Verdenspremiere på nye Citan og elektriske eCitan

Nye Citan og elektriske eCitan har et kompakt ytre som passer godt inn i trange bygater, samtidig som romsligheten på innsiden er beholdt. Citan forventes på norske veier i slutten av året, og eCitan har forventet lansering i andre halvdel av 2022.
Verdenspremiere på nye Citan. Foto: Mercedes-Benz

- Med nye Citan komplementerer vi rekken av moderne varebiler der Vito, V-Klasse og Sprinter allerede er på plass. Komfort og sikkerhet er i høyfokus med et stort utvalg av utstyr vi kjenner igjen fra personbil-segmentet, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil, hos Bertel O. Steen.

Kjente designlinjer og muskuløse skuldre
Med en front som er typisk for Mercedes-Benz, smelter Citan sømløst inn i den kompakte modellfamilien. Grillen med tre doble lameller og en sentralt plassert stjerne danner en visuell bro mellom Citan og dens større søsken Vito og Sprinter. Profilbildet domineres av de muskuløse skuldrene med sportslig og sensuell designform som er unik i dette segmentet.

Støtfangere, dørhåndtak og deksler på skyvedørsskinnene er valgfritt tilgjengelig i karosserifarge i stedet for sort plast. Det er mulig å velge mellom ni forskjellige farger, hvor fem av de er i metallic.

Interiør med vingeprofil
Støtten til instrumentpanelet har hentet inspirasjon fra en vingeprofil og strekker seg over store deler av interiøret med en en kontinuerlig horisontal posisjonering. Vingen representerer det funksjonelle fokuspunktet for Citan og inkluderer instrumentpanelet, multimediaskjermen (tilleggsutstyr) og de sentrale luftdysene. Som standard er setene på Citan varebil trukket med Caluma-stoff i svart med hvit stiplete linje. Som et alternativ er Norwich stoff også tilgjengelig i svart med en grå struktur.

Begge Citan-modellene kan bestilles med en interiørdesignpakke der blant annet kromrammer rundt luftdysene, i instrumentpanelstøtten og på høyttalerne er inkludert i pakken.

Kompakt på utsiden, romslig på innsiden
Nye Mercedes-Benz Citan er en allsidig varebil som kombinerer kompakte dimensjoner med god plass. En rekke forskjellige versjoner og praktiske utstyrsdetaljer gjør at den dekker et bredt spekter av mulige bruksområder. Takket være skyvedører med stor døråpning på 615 millimeter og lav lastekant, blir inn og utlasting spesielt behagelig. Døråpningen er 1.059 millimeter høy.

Citan vil bli lansert som varebil i Norge, og vil senere også komme med lang akselavstand. Selv i varianten med kort akselavstand tilbyr Citan mye mer plass sammenlignet med forgjenger-modellen. Lastekapasiteten er på opptil 2,9 m3 i henhold til VDA-normen, og skyvedører med vid åpning er tilgjengelig på både høyre og venstre side av bilen.

Dimensjoner: Citan varebil

Akselavstand/Lengde/Høyde/Bredde

Tillatt totalvekt/nyttelast (kg)

Seter

Dører/Vinduer

2.716/4.498/1.832/ 1.859

1.960-2.235/318-782

2.169-2.250/708-7821

2-3

• Skyvedører i lasterommet (tilleggsutstyr), Sidevinduer i lasterommet (tilleggsutstyr).
  • Standard todelt bakdør. Kan leveres med bakvinduer som tilleggsutstyr.
  • Bakluke med bakvindu (tilleggsutstyr).

1)Med ekstrautstyret «økt nyttelast»

Fokus på god komfort
Utviklingen av Citan har lagt stor vekt på å oppnå et nivå av komfort som er typisk for Mercedes-Benz, inkludert lave støynivåer og god sittekomfort. Bilen er utstyrt med en rekke komfortelementer kjent fra personbilene, inkludert THERMOTRONIC klimaanlegg, KEYLESS-GO startfunksjon og elektrisk håndbrekk.

Lav vindstøy gir et stort bidrag til både komfort og sikkerhet. Blant de aero-akustiske tiltakene er tykkere vinduer, omfattende isolasjon og et ekstra tetningsnivå i dørene bidragsytere. Setene har materialer av høy kvalitet og et ergonomisk sittekonsept med godt formet skum og god sidestøtte. Førersetet er tilgjengelig i fire forskjellige versjoner, inkludert spesielt komfortable seter som kan justeres i lengde- og høyderetning, i tillegg til justerbar ryggstøtte.

Ytterligere tilleggsutstyr som er kjent fra personbil-segmentet er THERMOTRONIC to-soners automatisk klimaanlegg, trådløs lading for mobiltelefon og multifunksjonsratt. Sistnevnte har i kombinasjon med MBUX Touch Control-knapper, og kan leveres med varme.

BASE og PRO – To utstyrslinjer
To utstyrslinjer er tilgjengelig, der PRO-varianten har visuelle oppgraderinger og en enda bedre funksjonalitet. Sammenlignet med BASE-modellene har PRO dørhåndtak i bilens farge, LED-belysning innvendig, skyvedør på høyresiden, høydejusterbart førersete, aircondition, og elektriske vinduer med komfortfunksjon.

To nøkkelfrie tilvalg er tilgjengelig der KEYLESS-GO startfunksjon er standard, mens KEYLESS-GO nøkkelfri betjening gir muligheten til å låse opp bilen med nøkkelen liggende i lommen eller vesken. Parkeringssensorer og ryggekamera er tilgjengelig, og bestiller du bilen med MBUX vises bildet i skjermen i midtkonsollen istedenfor det innvendige speilet.

Akkurat som sitt større søsken Sprinter, og personbilmodellene fra Mercedes-Benz, kan den nye Citan utstyres med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsystem som tilleggsutstyr. Systemets styrker inkluderer det intuitive betjeningskonseptet via berøringsskjermen eller berøringskontrollknappene på rattet, og smarttelefonintegrasjon med Apple CarPlay eller Android Auto. I forbindelse med MBUX har kundene allerede tilgang til tilkoblingstjenester som Live Traffic Information.

Stort fokus på sikkerhet
Sikkerhet er en viktig verdi hos Mercedes-Benz. Et komponent som bidrar til å sikre det høye sikkerhetsnivået i den nye Citan er den stabile karosseristrukturen med sine energiabsorberende soner, samt de omfattende moderne kjøreassistentsystemene.

Som i de nye generasjonene av Mercedes-Benz C-klasse og S-klasse bruker Active Lane Keeping Assist styreinngrep i motsetning til bremsing, og er dermed spesielt behagelig. Sikkerhetspakken inkluderer Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist og Speed Limit Assist.

I kjøreassistentpakken, som er i sammenheng med automatgir, er DISTRONIC adaptiv cruise control og Active Steering Assist inkludert i tillegg til sikkerhetspakken. I kombinasjon med tilhengerfeste (tilleggsutstyr) kan nye Citan bestilles med tilhengerstabilisering.

Citan varebil er også utstyrt med seks kollisjonsputer som standard.

Bedre oversikt selv i dårlig vær
Citan varebil kan bestilles med LED High Performance-lykter som tilleggsutstyr. De gir større sikkerhet om natten takket være en bredere lysfordeling, i tillegg til en farge på lyset som ligner på dagslys. Lyktene kan også kombineres med fjernlysassistent.

Med et kamera installert bak frontruten overvåker systemet kontinuerlig trafikken, og fra en hastighet på 40 km/t regulerer det lysfordelingen på best mulig måte. Hvis systemet oppdager møtende kjøretøy, eller kjøretøy som ligger foran, dimmer det automatisk lysene. Dette betyr at føreren ikke lenger trenger å manuelt bytte mellom nærlys og fjernlys, og dermed kan dra fordel av å ha fjernlys i lengre tid.

For å sikre best mulig syn i mørket, eller ved dårlig vær, sørger standard lys- og regnsensor for at frontlyktene og vindusviskerne kan slås på automatisk under passende værforhold.

Dieselmotor med tre tilgjengelige krafttrinn
Ved markedslanseringen vil motorutvalget til den nye Citan være en dieselmotor med tre tilgjengelige krafttrinn som alle oppfyller Euro 6d-utslippsnormene. Alle motorer er kombinert med en ECO start/stopp -funksjon.

En seks-trinns manuell girkasse er standard, men de kraftigste modellene er også tilgjengelig med en syv-trinns automatgirkasse.

Motorer: Citan varebil

g/km

131- 146

Det helelektriske alternativet: eCitan
eCitan lanseres allerede i andre halvdel av 2022, og vil også være tilgjengelig i en rekke karosserivarianter. Rekkevidden i henhold til WLTP forventes å være rundt 285 kilometer. På hurtigladestasjoner forventes det å lade batteriet fra 10 til 80 prosent i løpet av 40 minutter. Kundene som velger eCitan trenger ikke å gjøre kompromiss når det gjelder dimensjoner på lasterommet og tilgjengelig nyttelast i forhold til konvensjonelle modeller. I tillegg vil også tilhengerfeste være tilgjengelig på denne modellen.

Den elektriske motoren vil levere en toppytelse på 102 hk og et maksimalt dreiemoment på 245 Nm. Litiumion-batteriet, med brukskapasitet på 44 kWh, er plassert foran bakakselen, der det også er beskyttet mot eventuelle kollisjoner.

Tekniske data: eCitan

Drivlinje

Type

Forhjulsdrift

hk

Dreiemoment

Nm

Toppfart

km/t

Forventet rekkevidde (WLTP)

km

Batterikapasitet

kWh

Komfortabel
Under utviklingen av Citan ble det særlig lagt vekt på å oppnå merketypiske kjøreegenskaper, definert som en balansert kombinasjon av kjørekomfort, kjøredynamikk og kjøresikkerhet, takket være det nye fjæringsoppsettet.

Enten den nye Citan er fullastet eller tom, tilbyr den presis, trygg og behagelig kjøring. Bilen er ikke følsom for høy nyttelast, og sidevind er også uproblematisk for den lille varebilen takket være hjelpesystemer.

Polymerlagre isolerer hjulopphenget fra karosseriet, og som et resultat blir det færre vibrasjoner og mindre strukturbåren støy overført fra veibanen til interiøret og lasterommet. I tillegg gjør det kjøreturen mer jevn.

Den elektrisk assisterte styringen fungerer presist og følsomt, og justerer seg etter hastigheten. Dermed sikres enkel styring ved manøvrering, samt stabil og jevn styreoppførsel ved høye hastigheter. I motsetning til konvensjonelle servostyringssystemer, som bruker en hydraulisk pumpe, bruker den bare energi når det faktisk gis styrehjelp.