Mercedes-Benz Norge

Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain

Del

Med 40 millimeter høyere bakkeklaring enn konvensjonell C-Klasse stasjonsvogn og 4MATIC firehjulstrekk som standard, er C-Klasse All-Terrain godt egnet i terrenget. Den nye modellen har premiere på den internasjonale bilmessen IAA MOBILITY i september.

Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain

- Nye C-Klasse All-Terrain er tilpasset terrenget, og er et godt alternativ der man ønsker bedre fremkommelighet, men samtidig vil beholde stasjonsvogn-karosseriet. Flere høydepunkter er hentet fra S-Klasse, noe som løfter premium-følelsen til et svært høyt nivå, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Økt bakkeklaring og større dimensjoner
Sammenlignet med konvensjonell C-Klasse stasjonsvogn har All-Terrain fått større dimensjoner. Lengden har økt med fire millimeter og måler totalt 4755 millimeter, mens hjulbuene bidrar til at bredden har økt med 21 millimeter til 1841 millimeter. Bakkeklaringen er 40 millimeter høyere, og bilens høyde er derfor 1494 millimeter.

For best mulig fremkommelighet og kjørestabilitet, selv på vanskelig underlag, er 4MATIC firehjulstrekk standard. Systemet fordeler opptil 45 prosent av motoreffekten til forakselen og opptil 55 prosent til bakakselen.

C-Klasse All-Terrain har større hjul enn konvensjonell C-Klasse stasjonsvogn, i tillegg til to kjøremoduser for terrenget. Kjøremodusen OFFROAD er designet for lett terreng, slik som grusveier, mens OFFROAD+ med DSR (Downhill Speed Regulation) er anbefalt for tyngre og brattere terreng. DYNAMIC SELECT tilpasser egenskapene til motor, girkasse, styring, ESP og 4MATIC, og sjåføren kan enkelt veksle mellom kjøremodusene ved å trykke på bryterpanelet under den sentrale multimediaskjermen.

Robuste eksteriør-elementer
Utvendig skiller All-Terrain seg ut med en distinktiv grill og nye fangere som understreker den robuste karakteren til modellen. Hjulbuene er i en matt mørkegrå farge, noe som gir en kontrast til bilens lakkerte flater. All-Terrain-modellene er basert på AVANTGARDE-eksteriør og flere av detaljene er i polert aluminium, inkludert takrelingene. Med nattpakke som tilvalg får flere av detaljene, inkludert de utvendige speilene, sort høyglans. Eksklusive hjuldesign i størrelser fra 17 til 19 tommer er tilgjengelige for All-Terrain.

 

Interiøret henter høydepunkter fra nye S-Klasse
Nye C-klasse All-Terrain strekker seg enda lenger med hensyn til moderne luksus ved å hente høydepunkter fra nye S-klasse. Paradigmeskiftet til digitalisering er tydelig med den sentrale multimediaskjermen som ser ut til å flyte på utsiden av listverket, og som er vippet seks grader mot førerplassen. Her kan kjøretøy- og komfortfunksjonene styres ved hjelp av berøringsskjermen som er satt opp i portrettorientering.

I instrumentpanelet kan en ny "Offroad"-seksjon oppleves, spesialdesignet for All-Terrain. Denne inneholder informasjon om for eksempel stigning og styrevinkel, i tillegg til geokoordinater og kompass.

Kapasiteten og variasjonsmulighetene i bagasjerommet forblir de samme som i konvensjonell C-Klasse med en kapasitet på mellom 490 og 1.510 liter. Her er også EASY-PACK elektrisk bakluke standard. Denne opereres enkelt enten med nøkkelen, knappen i førerdøren, eller håndtaket på bakluken. AVANTGARDE-interiøret er standard for All-Terrain med tre fargekonsepter å velge mellom: svart, macchiato beige / svart og sienna brun / svart.

DIGITAL LIGHT inkludert terrenglys
Som standard leveres C-Klasse med LED High Performance lys, men du kan oppgradere til DIGITAL LIGHT som vi kjenner igjen fra S-Klasse. For All-Terrain inkluderes et spesielt terrenglys, som ved kjøring i lett terreng sørger for bred belysning, slik at føreren kan se hindringer tidligere, selv i svinger. Så snart terrengkjøremodus er aktivert, slås terrenglyset på. Funksjonen er aktiv i opptil 50 km/t, og slås av automatisk over denne hastigheten.

DIGITAL LIGHT har en lysmodul med tre ekstremt kraftige LED-lys i hver lykt, hvor lyset blir reflektert og sendt videre av 1,3 millioner mikrospeil. Oppløsningen blir derfor mer enn 2,6 millioner piksler pr bil. Dette gir føreren optimalt med lys uten å blende andre kjøretøy, noe som gir økt sikt og dermed også sikkerhet. Med denne dynamiske evnen og presisjonen skaper dette systemet nesten ubegrensede muligheter for en høyoppløselig lysfordeling som tilpasser seg utmerket til de lokale forholdene. Den avgjørende faktoren er imidlertid ikke bare teknologien i lyktene, men også den digitale intelligensen bak. Et innebygd kamera og sensorsystemer oppdager andre trafikanter, og kraftige datamaskiner evaluerer dataene sammen med digitale kart i løpet av millisekunder. Informasjonen blir så sendt til lyktene for å justere lysfordelingen i alle situasjoner.

Denne revolusjonerende lysteknologien kan utvides til å omfatte projiseringsfunksjoner. Disse tilleggsfunksjonene er tilgjengelig fra fabrikk eller online fra Mercedes-Benz-butikken, og kan bli aktivert via OTA-teknologi (over-the-air). Dette systemet kan gjøre kjøringen tryggere ved å projisere ledelinjer, symboler og animasjoner på veien. For eksempel projiserer DIGITAL LIGHT to føringslinjer når du støter på veiarbeid. Disse avgrenser grovt sett bilens bredde. Føreren får derfor enda bedre veiledning i den innsnevrede kjørebanen. Den intelligente teknologien fremhever fotgjengere i faresonen med en spotlight-funksjon og tydeliggjør posisjonen med projiserte retningspunkter. Sjåfører som kjører mot den foreskrevne retningen på motorveier, eller enveisgater, advares med et symbol. Det samme advarselssymbolet vises før du kjører mot rødt lys eller et stoppskilt.

Alle projiseringsfunksjoner er avhengige av lokale veitrafikkregler, og er delvis tilgjengelige i USA, EU, Kina og Gulfstatene.

Tilhengerfeste med smarte assistenter
Et delvis elektrisk innfellbart tilhengerfeste og ESP tilhengerstabilisering er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Slepekapasiteten er på opptil 1.800 kg, og en knapp i bagasjerommet låser opp tilhengerfestet.

Ved hastigheter på 65 km/t eller mer kan ESP tilhengerstabilisering gripe inn automatisk i kritiske situasjoner. Ved hjelp av vekslende bremseinngrep på individuelle hjul kan farlige svingninger reduseres. Om nødvendig reduserer systemet også kjøretøyets hastighet ved å minimere motorens dreiemoment og bremse kjøretøyet på alle fire hjulene.

En tilhengermanøvreringsassistent er tilgjengelig som ekstrautstyr sammen med parkeringspakken hvor 360-graders ryggekamera er inkludert. Med disse funksjonene blir det enklere å manøvrere tilhengeren, selv for de uerfarne. Tilhengermanøvreringsassistenten regulerer automatisk styrevinkelen til bilen opp til en hastighet på 5 km/t, og opp til en stigning på 15 prosent.

Motorene er elektrifisert
C-Klasse All-Terrain er tilgjengelig med enten bensin- eller dieselmotor. I bensinmodellen brukes en ny firesylindret bensinmotor (M 254) med integrert andregenerasjons startgenerator (ISG). For en kort periode kan effekten til forbrenningsmotoren økes elektrisk med opptil 15 kW. Takket være regenerering og muligheten for å gli med motoren slått av, er bensinmotoren svært effektiv.

Selv dieselvarianten har en mild hybriddrift, og den firesylindrede motoren (OM 654 M) leveres med en integrert andregenerasjons startgenerator og et 48 volt elektrisk system. Dieselmodellen kan også regenerere og gli mens motoren er slått av. Elektrifisering tillater bruk av en elektrisk kjølekompressor for klimaanlegget.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Last ned bilde
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Verdenspremiere på nye C-Klasse All-Terrain
Last ned bilde
Paradigmeskiftet til digitalisering er tydelig med den sentrale multimediaskjermen som ser ut til å flyte på utsiden av listverket, og som er vippet seks grader mot førerplassen.
Paradigmeskiftet til digitalisering er tydelig med den sentrale multimediaskjermen som ser ut til å flyte på utsiden av listverket, og som er vippet seks grader mot førerplassen.
Last ned bilde
Paradigmeskiftet til digitalisering er tydelig med den sentrale multimediaskjermen som ser ut til å flyte på utsiden av listverket, og som er vippet seks grader mot førerplassen.
Paradigmeskiftet til digitalisering er tydelig med den sentrale multimediaskjermen som ser ut til å flyte på utsiden av listverket, og som er vippet seks grader mot førerplassen.
Last ned bilde

Lenker

Om Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.mercedes-benz.no/

Mercedes-Benz personbil import er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. Med sine datterselskaper er Bertel O. Steen AS et av Norges største service- og handelsselskap. Konsernet importerer i tillegg bilmerkene Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fuso, Setra og Mercedes-Benz nyttekjøretøy. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans, verksteddrift og eiendomsvirksomhet.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 600 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz G-Klasse blir elektrisk med Concept EQG7.9.2021 12:37:39 CEST | Pressemelding

Med Concept EQG presenterer Mercedes-Benz en elektrisk utgave av terrengikonet G-Klasse. Konseptbilen kombinerer det umiskjennelige utseendet til G-Klasse, med utvalgte designelementer som er typiske for helelektriske modeller fra Mercedes-EQ. Terrengegenskapene til «G», som alltid har hatt høy standard, vil ikke bare finne veien inn i en alder av elektrisk mobilitet, men vil også bli utviklet ytterligere på noen områder. Concept EQG gir dermed en lovende forhåndsvisning av hva en Mercedes-Benz G-Klasse med elektrisk drivlinje vil være i stand til.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom