Mercedes-Benz Norge

Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC

Del

Nye GLC har blitt større enn forgjengeren, og tar med seg flere attraktive høydepunkter fra S-Klasse. Den vil komme som ladbar hybrid, og takket være et effektivt batteri vil den få en rekkevidde på over 100 kilometer (WLTP). Nye GLC forventes på norske veier til høsten.

Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC

- Nye GLC imponerer med et elegant utseende og komfortable kjøreegenskaper. Den nye modellen henter flere teknologielementer fra S-Klasse, og kan leveres med både DIGITAL LIGHT og bakakselstyring. Som ladbar hybrid vil den få en elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer, som gjør det mulig for de aller fleste å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Større bil med mer plass i bagasjerommet
Med en lengde på 4716 mm er den nye GLC hele 60 mm lengre enn forgjengeren, og dette gir flere fordeler. Bagasjekapasiteten nyter godt av dette, og volumet har derfor økt med 70 liter sammenlignet med forrige modell. Det betyr at nye GLC har 620 liter til disposisjon med baksetene oppe, og 1640 liter dersom baksetene legges ned. Dette bør merkes godt i både daglig kjøring, så vel som under feriereiser med familien. Bakseteryggen kan deles i forholdet 40:20:40.

Nye GLC har EASY-PACK elektrisk bakluke som standard. Denne åpnes eller lukkes bekvemt enten ved hjelp av knappen på nøkkelen, bryteren i førerdøren eller håndtaket på bakluken.

Mer aerodynamisk – Bedre støykomfort
Den nye plasseringen av de utvendige speilene bidrar sterkt til bilens aerodynamikk. I den mest gunstige aerodynamiske konfigurasjonen er den minimale luftmotstandskoeffisienten til GLC på 0,29 Cd, noe som gjør den to tideler bedre enn forgjengeren. Optimalisering av modellen med hensyn til luftmotstand og vindstøy ble utført ved hjelp av omfattende digitale strømningssimuleringer, samt tester i den aeroakustiske vindtunnelen.

Nye GLC er en behagelig og stillegående bil med lav vind- og rullestøy. Dette ble oppnådd med akustisk optimalisering av karosseriet og sofistikert lydisolering. En akustisk membran i frontruten er for eksempel standardutstyr. Det valgfrie, akustisk effektive termiske isolasjonsglasset oppfyller enda høyere komfortforventninger.

Ladbar hybrid med over 100 kilometer elektrisk rekkevidde
Nye GLC er tilgjengelig som fjerdegenerasjons ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på mer enn 100 kilometer. Med en elektrisk effekt på 100 kW, og et dreiemoment på 440 Nm, kan hverdagslige turer stort sett kjøres helelektrisk. Det forbedrede kjøreprogrammet gir elektrisk kjøremodus for de best egnede delene av ruten. Elektrisk kjøring prioriteres for eksempel i byområder på lengre reiser. Nye GLC vil kunne leveres som ladbar hybrid med enten bensin- eller dieselmotor.

Batteriet er egenutviklet av Mercedes-Benz og har en totalkapasitet på 31,2 kWh. Selv med utladet batteri, er det mulig å gjennomføre en full opplading med DC-laderen på 60 kW i løpet av rundt 30 minutter. En 11 kW-lader er tilgjengelig for lading gjennom ladeboks koblet til strømnettet i hjemmet.

48-volts mildhybrid
Takket være systematisk elektrifisering av de firesylindrete motorene, setter GLC nye standarder for effektivitet. I tillegg til turboladning har både diesel- og bensinmotorene nå en integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48-volts system.

ISG sørger for funksjoner som «gliding», elektrisk tilleggseffekt og energigjenvinning, noe som muliggjør betydelige drivstoffbesparelser. Motorene starter også veldig raskt og komfortabelt som et resultat av dette. Det gjør at start/stopp-funksjonen blir nesten like umerkelig for føreren som overgangen fra å «glide» med motoren slått av, til sterk akselerasjon under gasspådrag.

AIRMATIC luftfjæring og bakakselstyring
Standardfjæringen gir allerede et høyt nivå av komfort og smidige kjøreegenskaper. Som ekstrautstyr er den nye GLC tilgjengelig med Engineering-pakken, som inkluderer AIRMATIC luftfjæring og bakakselstyring. De ladbare hybridene har luftfjæring og nivåregulering på bakakselen som standard. Et annet spennende tilleggsutstyr er Offroad Engineering-pakken, som øker bakkeklaringen med 20 millimeter, og gir beskyttelse foran og under bilen. I forbindelse med AMG Line eksteriør leveres GLC med sportsunderstell.

Nye GLC er spesielt smidig og stabil med bakakselstyring (tilleggsutstyr), der styrevinkelen på bakakselen er på opptil 4,5 grader. Dette reduserer svingradiusen med 80 centimeter til 11,0 meter. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette fører til en opplevelse av kortere akselavstanden, som igjen resulterer i betydelig smidigere kjøreegenskaper og forbedret manøvreringsevne. Når hastigheten går over 60 km/t, styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene. Dette gir en opplevelse av lengre akselavstand, og har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse.

Teknologi som vi kjenner igjen fra S-Klasse
Nye GLC bygger på styrkene fra forgjengeren, og har teknologiske høydepunkt fra både S-Klasse og C-Klasse. Innvendig er interiøret digitalisert og nye GLC kommer med andregenerasjons MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasystem. Som en del av 360-graders kameraet, ser panseret gjennomsiktig ut i skjermen, og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget.

DIGITAL LIGHT med projiseringsfunksjoner (avhengig av landsspesifikke reguleringer) er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Tekniske data – Ladbar hybrid:

GLC 300 e 4MATIC

GLC 400 e 4MATIC

GLC 300 de 4MATIC

Motor

R4 bensinmotor

R4 bensinmotor

R4 dieselmotor

Volum

1.999 cc

1.999 cc

1.993 cc

Effekt (bensinmotor)

204 hk ved 6.100 o/min

252 hk ved 5.800 o/min

197 hk ved 3.600 o/min

Dreiemoment (bensinmotor)

320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min

400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min

440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min

Effekt (elektrisk motor)

100 kW

100 kW

100 kW

Dreiemoment (elektrisk motor)

440 Nm

440 Nm

440 Nm

Systemeffekt

313 hk

381 hk

335 hk

System-dreiemoment

550 Nm

650 Nm

750 Nm

Drivlinje

4MATIC firehjulstrekk (31:69)

4MATIC firehjulstrekk (45:55)

Girkasse

9G-TRONIC automatgir

Akselerasjon 0 – 100 km/t

6,7 s

5,6 s

6,4 s

Toppfart

218 km/t

237 km/t

217 km/t

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

0,6 – 0,8 l/100 km

0,6 – 0,8 l/100 km

0,5 – 0,7 l/100 km

Blandet CO2-utslipp (WLTP)

14 - 19 g/km

14 - 19 g/km

13 - 17 g/km

Blandet elektrisk forbruk (WLTP)

24 – 26,8 kWh/100 km

24 – 26,8 kWh/100 km

24,4 – 27,4 kWh/100 km

Elektrisk rekkevidde (WLTP)

104 – 120 km

104 – 120 km

102 – 117 km

Tekniske data – 48-volts mildhybrid:

GLC 200 4MATIC

GLC 300 4MATIC

GLC 220 d 4MATIC

Motor

R4 bensinmotor

R4 bensinmotor

R4 dieselmotor

Volum

1.999 cc

1.999 cc

1.993 cc

Effekt

204 hk ved 6.100 o/min

258 hk ved 5.800 o/min

197 hk ved 3.600 o/min

Elektrisk effekt (boost)

23 hk

23 hk

23 hk

Dreiemoment

320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min

400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min

440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min

Elektrisk dreiemoment (boost)

200 Nm

200 Nm

200 Nm

Drivlinje

4MATIC firehjulstrekk (45:55)

Girkasse

9G-TRONIC automatgir

Akselerasjon 0 – 100 km/t

7,8 s

6,2 s

8,0 s

Toppfart

221 km/t

240 km/t

219 km/t

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

7,3 – 8,2 l/100 km

7,3 – 8,2 l/100 km

5,2 – 5,9 l/100 km

Blandet CO2-utslipp (WLTP)

167 - 186 g/km

167 - 186 g/km

136 - 155 g/km

Bagasjevolum

620 – 1640 liter

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Last ned bilde

Lenker

Om Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.mercedes-benz.no/

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. 

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 700 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom