Mercedes-Benz Norge

Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Del

Den første høyytelseshybriden fra Mercedes-AMG går nå inn i serieproduksjon og tar med seg teknologi fra Formel 1. Modellen har en drivlinje som kombinerer V8-motor sammen med elektrisk motor og høyytelsesbatteri. Totalt har Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE en systemeffekt på 843 hestekrefter og 1470 Nm. Den nye modellen forventes på norske veier i løpet av første kvartal av 2022.

Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz

- AMG GT 63 S E PERFORMANCE er den kraftigste serieproduserte bilen noensinne fra Affalterbach, og leverer en kraftpakke på hele 843 hestekrefter og 1470 Nm. Ved å elektrifisere drivlinjen leverer den ladbare hybriden vanvittig heftige ytelser, samtidig som den er effektiv, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Motor
I AMG GT 63 S E PERFORMANCE er en 4,0-liters V8 biturbo-motor kombinert med en elektrisk motor (PSM) og et høyytelsesbatteri utviklet i Affalterbach. Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk leverer kraften til alle fire hjul. Kombinasjonen av V8-motoren og elektrisk motor genererer en systemeffekt på 843 hestekrefter og et maksimalt systemmoment på 1470 Nm. Den kraftigste serieproduksjonsbilen fra Affalterbach har en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på bare 2,9 sekunder. Akselerasjonen fra 0 til 200 km/t nås på mindre enn 10 sekunder, og toppfarten er 316 km/t. 

Den elektriske motoren på 204 hestekrefter er plassert på bakakselen, der den er integrert med en to-trinns girkasse og en elektrisk differensial, i en kompakt elektrisk enhet. Der er også det lette høyytelsesbatteriet plassert.

Det kompakte designet har flere fordeler:

  • Den elektriske motoren virker direkte på bakakselen og kan derfor konvertere kreftene mer direkte. Dette gir et ekstra skyv ved akselerasjon.
  • Det er en merkbar ytelsesøkning takket være den integrerte differensialen. Hybriden er derfor enda mer smidig ved akselerasjoner ut av svinger.
  • Kraften fra den elektriske motoren kan også overføres til forhjulene ved behov for mer veigrep.
  • Plasseringen på bakakselen forbedrer vekten, så vel som aksellastfordelingen, og danner grunnlaget for overbevisende kjøreegenskaper.
  • AMG-konseptet gir svært høy regenereringseffektivitet ettersom systemet bare tillater minimalt av mekaniske og hydrauliske tap fra motor og girkasse.
  • Den automatiserte to-trinns girkassen på bakakselen sikrer spredningen fra høyt moment, for en agil start, til kontinuerlig effekt ved høyere hastigheter. En elektrisk aktuator kobler inn andre gir ved rundt 140 km/t på det seneste, noe som korresponderer med den elektriske motoren sin maksimale hastighet på rundt 13.500 o/min.
  • Med økningen i ytelse på grunn av den elektriske motoren er effektiviteten til hele kjøretøyet forbedret, og det oppnås lavere utslipp samt lavere forbruk.

Inspirert av Formel 1 - utviklet i Affalterbach
Da elektrifiseringsstrategien ble definert, var det fra begynnelsen klart at alle viktige komponenter ville være utviklet i Affalterbach. Kjernen i dette er høyytelsesbatteriet fra AMG. Utvikling av litium-ionbatteriet ble inspirert av teknologi som allerede hadde vist seg under de tøffeste forholdene i Mercedes-AMG Petronas F1-teamets Formel 1-hybridbil. I løpet av utvikling var det en livlig utveksling av ekspertkunnskap mellom High Performance Powertrains (HPP) i Brixworth og Mercedes-AMG i Affalterbach.

70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt
Høyytelsesbatteriet til AMG GT 63 S E PERFORMANCE har en kapasitet på 6,1 kWh, 70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt i ti sekunder. Den lave vekten på bare 89 kilo tillater en meget høy energitetthet på 1,7 kW/kg. Til sammenligning oppnår konvensjonelle batterier uten direkte kjøling av celler omtrent halvparten av dette tallet. Bilen kan lades via en 3,7 kW innebygd AC-lader, på en ladestasjon eller via ladeboks. Batteriet er designet for rask kraftlevering, og vil derfor ikke levere lengst mulige rekkevidde. Likevel tillater den elektriske rekkevidden på 12 kilometer en praktisk driftsradius, der eksempelvis stille og utslippsfri kjøring fra et boligområde til utkanten av byen, eller til en motorvei, kan utføres.

Med maksimal regenerering tillates en-pedals-kjøringen vi kjenner igjen fra en helelektrisk bil. Avhengig av kjøremodus kan mer enn 100 kW fores inn i batteriet igjen.

Direkte kjøling av battericellene
Grunnlaget for den høye ytelsen til høyytelsesbatteriet er den innovative direkte kjølingen. En høyteknologisk kjølevæske strømmer rundt i alle 560 cellene, og avkjøler dem individuelt. Batteriets jevne temperatur har en avgjørende innflytelse på batterietytelse, levetid og sikkerhet. Konvensjonelle kjølesystemer, som bare avkjøler med luft, eller indirekte med vann, når raskt sine grenser - spesielt når kravene fortsetter å øke på grunn av celler med stadig økende energitetthet. 

Uttrykksfullt design
Det uttrykksfulle designet med lav front og muskuløs form avslører kraften til AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Bak er lokket til ladekontakten plassert på høyre side og modellspesifikasjonen har røde detaljer. E PERFORMANCE-merket indikerer at dette er en ladbar hybrid.

Utvendig kan bilen bestilles med AMG Night Package II, eller i en kombinasjon av Night Package og Carbon Package. Nye felger i 20" og 21" kan leveres i to fargevarianter. En eksklusiv utgave er også tilgjengelig for høytelseshybriden.

Det nye flaggskipet i modellserien har også fått oppgraderingene til nye AMG GT 4-dørs.

Tekniske data:

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Effekt

843 hk

Dreiemoment

1010 – 1470 Nm

Motor

4.0-liters V8 biturbo

Volum

3982 cc

Maksimal effekt, bensinmotor

639 hk ved 5500 – 6500 o/min

Maksimalt dreiemoment, bensinmotor

900 Nm ved 2500 – 4500 o/min

Maksimal effekt, elmotor

204 hk

Maksimalt dreiemoment, elmotor

320 Nm

Drivlinje

AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk med variabel distribusjon av moment og Drift Mode

Girkasse

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

8,6 l/100 km

Blandet CO2 utslipp (WLTP)

196 g/km

Blandet elektrisk forbruk

10,3 kWh/100 km

Batterikapasitet

6,1 kWh

Elektrisk rekkevidde

12 km

Akselerasjon 0-100 km/t

2,9 s

Toppfart

316 km/t

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde

Lenker

Om Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.mercedes-benz.no/

Mercedes-Benz personbil import er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. Med sine datterselskaper er Bertel O. Steen AS et av Norges største service- og handelsselskap. Konsernet importerer i tillegg bilmerkene Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fuso, Setra og Mercedes-Benz nyttekjøretøy. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans, verksteddrift og eiendomsvirksomhet.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 600 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz G-Klasse blir elektrisk med Concept EQG7.9.2021 12:37:39 CEST | Pressemelding

Med Concept EQG presenterer Mercedes-Benz en elektrisk utgave av terrengikonet G-Klasse. Konseptbilen kombinerer det umiskjennelige utseendet til G-Klasse, med utvalgte designelementer som er typiske for helelektriske modeller fra Mercedes-EQ. Terrengegenskapene til «G», som alltid har hatt høy standard, vil ikke bare finne veien inn i en alder av elektrisk mobilitet, men vil også bli utviklet ytterligere på noen områder. Concept EQG gir dermed en lovende forhåndsvisning av hva en Mercedes-Benz G-Klasse med elektrisk drivlinje vil være i stand til.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom