Stavanger Symfoniorkester

Verdensstjernen Lisa Batiashvili med Stavanger Symfoniorkester

Lisa Batiashvili opptrer i Norge for første gang på 20 år når Stavanger Symfoniorkester innleder en tre uker lang fiolinfestival torsdag 24. oktober.
Lisa Batiashvili opptrer med SSO i Stavanger konserthus torsdag 24. oktober.

Lisa Batiashvili er med sine 40 år en av musikkverdenens mest anerkjente fiolinister. På torsdag er Batiashvili solist med Stavanger Symfoniorkester i Camille Saint-Saëns' Konsert for fiolin og orkester nr. 3 i h-moll. Dette er den tredje og siste fiolinkonserten til sin komponistkollega og fiolinvirtuos Pablo de Sarasate, som stod for urfremføringen i 1880.

I dette verket starter solisten umiddelbart, uten noe videre introduksjon fra orkesteret. Første sats er en dramatisk fortelling, kontrasterende mellom lidenskap og søken, hvor solisten får både skinne og briljere i tekniske utfordringer. Andre sats er en sangbar barcarolle i 6/8-dels takt, transparent i orkestreringen og med fine dialoger mellom solist og orkester. Tredje sats starter med en langsom innledning, som man kunne forventet i første sats, og utover involveres orkesteret mer enn i de foregående satsene. Konserten krever raffinement i musikalitet og gir solisten flere tolkningsmuligheter i både de elegante og de dramatiske partiene.

Dirigent Lionel Bringuier leder orkesteret i et program som også består av Paul Dukas' Trollmannens læregutt og Rakhmaninovs Symfoni nr. 2 i e-moll.

Biografi
Den tyske fiolinisten Lisa Batiashvili, født 1979 i Georgia, er hyllet av publikum, kolleger og kritikere for sin virtuositet og dyptfølte musikalske sensitivitet. Hun fikk internasjonal oppmerksomhet da hun16 år gammel var den yngste deltageren noensinne i Sibelius-konkurransen. Hun har vunnet en rekke priser, som MIDEM Classical Award og Beethoven-Ring. Batiashvili var Musical Americas «Årets instrumentalist» i 2015, hun var nominert til Gramophones «Årets kunstner» i 2017, og i 2018 ble hun tildelt en æresdoktorgrad fra Sibelius-akademiet. Hun har spilt med verdens ledende orkestre, dirigenter og solister, og gjør innspillinger eksklusivt for Deutsche Grammophon, hennes siste CD-innspilling vant Opus Classic Award. Batiashvili var artist-in-residence med New York Philharmonic for sesongen 2014/15 og Accademia Nazionale di Santa Cecilia for sesongen 2017/18. Hun er kunstnerisk leder for Audi Sommerkonserter i Ingolstadt 2019-2021.

Om Fiolinfestivalen
Stavanger Symfoniorkester feirer fiolinen med en treukers fiolinfestival, der vi skal sette fiolinen som instrument i fokus og hylle en av menneskehetens vakreste oppfinnelser som har gledet og rørt mennesker i århundrer.

SSO ønsker å belyse flere uttrykk og spillestiler enn kun den klassiske bruken av fiolinen, og presenterer et variert utvalg av fremragende utøvere på sitt felt, fra den klassiske stjernesolisten Lisa Batiashvili, til den amerikanske crossover-fiolinisten Mark O’Connor og Gjermund Larsen Trio. Stephan Barratt-Due leder publikum gjennom en kveld der vi kommer tett på nye stjerneskudd på den norske fiolinhimmelen.

Den norske fiolinbyggeren Jacob von der Lippe flytter verkstedet sitt til Stavanger konserthus i anledning Fiolinfestivalen og gir oss mulighet til å følge arbeidet hans live gjennom tre uker.

Program for Fiolinfestivalen:

• 24. oktober Lisa Batiashvili
  • 31. oktober Mark O’Connor & Gjermund Larsen Trio
  • 7. november Norske fiolintalenter
  • 8. november Fiolintalenter på Ostehuset
  • 9. november Solo recital med unge fiolintalenter
  • 10. november Åpen dag for hele familien

Elever ved Stavanger kulturskole og UtB presenterer fiolinverk i foajeen i forkant av alle konsertene.

Lisa Batiashvili opptrer med SSO i Stavanger konserthus torsdag 24. oktober.

Om Stavanger Symfoniorkester

Stavanger Symfoniorkester
Sandvigå 1
4007 Stavanger

+47 977 56 080https://sso.no

Stavanger Symfoniorkester (SSO) øver og har sine konserter i Fartein Valen i Stavanger konserthus, som er rangert som en av de beste akustiske salene i Europa. Latviske Andris Poga er Stavanger Symfoniorkesters sjefdirigent og Tianyi Lu er orkesterets Conductor-in-Residence.

Frans Brüggen var orkesterets kunstneriske leder for tidligmusikk fra 1990-1997; Philippe Herreweghe hadde samme posisjon fra 2000-2004 og Fabio Biondi fra 2006-2016.

Orkesteret har gjort en rekke innspillinger under SSO Recordings, samt flere album med skandinavisk musikk for BIS og barokkmusikk med Fabio Biondi for Naïve. SSO har vært på turné i bl. a. Japan, USA, Tyskland, Russland, Finland og Nederland. I 2018 var SSO nominert til Spellemann og i 2020 til Grammy for Gisle Kverndokks Symphonic Dances. I 2019 vant SSO to Heddapriser, derav Beste forestilling, for The Mute.

SSO ble grunnlagt i 1938 og består av 85 musikere fra 22 ulike nasjoner.

Følg pressemeldinger fra Stavanger Symfoniorkester

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stavanger Symfoniorkester på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stavanger Symfoniorkester