Vet du bedre?

HLFs kampanjefilm "Unge ører i fare" viser hvorfor det er viktig å forebygge hørselsskader blant barn og unge.

Se kampanjefilmen "Unge ører i fare"

Myndighetene har i en årrekke hatt store forebyggingskampanjer om blant annet røyking og bilbeltebruk. Nå trues folkehelsen av hørselsskader som følge av høy lyd rett i øret. Om fire år er en million nordmenn hørselshemmet.

Tall fra Forsvaret viser at andelen unge med hørselsskader stiger dramatisk. I løpet av fire år har det vært en sjudobling av antall hørselsskader hos unge som møter til sesjon.

Verdens Helseorganisasjon (WHO) har slått alarm om at 1,1 miliard  unge mennesker står i fare for å få hørselskader på grunn av uvettig omgang med lyd. Hørselsskader lar seg lett forebygge, men dessverre ikke reparere.

Her i landet gjør myndighetene ingenting for å forebygge hørselsskader, og informerer ikke om hvilken risiko høy lyd kan være. HLF oppfordrer nå politikerne til å være med på å redde unge ører. Hørselen skal vare livet ut.

Se kampanjefilmen "Unge ører i fare"

For mer informasjon, se kampanjesiden www.hvertøreteller.no

HLF er landets største organisasjon for personer med en funksjonshemming. HLF jobber hele tiden opp mot politikere og myndigheter med et mål for øyet; å gjøre hverdagen enklere for landets hørselshemmede.