Verdenspremiere på nye EQB
- Med EQB kan vi tilby en elektrisk premium-SUV i kompaktklassen med hele syv seter. Flere forskjellige effektutgaver vil være tilgjengelig, og med 4MATIC firehjulstrekk har EQB alle egenskapene som skal til for å bli en suksess, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Batterikapasitet på 66,5 kWh og 4MATIC firehjulstrekk
EQB får en batterikapasitet på 66,5 kWh og vil kunne bestilles i forskjellige effektutgaver, hvor noen av de er på over 270 hestekrefter. Det vil også være mulig å velge mellom for- og firehjulstrekk, hvor blant annet modellen EQB 350 4MATIC får en rekkevidde på opptil 419 km (WLTP). I tillegg er det planlagt en versjon med ekstra lang rekkevidde. Batteriene er produsert på Daimler-fabrikken i Kamenz, Tyskland, og i Jawor, Polen.
Fleksible plassløsninger og mulighet for syv seter
Den lange akselavstanden på nær 3 meter (2829 millimeter) og det romslige interiøret er godt kjent fra offroaderen GLB. Derfor kan også EQB bestilles med en tredje seterad som tilleggsutstyr, noe som gir deg totalt syv seter. Her kan to ekstra passasjerer med en høyde på opptil 1,65 meter sitte komfortabelt. Lastevolumet i bagasjerommet strekker seg fra 495 liter til 1710 liter i utgaven med fem seter, og fra 465 til 1620 liter i utgaven med syv seter. Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg som standard, og som et tilvalg kan hele seteraden justeres i lengderetning med 140 millimeter. Det frigjør hele 190 liter med plass i bagasjerommet. Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB, og baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet.
Karakteristisk panelgrill og lysbånd
I front har EQB den karakteristiske sorte panelgrillen, og det gjenkjennbare lysbåndet som forbinder kjørelysene. Bak smelter LED-lysene sømløst inn i den avsmalnende LED-lysstripen, noe som understreker følelsen av bredden til EQB bakfra. I tillegg er skiltplaten plassert på støtfangeren, noe som gir rom for en vakkert skulpturert bakluke. EQB leveres med lettmetallfelger i to- eller trefarget design i opptil 20 tommers størrelse.
Stemmestyring og elektriske detaljer
Langs dashbordet er den velkjente Widescreen Cockpit plassert, en skjermflate som gir krystallklare digitale instrumenter. Med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) har du mulighet til å bruke stemmestyring via talekommandoen «Hey Mercedes». Her kan du for eksempel be om å skru opp varmen i bilen eller bytte lys på Ambient Lighting. Interiørets robuste karakter understrekes av elementer i aluminium. Avhengig av design- og utstyrslinjen gir et spektakulært bakgrunnsbelyst listverk og rosegullfargede dekorative elementer ledetråder til den elektriske karakteren i EQB.
Effektiv navigering med Electric Intelligence
Navigasjon med Electric Intelligence bidrar til en uanstrengt håndtering av EQB i hverdagen. Systemet foretar kontinuerlige områdesimuleringer med hensyn til blant annet topografi og vær, og beregner den raskeste ruten til destinasjonen, inkludert nødvendige ladestopp. Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer som for eksempel trafikksituasjoner eller sjåførens kjørestil. I tillegg sørger Electric Intelligence for at batteriet bringes til en optimal ladetemperatur før et planlagt ladestopp, om nødvendig.
Sofistikert ladeteknologi og grønn strøm
EQB kan lades med opptil 11 kW via ladeboks ved hjelp av ombordladeren. På hurtigladestasjon kan EQB lade med opptil 100 kW, noe som betyr at ladetiden fra 10-80 prosent batterikapasitet kun tar litt over 30 minutter.
Med Mercedes me Charge vil EQB-eiere kunne bruke det som for øyeblikket er det største ladenettverket i verden. Dette består av mer enn 500.000 AC- og DC-ladestasjoner i 31 land. Mercedes me Charge gjør det mulig for Mercedes-EQ-kunder å bruke ladestasjonene til forskjellige leverandører, mens de samtidig drar nytte av en integrert betalingsfunksjon med enkle faktureringsprosesser.
Ved hjelp av høykvalitets opprinnelsessertifikater garanterer Mercedes-Benz at energi fra fornybare energikilder mates inn i nettet for ladestrøm fra Mercedes me Charge. Med Mercedes me Charge kan kundene lade på mer enn 200.000 offentlige ladestasjoner over hele Europa, der Mercedes-Benz sørger for påfølgende kompensasjon gjennom grønn strøm.
Intelligente kjøreassistentsystemer
EQB har intelligente kjøreassistentsystemer hvor blant annet Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist er standard. I mange kritiske situasjoner har sistnevnte evnen til å forhindre en kollisjon, eller redusere alvorlighetsgraden, med autonom bremsing. Systemet er også i stand til å bremse for stasjonære biler og kryssende fotgjengere ved typiske byhastigheter. De forbedrede funksjonene til Driving Assistance Package inkluderer for eksempel svingmanøvreringsfunksjonen, nødkorridorfunksjonen, avkjøringsvarselfunksjonen, som advarer sjåføren om nærmende syklister eller kjøretøy, og en advarsel når fotgjengere blir oppdaget i nærheten av fotgjengerfelt.
Tekniske data – Motor, batteri og lading:
|
|
EQB 350 4MATIC |
Hjuldrift |
Firehjulstrekk |
|
Batterikapasitet (WLTP) |
kWh |
66,5 |
Rekkevidde (WLTP) |
km |
419 |
Ombordlader (standard/tilleggsutstyr) |
kW |
11 |
Hurtiglader |
kW |
100 |
Blandet forbruk (WLTP) |
kWh/100 km |
19,2 |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) |
g/km |
0 |
Tekniske data – Størrelse og vekt:
|
|
EQB |
Lengde/bredde/høyde |
mm |
4684/1834/1167 |
Bagasjeromsvolum 5-seter (7-seter) |
L |
495-1710 (465-1620) |
Nøkkelord
Kontakter
Audun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort11.4.2024 13:55:32 CEST | Pressemelding
Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.
Salgsstart for Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE: Mer kraft enn noen gang før10.4.2024 08:46:21 CEST | Pressemelding
Den kraftigste SL noensinne byr på en systemeffekt på hele 816 hestekrefter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 3.335.000,- (ekskl. levering).
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
Salgsstart for nye Mercedes-Benz eSprinter7.3.2024 14:26:20 CET | Pressemelding
Nye eSprinter imponerer med en kombinert WLTP-rekkevidde på opptil 440 kilometer, god lastekapasitet og tilhengerfeste. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 941.624,- (ekskl. mva og levering), for eSprinter PRO som lukket varebil. De første bilene forventes på norske veier i løpet av våren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom