Verdenspremiere på nye GLC Coupé

- Den elegante og sportslige silhuetten definerer GLC Coupé som en svært stilfull variant i Mercedes-Benz sin SUV-familie. Som ladbar hybrid vil den få en imponerende elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer, som gjør det mulig for de aller fleste å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Bedre støykomfort takket være forbedret aerodynamikk
Nye GLC Coupé er en behagelig og stillegående bil med lav vind- og rullestøy. Dette ble oppnådd med akustisk optimalisering av karosseriet og sofistikert lydisolering. En akustisk membran i frontruten er for eksempel standardutstyr.
I den mest gunstige aerodynamiske konfigurasjonen er den minste luftmotstandskoeffisienten til GLC Coupé på 0,27 Cd, noe som gjør den tre tideler bedre enn forgjengeren. Optimalisering av modellen med hensyn til luftmotstand og vindstøy ble utført ved hjelp av omfattende digitale strømningssimuleringer, samt tester i den aeroakustiske vindtunnelen.
Mer plass gjør GLC Coupé mer praktisk
Dimensjonene understreker det dynamiske og muskuløse utseendet til nye GLC Coupé. Med en lengde på 4.763 mm, er den nye modellen hele 31 mm lengre enn forgjengeren, og dette gir flere fordeler. Bagasjekapasiteten nyter godt av dette, og det betyr at nye GLC Coupé har 545 liter (45 liter mer enn forrige modell) til disposisjon med baksetene oppe, og 1.690 liter dersom baksetene legges ned (90 liter mer enn forrige modell). Som ladbar hybrid strekker bagasjeromsvolumet seg fra 390 til 1.335 liter.
Nye GLC Coupé har EASY-PACK elektrisk bakluke som standard. Denne åpnes eller lukkes bekvemt enten ved hjelp av knappen på nøkkelen, bryteren i førerdøren eller bryteren på bakluken.
Opptil 131 kilometer elektrisk rekkevidde
Som fjerdegenerasjons ladbar hybrid er GLC Coupé tilgjengelig med en elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer. Batteriet er egenutviklet av Mercedes-Benz og har en totalkapasitet på 31,2 kWh. En full oppladning med den valgfrie DC-laderen på 60 kW er unnagjort i løpet av rundt 30 minutter. Som standard er GLC Coupé utstyrt med en 11 kW AC-lader.
Den elektriske motoren har et maksimalt dreiemoment på 440 Nm som er tilgjengelig fra start, noe som resulterer i en dynamisk kjøreytelse. Den elektriske toppfarten er på opptil 140 km/t. Nye GLC vil kunne leveres som ladbar hybrid med enten bensin- eller dieselmotor.
48-volts mildhybrid
Gjennom systematisk elektrifisering av de firesylindrete motorene, er nye GLC Coupé svært effektiv. Mildhybridene inkluderer en andregenerasjons integrert startgenerator (ISG) og et 48-volts elektrisk system. Den integrerte startgeneratoren støtter forbrenningsmotoren spesielt ved lave motorturtall, og supplert med turboladeren gir dette enestående kraft. I tillegg sørger ISG for funksjoner som «gliding» og energigjenvinning, noe som muliggjør drivstoffbesparelser. Motorene starter også veldig raskt og komfortabelt som et resultat av dette. Det gjør at start/stopp-funksjonen blir nesten like umerkelig for føreren som overgangen fra å «glide» med motoren slått av, til sterk akselerasjon under gasspådrag.
AIRMATIC luftfjæring og bakakselstyring
Alle utgavene av GLC Coupé er utstyrt med sportsfjæring, med unntak av de ladbare hybridene som i tillegg har luftfjæring på bakakselen som standard. Med tilleggsutstyret Teknikkpakke, er AIRMATIC luftfjæring og aktiv bakakselstyring med styrevinkel på 4,5 grader inkludert.
Den smidige bakakselstyringen reduserer svingradiusen med 90 centimeter til 10,9 meter. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette fører til en opplevelse av kortere akselavstand, som igjen resulterer i betydelig smidigere kjøreegenskaper og forbedret manøvreringsevne. Når hastigheten går over 60 km/t, styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene. Dette gir en opplevelse av lengre akselavstand, og har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse.
Imponerer i terrenget
Nye GLC Coupé er egnet for terrengkjøring, og har flere nye funksjoner og systemer designet for nettopp denne bruken. Standardutstyret inkluderer kjøremodusen Off-Road og DSR (Downhill Speed Regulation). De ladbare hybridmodellene tilbyr helelektrisk terrengkjøring, og med elmotorens fulle dreiemoment på 440 Nm tilgjengelig fra start, er kraften lett å kontrollere til enhver tid. Dette tillater presis og kontrollert kjøring selv i utfordrende terreng.
Som en del av 360-graders kameraet ser panseret gjennomsiktig ut i skjermen, og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget. Bilens to skjermer brukes for tydelig visning av informasjon og nøkkelfunksjoner av terrengforholdene. Instrumentpanelet viser blant annet helning, stigning, topografisk høyde, geo-koordinater og kompass, samt veihastighet og motorhastighet ved drift med forbrenningsmotor. Den sentrale skjermen viser gjeldende posisjon i terrenget samt styrevinkelen til forhjulene. Hvis bilen er utstyrt med bakakselstyring, viser skjermen også styringsretningen til bakhjulene. Alle kjørefunksjonene som er relevante for terrengkjøring kan enkelt kontrolleres på én skjerm.
Teknologi som vi kjenner igjen fra S-Klasse
Nye GLC bygger på styrkene fra forgjengeren, og har teknologiske høydepunkter fra S-Klasse. Innvendig er interiøret digitalisert og nye GLC kommer med andregenerasjons MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasystem.
DIGITAL LIGHT er tilgjengelig som ekstrautstyr, og gir et kraftig og presist lys gjennom en matrise av lysdioder. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk. Gjennom projiseringsfunksjonen er det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien.
Tekniske data – Ladbar hybrid:
GLC 300 e 4MATIC |
GLC 400 e 4MATIC |
GLC 300 de 4MATIC |
|
Motor |
R4 bensinmotor |
R4 bensinmotor |
R4 dieselmotor |
Volum |
1.999 cc |
1.999 cc |
1.993 cc |
Effekt (bensinmotor) |
204 hk ved 6.100 o/min |
252 hk ved 5.800 o/min |
197 hk ved 3.600 o/min |
Dreiemoment (bensinmotor) |
320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min |
400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min |
440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min |
Effekt (elektrisk motor) |
100 kW |
100 kW |
100 kW |
Dreiemoment (elektrisk motor) |
440 Nm |
440 Nm |
440 Nm |
Systemeffekt |
313 hk |
381 hk |
335 hk |
System-dreiemoment |
550 Nm |
650 Nm |
750 Nm |
Batterikapasitet |
31,2 kWh |
||
Drivlinje |
4MATIC firehjulstrekk |
||
Akselerasjon 0 – 100 km/t |
6,7 s |
5,6 s |
6,4 s |
Toppfart |
220 km/t |
239 km/t |
219 km/t |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) |
0,5 – 0,6 l/100 km |
0,5 – 0,6 l/100 km |
0,4 – 0,5 l/100 km |
Blandet CO2-utslipp (WLTP) |
11 - 15 g/km |
11 - 15 g/km |
10 - 13 g/km |
Blandet elektrisk forbruk (WLTP) |
20,2 – 22,4 kWh/100 km |
20,2 – 22,4 kWh/100 km |
20,3 – 22,7 kWh/100 km |
Elektrisk rekkevidde (WLTP) |
119 – 131 km |
119 – 131 km |
113 – 130 km |
Bagasjevolum |
390 – 1.335 liter |
Tekniske data – Mildhybrid:
GLC 200 4MATIC |
GLC 300 4MATIC |
GLC 220 d 4MATIC |
GLC 300 d 4MATIC |
|
Motor |
R4 bensinmotor |
R4 bensinmotor |
R4 dieselmotor |
R4 dieselmotor |
Volum |
1.999 cc |
1.999 cc |
1.993 cc |
1.993 cc |
Effekt |
204 hk ved 6.100 o/min |
258 hk ved 5.800 o/min |
197 hk ved 3.600 o/min |
269 hk ved 4.200 o/min |
Elektrisk effekt (boost) |
23 hk |
23 hk |
23 hk |
23 hk |
Dreiemoment |
320 Nm |
400 N |
440 Nm |
550 Nm |
Elektrisk dreiemoment (boost) |
200 Nm |
200 Nm |
200 Nm |
200 Nm |
Drivlinje |
4MATIC firehjulstrekk |
|||
Akselerasjon 0 – 100 km/t |
7,9 s |
6,3 s |
8,1 s |
6,4 s |
Toppfart |
227 km/t |
246 km/t |
225 km/t |
249 km/t |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) |
7,1 – 8,0 l/100 km |
7,3 – 8,2 l/100 km |
5,1 – 5,8 l/100 km |
5,5 – 6,1 l/100 km |
Blandet CO2-utslipp (WLTP) |
162 - 182 g/km |
165 - 185 g/km |
135 - 152 g/km |
145 - 160 g/km |
Bagasjevolum |
545 – 1.690 liter |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder









Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 700 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Salgsstart på elektriske eCitan24.5.2023 09:34:26 CEST | Pressemelding
Nye eCitan har et kompakt ytre som passer godt inn i trange bygater, samtidig som romsligheten på innsiden er beholdt. Prisene starter på kr. 437.900,- for eCitan A1 og 457.900,- for eCitan A2. Nivået av standardutstyr er høyt, og de første bilene forventes på norske veier mot slutten av sommeren.
Første EQE SUV har ankommet Norge5.5.2023 09:20:41 CEST | Pressemelding
Norges aller første EQE SUV ankom Drammen Havn nylig. Den nye SUVen tar med seg de beste elementene fra EQS SUV inn i en mer dynamisk forpakning, og forventes på norske veier i løpet av få dager. De aller første kundene kan forvente sin bil mot slutten av juni 2023.
Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Maybach EQS SUV17.4.2023 14:00:50 CEST | Pressemelding
Mercedes-Maybach introduserer den første helelektriske modellen med Mercedes-Maybach EQS 680 SUV. Den unike SUVen kombinerer teknologi fra Mercedes-EQ med eksklusiviteten til Maybach, og resultatet er en førsteklasses elektrisk opplevelse.
Mercedes-Benz og Google slår seg sammen for å skape neste generasjons navigasjonsopplevelse24.2.2023 14:08:59 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz og Google kunngjorde denne uken et langsiktig strategisk partnerskap for å skape neste generasjons digitale luksusbilopplevelse. Med dette partnerskapet vil Mercedes-Benz være den første bilprodusenten som bygger sin egen navigasjonsopplevelse basert på nye bildata og navigasjonsfunksjoner fra Google Maps Platform.
Nå er elektriske EQE SUV klar for bestilling16.2.2023 10:58:00 CET | Pressemelding
Nye EQE SUV tar med seg de beste elementene fra EQS SUV inn i en mer dynamisk forpakning. Innvendig har det luksuriøse interiøret et høyt nivå av komfort, kombinert med romslige innvendige dimensjoner. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på 864.000,- for EQE 350 4MATIC, 935.000,- for EQE 500 4MATIC og 1.153.000,- for EQE 43 4MATIC. Nye EQE SUV forventes på norske veier mot slutten av sommeren 2023.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom