Verdenspremiere på Mercedes EQA

Nye EQA er den første elektriske kompakt-SUV’en fra Mercedes-Benz og lanseres allerede til våren. Den tar med seg alle de positive egenskapene til søstermodellen GLA og kombinerer dem med en svært effektiv elektrisk drivlinje. Til markedslansering tilbys EQA 250 med 190 hk og 426 km rekkevidde. Prisene starter på 408.000 kr og salget starter i februar.

- Med EQA vil vi nå ut til langt flere kunder som har manglet et elektrisk alternativ i kompaktsegmentet. Etter hvert vil vi tilby en hel familie av EQA-modeller, med ulik effekt, rekkevidde og ikke minst trekk på både to og fire hjul, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Første modell ut er EQA 250 med 190 hk og en rekkevidde 426 kilometer (WLTP). Litiumionbatteriet er integrert som et strukturelt element i bilens understell og har et energiinnhold på 66,5 kWh (netto). I likhet med storebror EQC er det gjennomført en rekke tiltak for å redusere støy og øke komforten. Drivlinjen og andre elementer som AC-kompressoren er ekstra isolert og det er gjennomført komplekse tiltak for å isolere den elektriske drivlinjen fra chassis og karosseri. Bilen vil bygges i Rastatt (Tyskland) og batterisystemet leveres av Mercedes-Benz sitt datterselskap Accumotive i Kamenz.

Elektroestetikk

EQA kommer med EQ-familiens distinkte «Black Panel»-grill og den kontinuerlige lyslisten foran og bak. En horisontal fiberoptisk stripe forbinder LED-lyktene i front, mens LED-baklyktene smelter sømløst inn i den avsmalnende LED-lyslisten, og understreker dermed inntrykket av bredde.

En indikasjon på den elektriske karakteren i EQAs interiør er et nytt belyst dekorelement og roségullfarget dekor på ventilasjonsåpningene, setene og nøkkelen. Spesialmodellen Edition 1 har i tillegg perforerte skinnseter der blått stoff bryter gjennom de hvite setene.

Sitteposisjonen er høy og oppreist, noe som er typisk for en SUV og gjør det ikke bare behagelig for å komme inn og ut, men forbedrer også oversikten i trafikkbildet. Baksetet kan nedfelles i en 40:20:40-splitt.

Effektivitet er nøkkelen, fra aerodynamikk til Navigering med elektrisk intelligens

Med en Cd-verdi fra 0,28 og et areal på totalt 2,47 m2 oppnår EQA svært god aerodynamikk. Blant de viktigste tiltakene er det fullstendig lukkede kjøleluftsystemet, nesten helt lukkede understellet, optimaliserte Aero-hjul og spesialtilpassede spoilere foran og bak.

Varmepumpe er standard og en del av et sofistikert termisk styringssystem. Med sine mange innovative detaljer, som gjenbruk av spillvarmen fra det elektriske anlegget, er systemet konfigurert for eksepsjonell effektivitet og dermed maksimal rekkevidde. Det er også mulig å stille inn klimatisering før du starter. Denne funksjonen styres direkte fra MBUX infotainment-system i bilen eller fjernstyrt via Mercedes me-appen.

Navigering med «elektrisk intelligens» beregner den raskeste ruten til en gitt destinasjon. På grunnlag av kontinuerlige områdesimuleringer tar systemet hensyn til nødvendige ladestopp, så vel som mange andre faktorer, som topografi og vær. Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer, for eksempel i trafikksituasjonen eller personlig kjørestil.

Med Mercedes me Charge har kundene tilgang til det som for øyeblikket er verdens største ladenettverk: dette består av mer enn 450 000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land. Mercedes me Charge gjør det mulig for Mercedes-EQ-kunder å bruke ladestasjonene til forskjellige leverandører, mens de også drar nytte av en integrert betalingsfunksjon med enkle faktureringsprosesser.

Avanserte assistansesystemer og sikkerhet

Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist er inkludert som standard på Mercedes EQA. I mange situasjoner er formålet med sistnevnte å forhindre en kollisjon ved autonom bremsing, eller å redusere dens konsekvenser. Systemet er også i stand til å bremse for stasjonære biler og kryssende fotgjengere ved typiske byhastigheter. De forbedrede funksjonene til kjørehjelpspakken inkluderer for eksempel svingmanøvreringsfunksjonen, nødkorridorfunksjonen, avkjøringsvarselfunksjonen som advarer sjåføren om syklister eller kjøretøy, og en advarsel når fotgjengere blir oppdaget i nærheten av fotgjengeroverganger.

EQA er også en ekte Mercedes når det gjelder passiv sikkerhet. På grunnlag av den robuste strukturen til GLA er karosseriet til EQA også tilpasset for å møte de spesielle kravene som en elektrisk bil står overfor. Batteriet sitter i en ramme laget av ekstruderte seksjoner. Dette får en strukturell funksjon som til nå ble håndtert av tverrdelene i gulvet. En batteribeskyttelse foran på batteriet kan forhindre at batteripakken blir gjennomboret av fremmedlegemer. Naturligvis måtte også EQA gjennomgå normale og meget grundige kollisjonstestprogram. Strenge krav til batteriet og alle komponenter som bærer elektrisk strøm gjelder også.

Omfattende standardutstyr

Inkludert som standard er det intuitive infotainment-systemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Videre inkluderes LED High Performance-frontlykter med adaptiv fjernlysassistent, elektrisk EASY-PACK bakluke, 18-tommers lettmetallfelger, Ambient lighting med 64 farger, luksuriøse seter med fireveis justerbar korsryggstøtte, ryggekamera for ekstra bekvemmelighet og bedre oversikt under manøvrering, og et multifunksjons sportsratt i skinn. Den nye modellen kan tilpasses videre med en av de to design- og utstyrslinjene AMG Line og Electric Art, samt med nattpakken.

Tilhengerfeste og takstativ

Tilhengerfeste med ESP® tilhengerstabilisering er tilgjengelig som et alternativ for EQA. Det er elektrisk innfellbart, noe som både er praktisk, og elegant når det ikke er i bruk. Tauekapasiteten til EQA 250 er 750 kilo og er godkjent for bruk med sykkelstativ.

Tekniske data

Pris EQA 250 408.000 kr (eks lev.)

Drivhjul

Bakkeklaring

Mm

>200

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.