Verdenspremiere på nye Mercedes-AMG SL

Nye Mercedes-AMG SL vender tilbake til sine røtter, der blant annet stofftaket og den sportslige karakteren er tilbake. Samtidig er den luksuriøse roadsteren mer egnet for daglig bruk enn tidligere, med 2+2-seters konfigurasjon og firehjulsdrift. Ved markedslansering introduseres to utgaver med V8-motor fra Mercedes-AMG. Den nye modellen forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.
Nye Mercedes-AMG SL vender tilbake til sine røtter, der blant annet stofftaket og den sportslige karakteren er tilbake. Bildet viser en SL 63 4MATIC+. Foto: Mercedes-Benz

- SL er en av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz, og har en historie som strekker seg helt tilbake til 1952. Den nye modellen vil for første gang utvikles helt fra bunnen av hos Mercedes-AMG i Affalterbach, og resultatet er mildt sagt fascinerende. Hver detalj oser av eksklusivitet og luksus, samtidig som den historiske råskapen er ivaretatt, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Kraftig V8-biturbomotor, 9-trinns girkasse og firehjulsdrift
Ved markedslansering kan kunder velge mellom to ytelsesnivåer av en 4,0-liters V8-biturbomotor fra AMG. Motorene monteres for hånd i Affalterbach i henhold til "One Man, One Engine"-prinsippet. I toppmodellen SL 63 4MATIC+ yter motoren 585 hk og gir et maksimalt dreiemoment på 800 Nm. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t tar kun 3,6 sekunder, og toppfarten er 315 km/t. I SL 55 4MATIC+ yter V8-enheten 476 hk og har et dreiemoment på 700 Nm. Akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t tar 3,9 sekunder, og toppfarten er 295 km/t.Senere vil Mercedes-AMG også tilby SL som en AMG E PERFORMANCE hybrid.

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-girkassen har ekstremt raske girskift, og er spesielt tilpasset kravene til nye SL. En våt startclutch erstatter momentomformeren, noe som reduserer vekten og optimaliserer gassresponsen.

For første gang i sin nesten 70 år lange historie er SL tilgjengelig med trekkraft på alle fire hjul. V8-modellene som introduseres ved markedslansering er utstyrt med AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift som standard. Det intelligente systemet gir fullt variabelt dreiemomentet mellom for- og bakaksel som sikrer best mulig trekkraft.

AMG ACTIVE RIDE CONTROL med hydraulisk stabilisering
SL 55 4MATIC+ er som standard utstyrt med nyutviklet AMG RIDE CONTROL stålfjæring med støtdempere i aluminium og lette spiralfjærer. Den innovative AMG ACTIVE RIDE CONTROL-fjæringen med aktiv hydraulisk stabilisering, gjør debut i SL 63 4MATIC+. Aktive hydrauliske elementer erstatter konvensjonelle mekaniske stabiliseringsstenger og kompenserer for rullende bevegelser i løpet av brøkdeler av et sekund. Systemet bidrar til en bedre styring med AMG-typiske kjøreegenskaper hva gjelder dynamikk og presisjon. Samtidig øker det kjørekomforten ved kjøring rett frem og over ujevnheter.

Nye SL er utstyrt med aktiv bakakselstyring som standard. Avhengig av hastigheten styrer bakhjulene enten i motsatt retning av forhjulene (i opptil 100 km/t), eller i samme retning som forhjulene (raskere enn 100 km/t).

Kjent eksteriørdesign med sportslige røtter
Den lange akselavstanden, de korte overhengene, det lange panseret, og den kraftfulle bakenden er karakteristiske trekk ved karosseriets design på den nye modellen, og resulterer i de typiske SL-proporsjonene. Sammen med de brede hjulbuene og de store lettmetallfelgene, gir de roadsteren sitt kraftige og dynamiske utseende. Når stofftaket er oppe, understrekes det puristiske og sportslige inntrykket.

Den AMG-spesifikke grillen med 14 vertikale lameller fremhever effekten av bredden i fronten, og drar paralleller til stamfaren til alle SL-modeller, nemlig den legendariske 300 SL racerbilen fra 1952. Andre karakteristiske designelementer inkluderer de slanke DIGITAL LIGHT LED-lysene og LED-baklyktene.

Det elektriske stofftaket gir en vektbesparelse på 21 kg og et lavere tyngdepunkt i forhold til det forrige vario-taket i metall, noe som gir en positiv effekt på kjørekarakteristikken. Åpning og lukking av taket tar rundt 15 sekunder og kan utføres i opptil 60 km/t.

Eksklusivt interiør med 2+2-seters konfigurasjon
Nye SL får igjen en konfigurasjon med 2+2 seter, som sist ble introdusert med R 129-modellen i 1989. Dette gjør den nye SL enda mer allsidig, der baksetene øker praktikaliteten i hverdagen, og gir plass til personer med en høyde på opptil 1,50 meter. Hvis kunden ikke har behov for ekstra sitteplass, kan den andre seteraden brukes som ekstra lagringsplass til eksempelvis en golfbag.

Det store utvalget av forskjellige setetrekk til sports- eller Performance-setene (tilleggsutstyr) gjenspeiler også spekteret fra komfortabelt til ytelsesorientert utstyr. Kundene kan velge mellom en- eller tofarget nappaskinn, elegant STYLE nappaskinn med diamantsøm, eller den sportslige kombinasjonen av nappaskinn med DINAMICA RACE-mikrofiber og kontrastfargede sømmer i gult eller rødt.

AIRSCARF er standard og sender varm luft inn i kupeen fra åpninger i hodestøttene, slik at hode- og nakkeområdet til føreren og passasjeren får ekstra varme, selv med taket nede.

Den siste generasjonen MBUX (Mercedes-Benz User Experience) er intuitiv å betjene og i stand til å lære. I SL er AMG-spesifikt innhold synlig i fem forskjellige visningsstiler. Eksklusive menyelementer som "AMG Performance" eller "AMG TRACK PACE" understreker også den sportslige karakteren.

Midtkonsollen med 11,9-tommers berøringsskjerm dominerer rommet mellom føreren og passasjeren. For å unngå refleksjoner forårsaket av sollys når bilen kjøres med taket nede, kan denne skjermen justeres elektrisk til en mer vertikal posisjon. Portrettformatet gir klare fordeler, spesielt for navigering, samt mer ergonomisk plass.

Ny roadster-arkitektur med et lett chassis i komposittaluminium
Nye SL får en helt ny arkitektur utviklet av Mercedes-AMG. Med et lett chassis i komposittaluminium er grunnlaget for presis kjøredynamikk, høy komfort og sportslige proporsjoner satt. Den nye roadster-arkitekturen består av kombinasjonen av en aluminiums-ramme med en selvbærende struktur. Utviklet med helt blanke ark, akkurat som med den første Mercedes-Benz SL i 1952, er ikke et eneste komponent brukt fra den forrige generasjonen SL og AMG GT Roadster.

Kravene under utviklingen av den nye luksuriøse roadsteren var skyhøye, og krevde mer enn utviklingen av de tidligere modellene. Basisutformingen med 2+2 seter, og potensialet for å imøtekomme et bredt spekter av drivlinjer, var en av oppgavene som ga utviklerne helt nye utfordringer når det gjaldt kompleksitet. Målet var å presentere kjøreegenskapene som kjennetegner merkevaren med fokus på dynamikk, samt å møte de høye forventningene når det gjelder komfort og sikkerhet.

Sammenlignet med den forrige generasjonen SL har skallstrukturens vridningsstivhet økt med 18 prosent. Tverrstivheten er 50 prosent høyere enn i AMG GT Roadster, og den økte stivheten i chassisforbindelsen sørger for sportslig kjøreytelse med presise kjøreegenskaper. Konseptet er rettet mot et lavest mulig tyngdepunkt, og vekten av det rene chassiset uten dører, panser og bagasjeromslokk, er på rundt 270 kg.

Tekniske data:

Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk

Girkasse

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

Nye Mercedes-AMG SL vender tilbake til sine røtter, der blant annet stofftaket og den sportslige karakteren er tilbake.  Foto: Mercedes-Benz
Nye Mercedes-AMG SL vender tilbake til sine røtter, der blant annet stofftaket og den sportslige karakteren er tilbake. Foto: Mercedes-Benz
Nye Mercedes-AMG SL vender tilbake til sine røtter, der blant annet stofftaket og den sportslige karakteren er tilbake. Bildet viser en SL 55 4MATIC+. Foto: Mercedes-Benz