Verdenspremiere på Mercedes-AMG EQE – To nye elektriske alternativer fra Affalterbach

Mercedes-AMG jobber konsekvent med fremtidens høyytelsesmodeller, og utvider produktporteføljen med elektriske Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC og EQE 53 4MATIC+. Bilene forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC med 476 hestekrefter og 858 Nm.

- Med EQE 43 og EQE 53 utvider Mercedes-AMG den elektriske porteføljen ytterligere. Modellene henter flere teknologielementer fra flaggskipet EQS 53, og imponerer med heftige ytelser og dynamisk kjørekarakteristikk i kjent AMG-stil, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Kraftig elektrisk drivlinje med fokus på ytelser
Begge de nye Mercedes-AMG EQE-modellene har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulstrekksystem, som optimalt fordeler kraften under alle kjøreforhold. Effekten strekker seg fra 476 hestekrefter i EQE 43 4MATIC, til 687 hestekrefter i EQE 53 4MATIC+ med tilvalget AMG DYNAMIC PLUS Pakke og boost-funksjon.

Med AMG DYNAMIC PLUS pakke vil EQE 53 få en toppfart økt til 240 km/t. Ved egnet temperatur og batteriprosent, vil den maksimale effekten og dreiemoment for RACE START økes i en kort tidsperiode. Det gir Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 3,3 sekunder.

AMG SOUND EXPERIENCE: Emosjonelt lydspekter for en unik kjøreopplevelse
Mercedes-AMG-modeller har alltid skapt følelser, og lyden har vært viktig del av AMG-opplevelsen. Ved hjelp av spesielle høyttalere, bassaktuatorer og en lydgenerator, skaper systemet en unik lydopplevelse. Tonaliteten og intensiteten til eksklusive AMG SOUND EXPERIENCE baserer seg enten på kjørestatus, det valgte kjøreprogrammet eller førerens ønsker, både innvendig og utvendig.

Ny batterigenerasjon med en kapasitet på 90,6 kWh
De nye Mercedes-AMG EQE-modellene har et kraftig høyytelsesbatteri med en nettokapasitet på 90,6 kWh, produsert med den seneste litium-ion-teknologien. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien, hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent. I kjøremodusene Sport og Sport+ er fokuset på ytelse, mens i komfortmodus er fokuset på rekkevidde. Den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA).

En annen fordel med den nye batterigenerasjonen er hurtige ladetider. Modellene kan hurtiglades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ladeboks gjennom den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 180 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.

Mercedes-AMG EQE setter ikke bare høye standarder når det gjelder akselerasjon, men også hva gjelder effektiv regenerering under bremsing. Regenereringseffekten er på opptil 260 kW under optimale forhold. Sjåføren kan velge nivå av regenerering ved å bruke hendlene bak rattet.

Dynamiske kjøreegenskaper og rask respons
Kraften til de batteridrevne motorene bringes til veien med AMG Performance 4MATIC firehjulstrekk (EQE 43), og AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk (EQE 53). Plusstegnet i 4MATIC+ står ikke kun for den fullt variable firehjulsdriften som både EQE 43 og EQE 53 har, men for hele tilleggsytelsen og dynamikken som EQE 53 tilbyr. I begge modellene fordeler systemet kontinuerlig moment mellom for- og bakaksel avhengig av kjøresituasjonen. Sammenlignet med et mekanisk firehjulstrekksystem, sørger det elektriske systemet for en betydelig raskere respons.

AMG RIDE CONTROL+ er et luftfjæringssystem kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere. Systemet tilsvarer i sine grunnleggende funksjoner fjæringen til EQS 53 og AMG GT 4-dørs Coupé. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig.

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 3,6 grader er standard på begge modellene. Samspillet mellom foraksel- og bakakselstyring er designet for å oppnå smidig respons med liten styreinnsats. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette gjør Mercedes-AMG EQE meget manøvrerbar og kvikk, selv i trange parkeringshus. Ved hastigheter over 60 km/t styrer bakhjulene i den samme retning som forhjulene. Det gir økt stabilitet, spesielt ved raske filskift eller ved en plutselig unnamanøver.

MBUX Hyperscreen med AMG-spesifikke funksjoner
Begge modellene kan bestilles med valgfrie MBUX Hyperscreen. Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm.

Passasjeren foran får et eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens skjerm er bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk til en digital dekorativ AMG-spesifikk skjermsparer.

Med adaptiv programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst.

Grønn elektrisitet takket være Mercedes me Charge
Med Mercedes me Charge kan kundene lade grønt på alle offentlige ladestasjoner i Europa. Ved hjelp av kvalitetssertifikater garanterer Mercedes-Benz at energi fra fornybare energikilder mates inn i strømnettet fra Mercedes me Charge. I de tre første årene etter kjøpet er det ingen grunnavgift for Mercedes me Charge.

Mercedes me Charge er det største ladenettverket i verden, og har for tiden mer enn 500.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land, inkludert over 200.000 i Europa. Dette er inkludert 336 hurtigladestasjoner i IONITY-nettverket som er medstiftet av Mercedes-Benz. i tillegg er funksjonaliteten til Mercedes me Charge i MBUX utvidet til å omfatte funksjoner som filtrering, der systemet også kan forutsi tilgjengeligheten av ladestasjoner.

Tekniske data:

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+

Maksimal effekt (uten / med AMG DYNAMIC PLUS)

476 hk

626 hk / 687 hk

Maksimalt dreiemoment (uten / med AMG DYNAMIC PLUS)

858 Nm

950 Nm / 1000 Nm

Akselerasjon 0-100 km/t (uten / med AMG DYNAMIC PLUS)

4,2 s (min 50% SoC)

3,5 s / 3,3 s (min 70% SoC)

Toppfart (uten / med AMG DYNAMIC PLUS)

210 km/t

220 km/t / 240 km/t

Motor

To permanent synkrone motorer (PSM)

Drivlinje

Fullt variabel AMG Performance 4MATIC firehjulstrekk

Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk

Batterikapasitet

90,6 kWh

Ombordlader (standard / tilleggsutstyr)

11 / 22 kW

Hurtiglader

170 kW

Blandet forbruk (WLTP)

19,7 – 22,5 kWh/100 km

20,3 – 23,2 kWh/100 km

CO2-utslipp (WLTP)

0 g/km

Rekkevidde (WLTP)

462 – 533 km

444 – 518 (provisorisk)

Vekt

2525 kg

Bagasjeromsvolum

430 l

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC med 476 hestekrefter og 858 Nm.
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC med 476 hestekrefter og 858 Nm. MBUX Hyperscreen er tilleggsutstyr.
Romslig og lyst i baksetet på Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC.
Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ med opptil 687 hestekrefter og 1000 Nm (forutsetter AMG DYNAMIC PLUS pakke). MBUX Hyperscreen er tilleggsutstyr.
Romslig og lyst i Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+.
Romslig og lyst i Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+.