Vestre utvider Andreas Engesviks «Briskeby» – mer allsidig og tilgjengelig

Da Briskeby ble introdusert i 2022, var den ikke bare Vestres lengste benk – den var også et uttrykk for et nytt designspråk som nesten føltes som det fløt, med en letthet man sjelden ser i store benken i bymiljøet. I vår lanserer Vestre nye versjoner, som vil gjøre Briskeby enda mer tilgjengelig og fleksibel.
Briskeby fra Vestre

Det sier seg selv at en over tre meter lang benk har visse begrensninger. Selv om Briskeby har et sterkt arkitektonisk nærvær i alle miljøer, fikk den første versjonen rett og slett ikke plass overalt. Derfor kommer det nå en kortere versjon som vil gi Briskeby et bredere nedslagsfelt. I tillegg vil benken være tilgjengelig med armlener, slik at flere kan bruke den, og i en versjon uten rygg, slik at det er mulig å sette seg ned på begge sider av benken.

- Briskeby fikk en fantastisk mottagelse, og det er helt naturlig å videreutvikle benken slik at den blir del av en større familie. Ulike konfigurasjoner styrker produktets funksjonelle fleksibilitet og gjør at det kan brukes flere steder, sier designeren Andreas Engesvik.

Briskeby har et minimalistisk uttrykk, og du får nesten en følelse av at stålet og treverket svever over bakken. I design- og produksjonsprosessen var det viktig å ta utgangspunkt i de riktige materialene, og treverket bidrar til å gi Briskeby et delikat, imøtekommende og menneskelig uttrykk.

- Vi har brukt materialene på en naturlig, effektiv og tradisjonell nordisk måte. Det er en gammel tilvirkningsmetode som gir assosiasjoner til tømmerbenker og måten gamle tømmerhus ble bygd på. Dette gir den veldig enkle og vakre proporsjoner. Briskeby er også veldig rasjonell i uttrykket. Treverk og jern er to av de eldste materialene vi mennesker har laget ting av. Understellet av metall varer nærmest evig, mens treplankene kan byttes ut etter mange års slit og elde. Det gjør det mulig å fornye produktet når som helst og på en enkel måte, sier Engesvik.

Som standard leveres Briskeby i nordisk furu som er impregnert med linolje. Den er også tilgjengelig i malt Accoya, som er et dimensjonalt stabilt trevirke som er lett å male, og som gir et unikt uttrykk som vil passe godt til spesifikke miljøer og prosjekter. Det svenske stålet i understellet produseres med 20 prosent mindre utslipp av klimagasser enn verdensgjennomsnittet og har livstidsgaranti mot rust. Som på alle Vestres produkter kan også disse metalldelene pulverlakkeres i nesten 200 RAL-farger.

Produktinformasjon Briskeby benk

Design: Andreas Engesvik
Materialer: Nordisk furu impregnert med linolje eller malt Accoya; stålramme
Konfigurasjon: Med eller uten armlener og ryggstøtte
Mål: 3000 x 742 x 524 mm 2340 x 742 x 524 mm
Pris: Fra 1450 EUR

Høyoppløselige bilder kan lastes ned her og på flickr.

Om Vestre

Vestre er en av Skandinavias ledende produsenter av bymøbler. Vi har skapt sosiale og bærekraftige møtesteder for millioner av mennesker i over 70 år. Bærekraftige, lokalt produserte materialer og minst mulig miljøpåvirkning står sentralt for møbelproduksjonen vår. Vestre er en norsk familiebedrift. Produktene våre produseres i Norge og Sverige, er tilgjengelige i nesten 200 ulike farger og leveres med livstidsgaranti mot rust.

Fabrikken i Torsby i Värmland i Sverige er tegnet av arkitektkontoret Snøhetta, som står bak mange høyprofilerte internasjonale prosjekter, blant annet biblioteket i Alexandria, 9/11 Memorial Center i New York, San Francisco Museum of Modern Art og Operahuset i Oslo. Det var også de som designet «fredsbenken», som Vestre og Hydro skapte i 2019 på vegne av Nobels Fredssenter. Vestre er blitt nominert til «årets merkevarebygger» av Norsk Industri og omtalt som «best på utemøbler» av det prestisjefylte design- og livsstilsmagasinet Monocle, som har lesere over hele verden. I 2019 ble selskapet nominert til «Entrepreneur of the Year» (årets entreprenør) ved EYs landsfinale i Norge. I januar 2020 ble Vestre tildelt sin 16. DOGA-pris fra Design og arkitektur Norge. Selskapet vant prisen for samarbeidet med Front under utviklingen av Folk. I februar 2020 ble Vestre tildelt premien for «beste stand» ved Stockholm Furniture & Light Fair i Sverige for sin bærekraftige stand, som ble utviklet sammen med Note Design Studio.

I juni 2022 åpnet Vestres nye fabrikk, The Plus Colour and Wood Factory, i Magnor. Fabrikken er tegnet av det ledende arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group og er verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk og den største investeringen i norsk møbelhistorie på mange tiår.

Les mer på vestre.com og theplus.no

Om Vestre

Drammensveien 44A

Vestre har i en årrekke levert bærekraftige utemøbler til aktører over hele verden. Møbelprodusenten har i mer enn 70 år skapt sosiale møteplasser for millioner av mennesker. Alt fra Times Square i New York til havnepromenaden i Oslo er møblert med utemøblene fra Vestre. Selskapet har vokst til å bli Europas største utemøbelprodusent og er kjent for klimavennlig produksjon, holdbare produkter og nordisk design. Gjennom sine produkter bidrar Vestre til å skape sosiale møteplasser og arenaer for hverdagsdemokratiet.

Les mer på vestre.com og theplus.no