Vet ikke hvor de er når de trenger veihjelp

Mange nordmenn skal på bilferie i sommer og Viking Redning forventer en betydelig økning i antall redningsoppdrag. En ny løsning fra Viking gjør det enklere å få veihjelp raskt.

Mange vet ikke hvor de er når de trenger veihjelp

1,3 millioner nordmenn skal på bilferie i sommer. Det viser en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

- Det blir travelt på norske veier i sommer, og det øker risikoen for store og små trafikkulykker, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.

Sommeren 2019 gjennomførte Viking 50.000 redningsoppdrag. Nå som 1 av 3 nordmenn skal på bilferie i sommer forventer bilbergerne en travel sommer.

Hvor er jeg?

Utfordringen med bilberging kan være helt banal – som for eksempel å vite hvor du er.

- Det er ikke vanskelig å bestille bergingsbil hvis du står på en nummerert avkjøring på E6 eller E18. Men hvis du står på et øde sted med flatt batteri eller bilfronten plantet i et tre, så kan utfordringen plutselig bli ganske stor, sier Nielsen.

- De aller færreste vet nøyaktig hvor de er når de trenger veihjelp, sier Sjur Jensen Bay i Viking.

Viking har laget en rask løsning som alle som trenger veihjelp kan bruke.

- Du trenger bare å godta at vi benytter din posisjon på nettsiden hvor du bestiller redning, så vil våre bilbergere finne ut nøyaktig hvor du er med en gang. Da sparer vi mye tid, og sjåføren som trenger hjelp får raskt et tidsestimat på hvor lang tid det tar før hjelpen kommer, sier Jensen Bay.

For å gi Viking korrekt posisjon må du skru på stedtjenester både på telefonen og nettleser-appen på telefonen, for eksempel Safari eller Google Chrome.

Folk fyller feil drivstoff og låser seg ute

De vanligste årsakene til redning om sommeren er flatt batteri, punktering og motorfeil. Det som øker markant om sommeren er feilfylling og utelåsing.

- Vi ser om lag 50 prosent økning av feilfylling om sommeren i forhold til resten av året. Og vi ser 30 prosent økning av tilfeller av utelåsing - at folk blir stående utenfor en låst bil med nøkkelen inne i bilen, sier Jensen Bay.

Det er også tilfeller av den gode gamle overopphetningen, hvor bilen står i veikanten mens det ryker av motoren. Dette gjelder gjerne eldre biler.

De aller fleste bilturer i Norge er på under fem kilometer og varer i under fem minutter. Norske biler står i snitt i ro nesten 97 prosent av tiden. Om sommeren øker belastningen på mange biler.

- Det er forskjell på å kjøre langt i høyere hastigheter med en fullpakket bil, enn korte turer til jobben eller butikken i lave fartsgrenser. Tåler bilen din belastningen over tid, spør Nielsen.

Skadeforebyggeren anbefaler alle å følge service- og vedlikeholdsprogrammet til bilen.

- Hvis du også lar mobilen ligge når du kjører, planlegger fylling av drivstoff og kun kjører når du er uthvilt, så er det stor sannsynlighet for at du slipper å vente på en bergingsbil i sommer, sier Nielsen.

Mange vet ikke hvor de er når de trenger veihjelp
Sjur Jensen Bay.
Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Viking har laget en rask løsning som alle som trenger veihjelp kan bruke.