Mercedes-Benz Norge

Verdenspremiere på nye EQS

Del
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ. Bygget på en helt ny elektrisk plattform vil den kunne tilby en rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP). Norske priser forventes før sommerferien og det er indikert at de første bilene ankommer landet i september 2021.
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.

- EQS introduserer et hav av teknologiske finesser som MBUX Hyperscreen, automatiske dører og skybaserte oppdateringer, kombinert med et utrolig komfortnivå. Vi kan i tillegg glede oss over en fantastisk rekkevidde på opptil hele 770 kilometer, og tittelen som den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

En helt ny plattform gir et unikt eksteriørdesign
EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform, og dette gir mange nye muligheter. Det nye plattformkonseptet muliggjør blant annet «en-bue»-designet som karakteristisk strekker seg fra forhjulene og gjennom resten av bilen. Dette gir en førerplass som er plassert betydelig lengre frem enn vanlig, noe som gir ekstra rom i kupeen.

Designet på EQS blir ytterligere understreket av det svarte panelet i front og utformingen på for- og baklysene. Foran har lysene den velkjente digitale signaturen med tre lysdioder, sammenkoblet gjennom et lysbånd. Bak har lysene en 3D-kurvet heliks som også er sammenkoblet, men med det bakre lysbåndet. Designfilosofien «Sensual Purity», kombinert med progressiv luksus gir seg uttrykk i lekre linjer og sømløse overganger. I tillegg er den velkjente trepunktsstjernen brukt flere steder på EQS, eksempelvis i spesialutgaven av den sorte panelfronten og i felgdesignet. I interiøret kan du se mønsteret i det bakbelyste listverket, eller i passasjerskjermen som et digitalt dekorativt bilde.

Automatisk innfellbare dørhåndtak er standard på alle utgaver av EQS, og panoramasoltak er tilgjengelig som ekstrautstyr. Sistnevnte består av to moduler som sammen danner en stor glassflate og dermed gir en god utsikt og mye lys i interiøret. En egen luke for på påfylling av spylervæske er integrert på venstre sideskjerm. Panseret kan nemlig kun åpnes av verkstedpersonell for utføring av vedlikeholdsarbeid, eksempelvis bytte av kupefilter.

EQS er den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden
Med en cd-verdi fra 0,20 er EQS den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, noe som påvirker rekkevidden så vel som støykomforten positivt. Coupéformen, flat frontrute, optimalisert gulv og stort sett lukkede lameller er bare noen av elementene som bidrar til klasseledende aerodynamikk og god aeroakustisk ytelse. I tillegg er det gjort aerodynamiske finjusteringer for å minimere luftmotstand.

For å redusere vindstøy til et minimum har EQS gjennomgått flere omfattende utviklingstrinn. Blant annet tallrike optimaliseringer innen dørstrukturer og forsegling, og for første gang, seks sidevinduer i en Mercedes. For å redusere vindstøy og senke cd-verdien ytterligere har A-stolpene fått en spesialformet list og dørene har innfellbare dørhåndtak. En spesiell akustisk komfortpakke med laminerte glassruter er også tilgjengelig.

Bak den gode aerodynamiske ytelsen ligger det mye arbeid, og her er noen av detaljene fra utviklingen:

  • Aerodynamisk gunstig dimensjonskonsept og dekk med optimalisert geometri.
  • Aerodynamisk optimaliserte hjul i målene 19, 20 og 21 tommer.
  • Kjøleluftkontrollsystem med nyskapende tverrlameller utnytter tilgjengelig installasjonsplass ekstremt effektivt.
  • Pakninger i frontområdet mellom spylevæskeluke, frontlykter og den sorte panelfronten.
  • Strømlinjeformet design av A-stolpen.
  • Hjulspoilere foran og bak. Den bakre, pilformede hjulspoileren, ble utviklet av en hydrodynamikkekspert direkte i vindtunnelen.
  • Tilpasset panel i området rundt bakakselen for å dra enda større fordel av batteriets glatte understell.
  • Den bakre spoileren fordeler både løft og aerodynamisk motstand.

I mer enn tre tiår har aerodynamikerne hos Mercedes-Benz oppnådd toppresultater, og for tiden er både A-klasse sedan (V 177) og S-klasse (V 223) verdensrekordholdere med en cd-verdi på 0,22. De spesielle simuleringsverktøyene og aero-akustikk vindtunnelen gir et avgjørende bidrag til dette.

Rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP)
Med rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP) og en effekt på opptil 385 kW møter også drivverket alle forventninger til en progressiv sedan i S-Klasse segmentet. Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulstrekksystemet 4MATIC har også en motor på forakselen. 4MATIC-modellene har i tillegg Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler drivmomentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.

På et senere tidspunkt vil det introduseres en enda kraftigere høyytelsesversjon av EQS med opptil 560 kW.

EQS har intelligent regenerering som kan justeres i tre forskjellige steg via handlene bak rattet. Den fungerer også situasjonsoptimalisert ved hjelp av ECO-Assistenten, med blant annet hensyn til trafikkforhold og topografi. Regenereringseffekten er på opptil 290 kW under optimale forhold og muliggjør en-pedalskjøring.

En ny generasjon batterier med energiinnhold på opptil 107,8 kWh
En ny generasjon batterier med betydelig høyere energitetthet introduseres til EQS. Det største av de to batteriene har et netto energiinnhold på 107,8 kWh som er rundt 26 prosent mer enn EQC. Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent.

Det modulære batterikonseptet har 400 V-arkitektur og kommer i to størrelser. Det ene med energiinnhold på 90 kWh og ti cellemoduler, og det andre på 107,8 kWh og tolv cellemoduler. Produksjonen av batterisystemene utføres på Hedelfingen-fabrikken, og programmeringen utføres på Mercedes-Benz Battery Competence Centre.

Grønn lading og intelligent navigering
EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading. Electric Intelligence planlegger den raskeste og mest praktiske ruten med ladestopp. Den baserer seg på flere faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart. Den reagerer i tillegg dynamisk på trafikkork eller endring i kjørestil. Systemet ser også antallet ladestasjoner, deres ladekapasitet og betalingsfunksjoner. Takket være temperatur- og ladestyring kan høy ladeeffekt opprettholdes over lengre tid.

Green Charging sikrer bruk av energi fra fornybare ressurser til offentlig lading. De ladede energimengdene balanseres med grønn strøm etter den faktiske ladeprosessen. I tillegg skapes insentiver for å investere i fornybare energisystemer. Grønn lading og kjøring kan oppleves via MBUX og Mercedes me-appen. Med Plug & Charge er det bare å koble til laderen, og lading og fakturering skjer automatisk med kommunikasjon direkte via ladekabelen.

I tillegg finnes en funksjon for øko-lading. En rekke forskjellige tiltak iverksettes for å redusere batteriets belastning under lading, og dermed reduseres også den naturlige aldringsprosessen til batteriet. Det kan også stilles inn ladningsavbrudd slik at ladeprosessen avbrytes til tider som er valgt av kunden. For eksempel kan du stille inn ladningsavbrudd på ettermiddagen hvis det er billigere strøm på kvelden.

Mercedes me Charge er for tiden det største ladningsnettverket over hele verden med over 500.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land, inkludert over 200.000 i Europa.

Skybaserte oppdateringer (OTA)

Med EQS tilbys muligheten til å aktivere helt nye funksjoner via skybaserte oppdateringer (OTA). Det betyr at kunden kan oppdatere bilen over natten og ha nye funksjoner tilgjengelig neste morgen. Kjørelyden «Roaring Pulse» vil være tilgjengelig i Mercedes me butikken, i tillegg til underholdende småspill og Mercedes-Benz quiz. Flere kan til og med spille med hverandre via frontpassasjer-skjermen og skjermene bak i flerspillermodus.

Noen av funksjonene i EQS kan etter kjøpet tilpasses etter personlige preferanser. Dette inkluderer åpning av bakakselstyringsfunksjonen som gir deg en styrevinkel på bakhjulene på opptil ti grader. I tillegg til kjøp av individuelle funksjoner planlegges også abonnement, midlertidige aktiveringer og gratis testfaser.

«The best or nothing»-programmet kan også aktiveres via OTA. Der introduserer EQS seg selv ved å vise forskjellige funksjoner i en video, og utstyr som ambient lighting eller massasje kan oppleves direkte.

De fleste kontrollenhetene i bilen kan oppdateres via OTA for service- og vedlikeholdshensyn. Denne teknologien sparer kundens tid siden vedkommende ikke trenger å besøke et verksted for oppdateringer. Videre vil dette sørge for at mange av bilens funksjoner vil være oppdatert gjennom bilens livssyklus.

Med to digitale sikkerhetsfunksjoner kan bruken av EQS tilpasses spesifikke målgrupper:

  • Nybegynner-modus: Kjørekarakteristikken blir mer skånsom, men med nok kraft til å gjennomføre sikre forbikjøringer. Kjøremodusen aktiveres automatisk i Komfort (C), og Sport (S) er ikke mulig å velge. I tillegg begrenses toppfarten til 120 km/t og ESP kan ikke skrus av.
  • Servicepersonell-modus: Dette kan brukes av servicepersonell slik som hotellansatte. Karakteristikken ligner nybegynner-modus og toppfarten er begrenset til 80 km/t. Inne i bilen vil den personlige profilen bli beskyttet mot uautorisert tilgang.

Hovedbrukeren aktiverer og deaktiverer modusene med egen personlig profil som er beskyttet via PIN-kode og/eller biometrisk gjenkjenning. I tillegg kan modusene aktiveres med Mercedes me appen på smarttelefonen.

HEPA-filter mot luftbårne forurensninger

HEPA-filteret (High Efficiency Particulate Air) renser den innkommende uteluften med et høyt filtreringsnivå. Svoveldioksid og nitrogenoksider, samt lukt, reduseres takket være et aktivt kullbelegg på HEPA-filteret og kupefilteret. HEPA-filteret er en del av ekstrautstyret ENERGIZING AIR CONTROL Plus, og sørger for god luft i kjøretøyets interiør. Ved å bruke klimakontroll kan du også rengjøre inneluften før du setter deg inn i bilen. Som en del av pakken vises også partikkelnivåene i sanntid via MBUX multimediasystemet.

Mercedes-Benz er den første bilprodusenten som mottok "OFI Quality Seal ZG 250-1" fra det østerrikske forsknings- og testinstituttet (OFI). Luftfiltre med dette sertifikatet reduserer bakterier og virus spesielt effektivt direkte på filteret. For å bevise kvaliteten, må luftfiltrene bestå standardiserte tester og sjekkes ved hjelp av ytterligere vitenskapelige analyser. Testresultatene bekrefter at ENERGIZING AIR CONTROL Plus har

  • En virusfangstkapasitet på mer enn 86 prosent i ny tilstand.
  • En bakteriefangstkapasitet på mer enn 90 prosent i ny tilstand

 

Automatiske komfortdører med et enkelt trykk
Som et tilvalg har EQS automatiske komfortdører både foran og bak. Med ett trykk kan de automatiske komfortdørene åpnes eller lukkes. Du kan enten bruke de tradisjonelle dørhåndtakene, bilnøkkelen eller MBUX-systemet. Når bremsepedalen trykkes inn lukkes sjåførdøren automatisk.

En spesiell velkomstfunksjon kan aktiveres via MBUX-systemet. Den fungerer slik at når sjåføren kommer nærmere bilen enn seks meter, så sklir dørhåndtakene elegant ut. Når sjåføren kommer nærmer bilen enn halvannen meter, så låses den opp og førerdøren åpnes automatisk.

Bakdørene kan også åpnes automatisk ved å bruke MBUX-systemet. En praktisk funksjon når du skal hente eller avlevere noen, som gjør inn- og utstigning spesielt behagelig. Sensorene fra parkeringsassistent-systemene er brukt for å se etter hindringer og integrasjonen med Blind Spot Assist sørger for et høyt sikkerhetsnivå.

EQS byr på helt nye lydopplevelser
Elbiler er ofte iboende stille, men det trenger de ikke å være. Turen i EQS kan nemlig bli en akustisk opplevelse – dersom du ønsker det. Lydekspertene fra Mercedes-EQ gjør paradigmetskiftet fra forbrenningsmotor til elbil hørbart med en helhetlig lydproduksjon. Valgfri innvendig kjørelyd er tilgjengelig, og den tilpasser seg både kjørestil og kjøreprogram. Den er interaktiv og reagerer på et godt dusin parametere som gassposisjonen, hastighet eller regenerering. Valget av kjøreprogram påvirker også kjørelyden; i SPORT-modus, for eksempel, blir lydene mer dynamiske og ytterligere effekter aktiveres.

En rekke lydbilder tillater et individuelt akustisk oppsett. Med Burmester® surround soundsystem vil EQS kunne levere de to lydbildene Silver Waves og Vivid Flux. Silver Waves er en sanselig og ren lyd, mens Vivid Flux er syntetisk, men likevel varm. De kan velges eller slås av på det sentrale displayet. Via OTA-oppdatering (Over-The-Air) kan i tillegg lydbildet Roaring Pulse aktiveres. Denne lydopplevelsen minner om kraftige maskiner.

Når sjåfør og passasjerer nærmer seg bilen vil de få en akustisk hilsen, og en tilsvarende auralyd følger også når du går ut av og låser EQS. Algoritmene og lydene for lyddesignet er laget internt hos Mercedes-EQ. I tillegg til fysikere inkluderer det tverrfaglige teamet også lyddesignere, mediedesignere og mekatronikk-spesialister. Lydekspertene avgjør hvilke følelser lydbildene fremkaller i ekte trafikk under testkjøringer.

Intelligent og rask læring basert på AI
EQS er et eksepsjonelt intelligent kjøretøy med opptil 350 sensorer, avhengig av utstyret. Disse registrerer avstander, hastigheter, akselerasjoner, lysforhold, nedbør, temperaturer, setebruk, samt sjåførens blunking og passasjerens tale. Denne informasjonsmengden blir behandlet av kontrollenheter som, kontrollert av algoritmer, tar beslutninger på millisekunder.

Den nye EQS kan utvide evnene sine basert på nye opplevelser, fordi den er i stand til å lære takket være kunstig intelligens (AI).

Bakakselstyring med styrevinkel på opptil 10 grader
Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard og bidrar til det praktiske og dynamiske inntrykket av EQS. Som tilleggsutstyr kan bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 10 grader bestilles eller aktiveres med en skybasert oppdatering (OTA). Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene får EQS en svingradius på 10,9 meter, noe som tilsvarer mange kompaktmodeller, til tross for at EQS er over 5 meter lang.

DIGITAL LIGHT med 2,6 millioner piksler
Den revolusjonerende DIGITAL LIGHT-teknologien gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien. En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.

Her er noen av assistansefunksjonene:

  • Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
  • Dersom det går fotgjengere langs veibanen sikter et flomlys direkte på dem.
  • Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
  • På trange veier projiseres ledelinjer.
  • Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.

Den integrerte geofencingen hjelper til med å overholde reguleringene hvert land har basert på projiseringsfunksjonene. Når du kjører over en grense vil EQS automatisk justere funksjonene på DIGITAL LIGHT for å være i samsvar med reguleringene i landet du er i. Projiseringene kan da fortsatt aktiveres i MBUX, men funksjonen blir begrenset under oppholdet i landet.


DRIVE PILOT og autonom kjøring

Det er forventet at den valgfrie DRIVE PILOT vil kunne kjøres i autonom modus i opptil 60 km/t der trafikktettheten er høy, eller på passende motorveiseksjoner i Tyskland, i løpet av første halvdel av 2022. Ved å avlaste sjåføren gjør systemet vedkommende i stand til å kunne utføre sekundære aktiviteter som å surfe på internett eller håndtere e-post i bilkontoret.

DRIVE PILOT bygger på sensorene fra Driving Assistance Package med tilleggssensorer som Mercedes-Benz anser som uunnværlige for sikker autonom kjøring. Disse inkluderer LiDAR, et ekstra kamera i bakvinduet og mikrofoner. Dette er spesielt nyttig for å registrere blålys og lyder fra utrykningskjøretøy. I tillegg til data fra sensorene mottar DRIVE PILOT informasjon om veigeometrien, ruteprofilen, trafikkskilt og uvanlige trafikkhendelser som ulykker eller veiarbeid, fra det digitale HD kartet. Bilens posisjon spores av et høyst presist posisjonssystem som går langt forbi det vanlige GPS-systemet. Den generelle introduksjonen av DRIVE PILOT vil følge gradvis i europeiske land så fort reguleringer tillater det.

Takket være de kraftige sensorene som overvåker kjøretøyets omgivelser kan parkeringssystemene hjelpe sjåføren med å manøvrere i mange områder. Sjåføren kan for eksempel parkere og hente bilen via smarttelefon ved hjelp av Remote Parking Assist. Med forhåndsinstallasjonen av INTELLIGENT PARK PILOT er EQS klargjort for automatisert betjent parkering (AVP, SAE nivå 4). Sammen med det påkrevde og tilhørende tilleggsutstyret Connect-service (avhengig av land), har kjøretøyet teknologien om bord for å parkere helt automatisk uten sjåfør på parkeringsplasser utstyrt med AVP-infrastruktur. Dette er forutsatt at nasjonale lover tillater en slik operasjon.

MBUX-systemet med «zero-layer»-design
MBUX (Mercedes-Benz User Experience) ble introdusert i 2018 i dagens A-Klasse, og finnes nå i mer enn 1,8 millioner Mercedes-Benz personbiler. For noen måneder siden debuterte andre generasjon av dette systemet i nye S-klasse, men nye EQS er allerede det neste store steget. Med lærbar programvare tilpasser kontroll- og skjermkonseptet seg til brukeren og gir vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene.

Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst. For å redusere operasjonstrinn ytterligere har Mercedes-Benz utviklet et brukergrensesnitt med kontekstsensitiv bevissthet ved hjelp av kunstig intelligens. Dette optimaliseres kontinuerlig, både av endringer i omgivelsene og av brukeratferd.

MBUX Hyperscreen - Tre skjermer under en glassflate
Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. Den valgte visningsstilen vises jevnt på alle skjermer og lysstyrken er tilpasset lysforholdene i interiøret. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet og vises permanent slik at føreren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte

Skjermene som er plassert i midten og foran den fremre passasjeren gir haptisk tilbakemelding. Når en finger berører bestemte flekker på berøringsskjermen utløser aktuatorer (åtte i sentraldisplayet, fire i passasjerdisplayet foran) en merkbar vibrasjon i skjermglasset. Brukeren føler dermed pulseringer på den glatte overflaten som gir inntrykk av en mekanisk bryter. Et annet hjelpemiddel er den såkalte kraftresponsen fra begge skjermene. Ulike nivåer av trykk på glasset endrer responsen.

Den 12,3" store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Imidlertid er underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens display bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde. Føreren kan velge mellom forskjellige dekorative mønstre, inkludert en stjernehimmel med Mercedes-Benz-mønsteret.

Det buede dekkglasset er laget av spesielt ripebestandig aluminiumsilikatglass og er belagt for å gjøre rengjøringen enklere. For eksempel kan fingeravtrykk enkelt fjernes med en mikrofiberduk.

Ambition 2039

Som en del av "Ambition 2039"-initiativet jobber Mercedes-Benz med å tilby en karbon-nøytral flåte med nye biler innen 20 år fra nå. Allerede i 2030 ønsker selskapet at mer enn halvparten av bilene det selger skal ha elektriske drivsystemer. Dette inkluderer helelektriske biler og plug-in-hybrider. På mange områder tenker Mercedes på morgendagen allerede i dag, og har designet EQS med tanke på bærekraft.

EQS er produsert på en karbonnøytral måte, og det brukes ressursbesparende materialer som tepper laget av resirkulert garn. Dette skyldes at Mercedes-Benz vurderer hele verdikjeden, fra utvikling og leverandørnettverk til egen produksjon. Mercedes-Benz AG har fått sine klimabeskyttelsesmål bekreftet av Science Based Targets Initiative (SBTI).


 

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

 

 

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Hjuldrift

Bakhjulstrekk

Firehjulstrekk

Elektrisk motor

 

Permanent synkron motor (PSM)

Effekt

kW

245

385

Dreiemoment

Nm

568

855

Akselerasjon (0-100 km/h)

s

6,2

4,3

Toppfart3

km/t

210

210

Batterikapasitet (WLTP)

kWh

107,8

107,8

Maksimal regenereringskapasitet

kW

186

290

Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)

kW

11/22

11/22

Hurtiglader

kW

200

200

Blandet forbruk (WLTP)

kWh/100 km

15,7-20.4

17,4-21,8

CO2 utslipp (WLTP)

g/km

0

0

 

Tekniske data – Størrelse og vekt:

 

 

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Lengde/bredde/høyde

mm

5216/1926/1512

Svingradius (med bakakselstyring 4.5°/10°)

m

11,9/10,9

Bagasjeromsvolum

L

610-1770

Vekt

kg

2480

2585

Lastekapasitet

kg

465-545

475-550

Maksimal totalvekt

kg

2945-3025

3060-3135

cd-verdi fra

0,209

0,209

3: Elektronisk begrenset
9: Med 19" AMG-felger (forventet mot slutten av 2021) i SPORT-modus

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
Last ned bilde
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
Last ned bilde
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
Last ned bilde
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
Last ned bilde
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
Last ned bilde
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
Last ned bilde
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
Last ned bilde
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
Last ned bilde
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ.
Last ned bilde
Innfellbare dørhåndtak er standard på EQS
Innfellbare dørhåndtak er standard på EQS
Last ned bilde
Interiøret i EQS med MBUX Hyperscreen
Interiøret i EQS med MBUX Hyperscreen
Last ned bilde
Interiøret i EQS med MBUX Hyperscreen
Interiøret i EQS med MBUX Hyperscreen
Last ned bilde
Interiøret i EQS med MBUX Hyperscreen
Interiøret i EQS med MBUX Hyperscreen
Last ned bilde
Bakseteplassen i EQS
Bakseteplassen i EQS
Last ned bilde

Lenker

Om Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.mercedes-benz.no/

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. 

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye