe sjåførene å bli mer bevisste på risikofull atferd, og belønne de som utviser trygg atferd, sier Eilertsen.
8 av 10 unge bruker mobilen bak rattet
De yngste brukerne av smart bilforsikring har mest å gå på når det kommer til mobilbruk bak rattet. 8 av 10 sjåfører under 25 år bruker mobilen når de kjører, og totalt bruker denne gruppen mobilen i 37 prosent av sine kjøreturer.
– Dette er skremmende tall, spesielt når vi vet at de yngste sjåførene ofte har en mer offensiv kjørestil med mindre flyt, sier Eilertsen.
Minst mobilbruk blant bilister i Vestland – mest i Oslo
Selv om Trøndelag er fylket med lavest andel bilister som bruker mobil mens de kjører, er det er bilistene i Vestland som er flinkest til å la den ligge. Vel 6 av 10 bilister bruker mobilen bak rattet, og disse bruker den i «bare» 24 prosent av sine kjøreturer
– Dette kan ha sammenheng med veistandard, men vi tror også at disse bilistene er mer bevisst sin kjøreatferd, sier Eilertsen.
I motsatt ende finner vi bilistene i Oslo. 7 av 10 bilister i Oslo bruker mobilen mens de kjører, og disse bruker mobilen i nær 30 prosent av sine kjøreturer.
Om smart bilforsikring
Fremtind har hatt smart bilforsikring i markedet i over 3 år. Den første generasjonen ble lansert våren 2017 av daværende SpareBank 1 Forsikring. I denne løsningen monterer bilistene en smartplugg i bilens diagnoseport. Med denne løsningen, Spinn, har vi til nå registrert over 360 millioner kjørte kilometer blant over 30.000 kunder.
Vinteren 2020 lanserte Fremtind en ny generasjon smart bilforsikring, med kun mobilen som sensor. Vi opplevde at vi med den første versjonen ikke klarte å påvirke ulykkesstatistikken som vi ønsket. I dag har vi bedre og mer moden teknologi, og ikke minst så kunne ikke el-bileierne bruke smartpluggen i Spinn. Den nye generasjonen, og appen som i dag heter Smartbil, er tilgjengelig for alle.
Som i første generasjon smart bilforsikring er målet med Smartbil-appen å belønne trygg kjøring og bevisstgjøre bilistene på deres kjøreatferd. Høy fart og mobilbruk under kjøring fører til ulykker, og nå fokuserer vi på mobilbruk ved å belønne de som lar mobilen ligge. Ved årets skolestart vil Fremtind også teste belønning av de som overholder de laveste fartsgrensene. Bilistene får ikke noen form for «straff» om de ikke kjører pent eller fikler med mobilen.
Nøkkelord
Kontakter
Simen Berntsen RudiKommunikasjonssjef Fremtind
Tel:959 05 875simen.rudi@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall19.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
Nå starter høysesongen for skog- og gressbrann16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I fjor var det i snitt 11 gress- og skogbranner hver eneste dag fra april til juni. Uvettig bålbrenning og bruk av åpen ild er de største brannårsakene.
Båtskader for 600 millioner i fjor12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år registrerer forsikringsbransjen tusenvis av båtskader som følge av havari, synkeskader og manglende vedlikehold. Flere av skadene kunne vært unngått.
Dekkskift: Elbiler må vrakes etter feil håndtering av jekken9.4.2024 12:02:22 CEST | Pressemelding
Elbileiere som skifter dekk selv, bør være ekstra forsiktige. Feil bruk av jekken kan forårsake store skader på batteripakken.
Mange kjører elsparkesykkel ulovlig3.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Anslag fra forsikringsbransjen viser at kun et fåtall har forsikret sin elsparkesykkel. Det kan gi alvorlige konsekvenser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom