Vestlendingenes sparing skyter i været

Aldri før har Sparebanken Vest-kundene hatt så mye penger i fond. På ett år har verdiene økt med 45 prosent, det viser kvartalstallene for Sparebanken Vest som blir presentert torsdag. Her er sparevinnerne på Vestlandet

Mange vestlendinger har valgt å sette deler av pengene som de vanligvis ville ha brukt på reise, uteliv og arrangementer i sparepakker, fond og på konto.

– Mange har benyttet anledningen til å spare seg opp en buffer i urolige tider som dette. Nå ser vi frem til en mer normal hverdag, og satser på at de nye gode sparevanene våre fortsetter, sier Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Vest.

Alderssammensetning spiller inn

På Vestlandet er det folk i “gamle-fylket” Sogn og Fjordane som er best i klassen. En Sparebanken Vest-kunde som er bosatt i Sogn og Fjordane hadde i snitt 273 000 kroner i fond og på konto 31. mars i år.

Kunder i Hardanger og Voss, og i Sunnhordland følger hakk i hæl, med henholdsvis 265 000 kroner og 260 000 kroner i gjennomsnittlig sparebeløp.

– Fondssparing blir mer og mer populært og jeg tror også at mange har blitt mer oppmerksom på at de i større grad må tenke på pensjonssparingen sin selv. Det bidrar til at sparetallene øker, legger han til.

Sparingen varierer fra region til region og det er noen naturlige årsaker til det. For eksempel så har Sparebanken Vest-kundene i Sogn og Fjordane et høyere aldersgjennomsnitt enn andre regioner. Disse kundene har vanligvis anledning til å sette av mer penger til sparing.

Beholdningsverdien har økt med 45 prosent på ett år

Rogalendingene er imidlertid blant dem som er flinkest til å sette sparepengene i fond – hele ¼ av sparebeholdningen er plassert i fond. Det samme har Sparebanken Vest-kundene i Sunnhordaland og på Haugalandet.

– Fondssparerne har fått nyte godt av verdistigningen som vi har sett på børsene det siste året. Veksten etter det umiddelbare fallet fra mars i fjor har vært formidabel. Vi ser at beholdningsverdien til Sparebanken Vest-kundene – dvs. sparepengene som er plassert i fond – har steget jevnt og trutt, sier Kjerpeseth.

Siden dippen i 1. kvartal i fjor, da det første korona-sjokket kom og sendte børsene nedover, har verdiene steget med 45 prosent.

Økning i faste spareavtaler

Statistikk fra Verdipapirfondenes forening (VFF) viser at aldri før har så mange nordmenn startet faste spareavtaler i fond som i 2020. En spareavtale innebærer at du sparer et fast beløp hver måned.

– Ved utgangen av 2020 hadde i overkant av 76 000 kunder en eller flere faste spareavtaler i Sparebanken vest. Fordelene med en fast avtale er at du er disiplinert i sparingen din, og at du over tid kan øke verdien på sparepengene dine, sier Kjerpeseth.

God egenkapitalavkastning med lave tap

Sparetallene blir presentert i dag i forbindelse med annonseringen av Sparebanken Vests regnskap for 1. kvartal 2021.

– Vi leverer et godt resultat hvor den positive resultatutviklingen fra seneste kvartaler fortsetter. Det er gledelig at tapene er redusert fra sist kvartal og at vi i dette kvartalet kan betale ut overskudd fra banken til kundene våre via kundeutbytte.

I april delte banken delte ut kundeutbytte til mer enn 175 000 kunder og bedriftskunder. Disse kundene delte potten på 354 millioner kroner som ble satt av fra overskuddet til banken i 2020.

*Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning

Konsernsjef
Beholdningsverdien til Sparebanken Vest-kundenes fondssparing har hatt en solid økning de siste par årene.