Veterinærens tips: Rimelig investering kan redde hundens liv

Dette bør du passe på når du skal kjøpe flytevest til ditt firbente familiemedlem.

LIVREDDER: Selv om de fleste hunder kan svømme, er det livsviktig at de har på flytevest i båt, advarer If. Foto: Getty Images

Selv om de fleste hunder kan svømme, er det lurt med flytevest når de skal være med i båt. For hunder er det stor forskjell på å leke inne ved strandkanten på en luftetur, og å falle i røff sjø, påpeker veterinær Martine Fossem Nygaard i If.

– Hvis hunden for eksempel faller fra båten og blir skadet, er en flytevest gull verdt. I vannet kjøles også kroppen ned, og hvis hunden må være lenge i vannet, blir den fort utmattet. Noen er dessuten ikke så gode på å svømme langt eller holde seg flytende lenge uten vest. Blir hunden grepet av panikk eller får sjokk, er flytevest livsviktig, sier Nygaard.

Viktig investering

De siste årene setter stadig flere hundeeiere vest på hunden til sjøs. Det finnes flere typer vester i handelen, og både dyreforretninger og enkelte sportsbutikker selger flytevester for hund.

– Å bruke noen hundrelapper på vest er en god investering i sikkerhet for hunden, sier rådgiveren.

Vesten bør ha et solid håndtak, slik at hunden kan løftes om bord i båten igjen. Den bør være behagelig å ha på og ha god støtte for hode og nakke, slik at hodet holdes over vann.

– De billigste vestene mangler løftehank og kan ha sømmer som gnager. Legg heller litt ekstra penger i det, og velg en vest som oppfyller kriteriene for en god flytevest, sier Martine Fossem Nygaard.

Livredning for to- og firbente

Men det er ikke bare hunden som bør ha på vest i båt. Voksne og barn i fritidsbåt med en lengde på mindre enn åtte meter, er pålagt å ha på godkjent flyteutstyr ved utendørs opphold når båten er i fart, påminner If.

– Når solen skinner er det fristende med smarte flyteløsninger som knapt synes at de er på. Men mange overvurderer sine egne svømmeferdigheter og evne til å holde seg flytende i kjølig og høy sjø over timer, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Paulsen.

– Det kan være enkelt å svømme 1000 meter i svømmehallen, i oppvarmet og rolig klorvann. Det er noe ganske annet å måtte kjempe for livet i kaldt vann og høye bølger, påpeker Paulsen.

– Vår oppfordring er klar: Vest er best, sier hun.

Veterinær Martine Fossem Nygaard i If gir gode råd til hundeeiere som ønsker en trygg båtsommer for hunden.