Vi beskytter ikke voldsutsatte barn godt

1 av 3 personer som har vært utsatt for vold i barndommen, opplever ny vold i voksen alder.
Vold i oppveksten: Varige spor. NKVTS-rapport 1/2019

Det kommer frem i en ny rapport som lanseres ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) 21. mars kl. 9.00

Studien er en oppfølging av omfangsstudien av vold og voldtekt i Norge fra 2014. 500 personer som tidligere svarte at de har opplevd vold i barndommen, og 500 personer som svarte at de ikke har opplevd slik vold, er fulgt opp i to intervjurunder, med spørsmål om ny vold, rus, helse og sosiale relasjoner.

– Studien viser med tydelighet av vi som samfunn ikke beskytter voldsutsatte barn godt nok på deres vei inn i voksenlivet, sier prosjektleder Siri Thoresen.

Må beskytte mot ny vold
Tidligere forskning har vist at personer som har opplevd vold i barndommen, har dårligere psykisk helse og problemer som angst, depresjon, prosttraumatisk stresslidelse (PTSD) og rusbruk.

– Denne studien viser oss at det å bli utsatt for ny vold i voksen alder, gir enda dårligere helse, og mer problemer med alkoholbruk. Det er derfor viktig å beskytte de utsatte mot ny vold, forteller Thoresen.

Oftere problematisk alkoholbruk
De som har vært utsatt for vold i barndommen, drikker seg oftere fulle i ung alder enn andre ungdommer. Denne studien viser at seksuelle overgrep mot ungdom og unge voksne, ofte foregår når både overgriper og den utsatte er beruset. Problematisk alkoholbruk er både en følge av å ha opplevd vold i barndom, og en risikofaktor for å bli utsatt for ny vold.

Halvparten skader seg selv
På spørsmål om deltakerne noen gang hadde skadet seg selv eller forsøkt å ta sitt eget liv, svarte 50 % av dem som hadde opplevd tre eller flere typer vold i barndommen «ja».
Hos de som ble utsatt for ny vold rapporterte én av fire gjentatte selvskadende handlinger eller selvmordsforsøk.

Sosiale relasjoner må styrkes
Det å ha et nettverk å støtte seg til, beskytter mot vold. Personer som har opplevd vold og seksuelle overgrep, forteller om skam, følelse av mindreverd og dårligere sosial støtte, som igjen gjør det vanskeligere å søke hjelp og å stanse ny vold.

– Ensomhet er i seg selv en faktor som bidrar til dårligere psykisk helse. Vi må avskamme volden og bidra til at utsatte får styrket sine sosiale relasjoner. Det beskytter mot ny vold og styrker den psykiske helsen, sier Thoresen.

Om forskningen:

Forskningsprosjektet er finanisert av Helse- og omsorgsdapartementet og Justis- og beredskapsdepartementet.

Rapporten er redigert av Helene Flood Aakvaag og Ida Frugård Strøm. Siri Thoresen er prosjektleder.

Les mer om forskningsprosjektet her:

Vold, helse og reviktimisering – En longitudinell studie

Vold og rus – En longitudinell studie