Verkstedpraksis gir dyrere bilforsikring og økte utslipp
I dag blir skader på elbiler nesten utelukkende reparert med nye bildeler, fremfor gjenbruk av brukte deler. Begrunnelsen er å opprettholde garantien på bilene. Nyere deler er dyrere enn brukte deler. I tillegg er det ikke momsfritak på nye deler til elbiler, slik det er på kjøp av nye elbiler.
– Konsekvensene er at kostnadene på reparasjon ofte overgår grensen for når kunden har rett på ny bil. Denne praksisen gjør at forsikringsselskapene skroter uforholdsmessige mange ganske nye elbiler fremfor å reparere dem. Om dette fortsetter, vil bilforsikringen kunne bli dyrere, sier Kyrre Martin Roald Strand i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB. Strand leder oppgjørsavdelingen på motor i Fremtind.
NRK aktualiserte nylig problemstillingen i programmet «Sløsesjokket».
– Ved å bruke nye deler fremfor å gjenbruke, og erstatte nye biler fremfor å reparere dem, vil miljøutslippene øke. Dette går på akkord med sunn fornuft og står i veien for å løse klimautfordringene, sier Strand.
Må være trygt å gjenbruke deler
I dag anses det som trygt å bruke brukte deler til reparasjon på fossilbiler, så fremt de følger «sikre bilskadereparasjoner», som er utarbeidet av Statens vegvesen, bilbransjen og forsikringsbransjen.
Derimot tilfredsstiller ikke brukte batterideler og høyelektriske deler de sikkerhetskravene som produsentene og EU stiller. Her opplever Fremtind at de forskjellige merkeforhandlere har noe forskjellige praksis og krav til erstatningsdeler.
– Alle har en interesse av at biler som repareres er trygge når de ruller ut på veien igjen. EU-regelverk og krav som stilles til produsentene med tanke på gjenbruk av deler tar naturligvis hensyn til dette, sier Strand.
Fremtind samarbeider aktivt med verkstedene om bruk av brukte deler, og har etablert en ny avdeling som skal jobbe målrettet med dette i årene som kommer.
Etterlyser politiske insentiver
– Hver eneste skade som oppstår representerer sløsing med ressurser og miljøutslipp. Det viktigste vi gjør er å forebygge skader, men når skaden først har skjedd må vi erstatte på en måte som krever minst mulig naturressurser og lavest mulig utslipp, samtidig som vi ivaretar sikkerheten, sier leder for bærekraft Hanne Iversen Rye i Fremtind.
Det er stor politisk interesse for å nå 2025-målet om et fossilfritt nybilsalg – et viktig tiltak med hensyn til miljøforpliktelsene til Norge. Utskiftningen av norsk bilpark mot 2025 fører oss nærmere C02-utslippsmålet. Men dagens momsregelverk og høy grad av vraking fremfor reparasjon av elbiler vil spise en av del miljøgevinsten, om ikke praksisen endres.
– Nøkkelen til høyere grad av reparasjon av elbiler er å få gjennom endringer som tillater og øker bruken av brukte deler. Samtidig må vi bidra til at mest mulig av restverdien i bilen bevares og utnyttes, selv i de tilfellene der kundene får ny bil, sier Iversen Rye. Utvikling i markedet for reparasjonstjenester er også viktig for å oppnå en mer sirkulær økonomi.
Nøkkelord
Kontakter
Simen Berntsen RudiKommunikasjonssjef Fremtind
Tel:959 05 875simen.rudi@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
AutoSync er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med AutoSync finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Stor pågang etter snøkaos7.1.2025 06:46:54 CET | Pressemelding
Så langt har det blitt meldt over 400 bilskader til Fremtind etter gårsdagens snøvær. Tallet forventes å stige gjennom dagen og kvelden. Da er ikke glass- og redningsskader med i tellingen.
Nå ventes mye snø: Stor fare for bilsmeller og ulykker6.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Det ble meldt bilskader til svimlende beløp i fjor. Med store snømengder i sikte, øker faren for bilulykker de neste dagene.
Det stjeles for rekordstore summer3.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Tyveri og innbrudd har økt kraftig de siste årene, viser tall fra forsikringsbransjen. Organiserte kriminelle bruker stadig mer profesjonelle metoder.
Risikerer synet uten vernebriller31.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Hvert år risikerer mange synet når de dropper vernebriller på nyttårsaften. Noen ender med livsvarige skader.
Vil ha forbud: Ulovlig bruk av fyrverkeri gir problemer for både dyr og folk30.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Hvert år fører ulovlig bruk av fyrverkeri til at dyr blir skremt, folk blir skadet og branner blusser opp. Nå krever over 40 organisasjoner og fageksperter strengere regler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom