Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC
Nye GLC har blitt større enn forgjengeren, og tar med seg flere attraktive høydepunkter fra S-Klasse. Den vil komme som ladbar hybrid, og takket være et effektivt batteri vil den få en rekkevidde på over 100 kilometer (WLTP). Nye GLC forventes på norske veier til høsten.

- Nye GLC imponerer med et elegant utseende og komfortable kjøreegenskaper. Den nye modellen henter flere teknologielementer fra S-Klasse, og kan leveres med både DIGITAL LIGHT og bakakselstyring. Som ladbar hybrid vil den få en elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer, som gjør det mulig for de aller fleste å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Større bil med mer plass i bagasjerommet
Med en lengde på 4716 mm er den nye GLC hele 60 mm lengre enn forgjengeren, og dette gir flere fordeler. Bagasjekapasiteten nyter godt av dette, og volumet har derfor økt med 70 liter sammenlignet med forrige modell. Det betyr at nye GLC har 620 liter til disposisjon med baksetene oppe, og 1640 liter dersom baksetene legges ned. Dette bør merkes godt i både daglig kjøring, så vel som under feriereiser med familien. Bakseteryggen kan deles i forholdet 40:20:40.
Nye GLC har EASY-PACK elektrisk bakluke som standard. Denne åpnes eller lukkes bekvemt enten ved hjelp av knappen på nøkkelen, bryteren i førerdøren eller håndtaket på bakluken.
Mer aerodynamisk – Bedre støykomfort
Den nye plasseringen av de utvendige speilene bidrar sterkt til bilens aerodynamikk. I den mest gunstige aerodynamiske konfigurasjonen er den minimale luftmotstandskoeffisienten til GLC på 0,29 Cd, noe som gjør den to tideler bedre enn forgjengeren. Optimalisering av modellen med hensyn til luftmotstand og vindstøy ble utført ved hjelp av omfattende digitale strømningssimuleringer, samt tester i den aeroakustiske vindtunnelen.
Nye GLC er en behagelig og stillegående bil med lav vind- og rullestøy. Dette ble oppnådd med akustisk optimalisering av karosseriet og sofistikert lydisolering. En akustisk membran i frontruten er for eksempel standardutstyr. Det valgfrie, akustisk effektive termiske isolasjonsglasset oppfyller enda høyere komfortforventninger.
Ladbar hybrid med over 100 kilometer elektrisk rekkevidde
Nye GLC er tilgjengelig som fjerdegenerasjons ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på mer enn 100 kilometer. Med en elektrisk effekt på 100 kW, og et dreiemoment på 440 Nm, kan hverdagslige turer stort sett kjøres helelektrisk. Det forbedrede kjøreprogrammet gir elektrisk kjøremodus for de best egnede delene av ruten. Elektrisk kjøring prioriteres for eksempel i byområder på lengre reiser. Nye GLC vil kunne leveres som ladbar hybrid med enten bensin- eller dieselmotor.
Batteriet er egenutviklet av Mercedes-Benz og har en totalkapasitet på 31,2 kWh. Selv med utladet batteri, er det mulig å gjennomføre en full opplading med DC-laderen på 60 kW i løpet av rundt 30 minutter. En 11 kW-lader er tilgjengelig for lading gjennom ladeboks koblet til strømnettet i hjemmet.
48-volts mildhybrid
Takket være systematisk elektrifisering av de firesylindrete motorene, setter GLC nye standarder for effektivitet. I tillegg til turboladning har både diesel- og bensinmotorene nå en integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48-volts system.
ISG sørger for funksjoner som «gliding», elektrisk tilleggseffekt og energigjenvinning, noe som muliggjør betydelige drivstoffbesparelser. Motorene starter også veldig raskt og komfortabelt som et resultat av dette. Det gjør at start/stopp-funksjonen blir nesten like umerkelig for føreren som overgangen fra å «glide» med motoren slått av, til sterk akselerasjon under gasspådrag.
AIRMATIC luftfjæring og bakakselstyring
Standardfjæringen gir allerede et høyt nivå av komfort og smidige kjøreegenskaper. Som ekstrautstyr er den nye GLC tilgjengelig med Engineering-pakken, som inkluderer AIRMATIC luftfjæring og bakakselstyring. De ladbare hybridene har luftfjæring og nivåregulering på bakakselen som standard. Et annet spennende tilleggsutstyr er Offroad Engineering-pakken, som øker bakkeklaringen med 20 millimeter, og gir beskyttelse foran og under bilen. I forbindelse med AMG Line eksteriør leveres GLC med sportsunderstell.
Nye GLC er spesielt smidig og stabil med bakakselstyring (tilleggsutstyr), der styrevinkelen på bakakselen er på opptil 4,5 grader. Dette reduserer svingradiusen med 80 centimeter til 11,0 meter. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette fører til en opplevelse av kortere akselavstanden, som igjen resulterer i betydelig smidigere kjøreegenskaper og forbedret manøvreringsevne. Når hastigheten går over 60 km/t, styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene. Dette gir en opplevelse av lengre akselavstand, og har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse.
Teknologi som vi kjenner igjen fra S-Klasse
Nye GLC bygger på styrkene fra forgjengeren, og har teknologiske høydepunkt fra både S-Klasse og C-Klasse. Innvendig er interiøret digitalisert og nye GLC kommer med andregenerasjons MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasystem. Som en del av 360-graders kameraet, ser panseret gjennomsiktig ut i skjermen, og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget.
DIGITAL LIGHT med projiseringsfunksjoner (avhengig av landsspesifikke reguleringer) er tilgjengelig som ekstrautstyr.
Tekniske data – Ladbar hybrid:
GLC 300 e 4MATIC |
GLC 400 e 4MATIC |
GLC 300 de 4MATIC |
|
Motor |
R4 bensinmotor |
R4 bensinmotor |
R4 dieselmotor |
Volum |
1.999 cc |
1.999 cc |
1.993 cc |
Effekt (bensinmotor) |
204 hk ved 6.100 o/min |
252 hk ved 5.800 o/min |
197 hk ved 3.600 o/min |
Dreiemoment (bensinmotor) |
320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min |
400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min |
440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min |
Effekt (elektrisk motor) |
100 kW |
100 kW |
100 kW |
Dreiemoment (elektrisk motor) |
440 Nm |
440 Nm |
440 Nm |
Systemeffekt |
313 hk |
381 hk |
335 hk |
System-dreiemoment |
550 Nm |
650 Nm |
750 Nm |
Drivlinje |
4MATIC firehjulstrekk (31:69) |
4MATIC firehjulstrekk (45:55) |
|
Girkasse |
9G-TRONIC automatgir |
||
Akselerasjon 0 – 100 km/t |
6,7 s |
5,6 s |
6,4 s |
Toppfart |
218 km/t |
237 km/t |
217 km/t |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) |
0,6 – 0,8 l/100 km |
0,6 – 0,8 l/100 km |
0,5 – 0,7 l/100 km |
Blandet CO2-utslipp (WLTP) |
14 - 19 g/km |
14 - 19 g/km |
13 - 17 g/km |
Blandet elektrisk forbruk (WLTP) |
24 – 26,8 kWh/100 km |
24 – 26,8 kWh/100 km |
24,4 – 27,4 kWh/100 km |
Elektrisk rekkevidde (WLTP) |
104 – 120 km |
104 – 120 km |
102 – 117 km |
Tekniske data – 48-volts mildhybrid:
GLC 200 4MATIC |
GLC 300 4MATIC |
GLC 220 d 4MATIC |
|
Motor |
R4 bensinmotor |
R4 bensinmotor |
R4 dieselmotor |
Volum |
1.999 cc |
1.999 cc |
1.993 cc |
Effekt |
204 hk ved 6.100 o/min |
258 hk ved 5.800 o/min |
197 hk ved 3.600 o/min |
Elektrisk effekt (boost) |
23 hk |
23 hk |
23 hk |
Dreiemoment |
320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min |
400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min |
440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min |
Elektrisk dreiemoment (boost) |
200 Nm |
200 Nm |
200 Nm |
Drivlinje |
4MATIC firehjulstrekk (45:55) |
||
Girkasse |
9G-TRONIC automatgir |
||
Akselerasjon 0 – 100 km/t |
7,8 s |
6,2 s |
8,0 s |
Toppfart |
221 km/t |
240 km/t |
219 km/t |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) |
7,3 – 8,2 l/100 km |
7,3 – 8,2 l/100 km |
5,2 – 5,9 l/100 km |
Blandet CO2-utslipp (WLTP) |
167 - 186 g/km |
167 - 186 g/km |
136 - 155 g/km |
Bagasjevolum |
620 – 1640 liter |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder






















Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 700 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nye EQB 250 – Med syv seter og lengre rekkevidde9.6.2022 14:18:01 CEST | Pressemelding
Elektriske EQB byr på fleksible plassløsninger og syv seter som norsk standard. En ny variant med forhjulsdrift og lengre rekkevidde er nå klar for bestilling, med en startpris på 456.000,- (eks levering).
Mercedes-AMG ONE: Høyteknologi fra Formel 1 og over 1000 hestekrefter1.6.2022 14:13:56 CEST | Pressemelding
Den eksklusive hyperbilen Mercedes-AMG ONE produserer en total effekt på 1063 hestekrefter fra en forbrenningsmotor og fire elektriske motorer, og bringer Formel 1-teknologi fra racerbanen til offentlig vei for aller første gang.
Vision AMG gir et glimt av den helelektriske fremtiden til Mercedes-AMG23.5.2022 11:33:45 CEST | Pressemelding
Proporsjoner definert av en lang akselavstand, korte overheng, store hjul og stjerneformede lys, er kjennetegnene til Vision AMG. Under eksteriøret til denne bilen er plattformen AMG.EA, som for tiden er under utvikling i Affalterbach, dedikert for elektriske høyytelsesmodeller.
Nye Mercedes-AMG SL – Den ikoniske roadsteren kan nå bestilles11.5.2022 15:37:19 CEST | Pressemelding
Nye Mercedes-AMG SL vender tilbake til sine røtter med klassisk stofftak og en sportslig karakter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på 1.589.000,- for SL 43. Modellene forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.
Nye Mercedes-AMG C 43 4MATIC - Med innovativ teknologi for en mer agil kjøreopplevelse2.5.2022 09:52:03 CEST | Pressemelding
Med teknologi hentet direkte fra Formel 1, setter den nyeste generasjonen av Mercedes-AMG C 43 4MATIC nye standarder for innovative drivlinjer. Den firesylindrede motoren, som nylig ble vist sammen med Mercedes-AMG SL 43, kompletteres med en elektrisk eksos-turbolader. De første modellene forventes på norske veier i løpet av høsten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom