Mercedes-Benz Norge

Verdenspremiere på nye GLC Coupé

Del
Nye GLC Coupé kombinerer elegant design med sportslige kjøreegenskaper. Som ladbar hybrid vil den få en elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer (WLTP), takket være et effektivt batteri. Nye GLC Coupé forventes på norske veier til høsten.
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Verdenspremiere på nye GLC Coupé

- Den elegante og sportslige silhuetten definerer GLC Coupé som en svært stilfull variant i Mercedes-Benz sin SUV-familie. Som ladbar hybrid vil den få en imponerende elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer, som gjør det mulig for de aller fleste å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Bedre støykomfort takket være forbedret aerodynamikk
Nye GLC Coupé er en behagelig og stillegående bil med lav vind- og rullestøy. Dette ble oppnådd med akustisk optimalisering av karosseriet og sofistikert lydisolering. En akustisk membran i frontruten er for eksempel standardutstyr.

I den mest gunstige aerodynamiske konfigurasjonen er den minste luftmotstandskoeffisienten til GLC Coupé på 0,27 Cd, noe som gjør den tre tideler bedre enn forgjengeren. Optimalisering av modellen med hensyn til luftmotstand og vindstøy ble utført ved hjelp av omfattende digitale strømningssimuleringer, samt tester i den aeroakustiske vindtunnelen.

Mer plass gjør GLC Coupé mer praktisk
Dimensjonene understreker det dynamiske og muskuløse utseendet til nye GLC Coupé. Med en lengde på 4.763 mm, er den nye modellen hele 31 mm lengre enn forgjengeren, og dette gir flere fordeler. Bagasjekapasiteten nyter godt av dette, og det betyr at nye GLC Coupé har 545 liter (45 liter mer enn forrige modell) til disposisjon med baksetene oppe, og 1.690 liter dersom baksetene legges ned (90 liter mer enn forrige modell). Som ladbar hybrid strekker bagasjeromsvolumet seg fra 390 til 1.335 liter.

Nye GLC Coupé har EASY-PACK elektrisk bakluke som standard. Denne åpnes eller lukkes bekvemt enten ved hjelp av knappen på nøkkelen, bryteren i førerdøren eller bryteren på bakluken.

Opptil 131 kilometer elektrisk rekkevidde
Som fjerdegenerasjons ladbar hybrid er GLC Coupé tilgjengelig med en elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer. Batteriet er egenutviklet av Mercedes-Benz og har en totalkapasitet på 31,2 kWh. En full oppladning med den valgfrie DC-laderen på 60 kW er unnagjort i løpet av rundt 30 minutter. Som standard er GLC Coupé utstyrt med en 11 kW AC-lader.

Den elektriske motoren har et maksimalt dreiemoment på 440 Nm som er tilgjengelig fra start, noe som resulterer i en dynamisk kjøreytelse. Den elektriske toppfarten er på opptil 140 km/t. Nye GLC vil kunne leveres som ladbar hybrid med enten bensin- eller dieselmotor.

48-volts mildhybrid
Gjennom systematisk elektrifisering av de firesylindrete motorene, er nye GLC Coupé svært effektiv. Mildhybridene inkluderer en andregenerasjons integrert startgenerator (ISG) og et 48-volts elektrisk system. Den integrerte startgeneratoren støtter forbrenningsmotoren spesielt ved lave motorturtall, og supplert med turboladeren gir dette enestående kraft. I tillegg sørger ISG for funksjoner som «gliding» og energigjenvinning, noe som muliggjør drivstoffbesparelser. Motorene starter også veldig raskt og komfortabelt som et resultat av dette. Det gjør at start/stopp-funksjonen blir nesten like umerkelig for føreren som overgangen fra å «glide» med motoren slått av, til sterk akselerasjon under gasspådrag.

AIRMATIC luftfjæring og bakakselstyring
Alle utgavene av GLC Coupé er utstyrt med sportsfjæring, med unntak av de ladbare hybridene som i tillegg har luftfjæring på bakakselen som standard. Med tilleggsutstyret Teknikkpakke, er AIRMATIC luftfjæring og aktiv bakakselstyring med styrevinkel på 4,5 grader inkludert.

Den smidige bakakselstyringen reduserer svingradiusen med 90 centimeter til 10,9 meter. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette fører til en opplevelse av kortere akselavstand, som igjen resulterer i betydelig smidigere kjøreegenskaper og forbedret manøvreringsevne. Når hastigheten går over 60 km/t, styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene. Dette gir en opplevelse av lengre akselavstand, og har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse.

Imponerer i terrenget
Nye GLC Coupé er egnet for terrengkjøring, og har flere nye funksjoner og systemer designet for nettopp denne bruken. Standardutstyret inkluderer kjøremodusen Off-Road og DSR (Downhill Speed Regulation). De ladbare hybridmodellene tilbyr helelektrisk terrengkjøring, og med elmotorens fulle dreiemoment på 440 Nm tilgjengelig fra start, er kraften lett å kontrollere til enhver tid. Dette tillater presis og kontrollert kjøring selv i utfordrende terreng.

Som en del av 360-graders kameraet ser panseret gjennomsiktig ut i skjermen, og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget. Bilens to skjermer brukes for tydelig visning av informasjon og nøkkelfunksjoner av terrengforholdene. Instrumentpanelet viser blant annet helning, stigning, topografisk høyde, geo-koordinater og kompass, samt veihastighet og motorhastighet ved drift med forbrenningsmotor. Den sentrale skjermen viser gjeldende posisjon i terrenget samt styrevinkelen til forhjulene. Hvis bilen er utstyrt med bakakselstyring, viser skjermen også styringsretningen til bakhjulene. Alle kjørefunksjonene som er relevante for terrengkjøring kan enkelt kontrolleres på én skjerm.

Teknologi som vi kjenner igjen fra S-Klasse
Nye GLC bygger på styrkene fra forgjengeren, og har teknologiske høydepunkter fra S-Klasse. Innvendig er interiøret digitalisert og nye GLC kommer med andregenerasjons MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasystem.

DIGITAL LIGHT er tilgjengelig som ekstrautstyr, og gir et kraftig og presist lys gjennom en matrise av lysdioder. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk. Gjennom projiseringsfunksjonen er det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien.

Tekniske data – Ladbar hybrid:

GLC 300 e 4MATIC

GLC 400 e 4MATIC

GLC 300 de 4MATIC

Motor

R4 bensinmotor

R4 bensinmotor

R4 dieselmotor

Volum

1.999 cc

1.999 cc

1.993 cc

Effekt (bensinmotor)

204 hk ved 6.100 o/min

252 hk ved 5.800 o/min

197 hk ved 3.600 o/min

Dreiemoment (bensinmotor)

320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min

400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min

440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min

Effekt (elektrisk motor)

100 kW

100 kW

100 kW

Dreiemoment (elektrisk motor)

440 Nm

440 Nm

440 Nm

Systemeffekt

313 hk

381 hk

335 hk

System-dreiemoment

550 Nm

650 Nm

750 Nm

Batterikapasitet

31,2 kWh

Drivlinje

4MATIC firehjulstrekk

Akselerasjon 0 – 100 km/t

6,7 s

5,6 s

6,4 s

Toppfart

220 km/t

239 km/t

219 km/t

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

0,5 – 0,6 l/100 km

0,5 – 0,6 l/100 km

0,4 – 0,5 l/100 km

Blandet CO2-utslipp (WLTP)

11 - 15 g/km

11 - 15 g/km

10 - 13 g/km

Blandet elektrisk forbruk (WLTP)

20,2 – 22,4 kWh/100 km

20,2 – 22,4 kWh/100 km

20,3 – 22,7 kWh/100 km

Elektrisk rekkevidde (WLTP)

119 – 131 km

119 – 131 km

113 – 130 km

Bagasjevolum

390 – 1.335 liter

Tekniske data – Mildhybrid:

GLC 200 4MATIC

GLC 300 4MATIC

GLC 220 d 4MATIC

GLC 300 d 4MATIC

Motor

R4 bensinmotor

R4 bensinmotor

R4 dieselmotor

R4 dieselmotor

Volum

1.999 cc

1.999 cc

1.993 cc

1.993 cc

Effekt

204 hk ved 6.100 o/min

258 hk ved 5.800 o/min

197 hk ved 3.600 o/min

269 hk ved 4.200 o/min

Elektrisk effekt (boost)

23 hk

23 hk

23 hk

23 hk

Dreiemoment

320 Nm

400 N

440 Nm

550 Nm

Elektrisk dreiemoment (boost)

200 Nm

200 Nm

200 Nm

200 Nm

Drivlinje

4MATIC firehjulstrekk

Akselerasjon 0 – 100 km/t

7,9 s

6,3 s

8,1 s

6,4 s

Toppfart

227 km/t

246 km/t

225 km/t

249 km/t

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

7,1 – 8,0 l/100 km

7,3 – 8,2 l/100 km

5,1 – 5,8 l/100 km

5,5 – 6,1 l/100 km

Blandet CO2-utslipp (WLTP)

162 - 182 g/km

165 - 185 g/km

135 - 152 g/km

145 - 160 g/km

Bagasjevolum

545 – 1.690 liter

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Last ned bilde
GLC Coupé kommer som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer
GLC Coupé kommer som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Verdenspremiere på nye GLC Coupé
Last ned bilde

Lenker

Om Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.mercedes-benz.no/

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. 

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye