Verdenspremiere på ID. 2all: Her er den nye kompakte småbilen fra Volkswagen

Volkswagen lover en rekke nye modeller fremover. I dag viste de frem konseptbilen ID. 2all. Det er en kompakt småbil med et helt nytt design. Bilen får en startpris på under 25.000 Euro i Tyskland.

-          Startpris på 25.000 euro i Tyskland

-          0-100 km/t på mindre enn 7 sekunder

-          Produseres fra 2025

-          Rask lading. Kan lade batteriet fra 10-80 prosent på ca 20 minutter

-          Rekkevidde på inntil 450 km

-          Romslig som en Golf

I dag holdt den tyske bilgiganten verdenspremiere for konseptbilen ID. 2all. Dette er en liten og kompakt småbil, med forhjulstrekk.

Samtidig kunne Volkswagen røpe at det vil komme flere elektriske modeller de neste årene. Blant annet jobbes det med å utvikle en enda mindre elbil. Denne vil koste rundt 20.000 Euro i Tyskland. I tillegg skal det lanseres en ny kompakt SUV i 2026.

Men allerede i år vil det komme oppgraderte, men også nye modeller fra Volkswagen på markedet. Salget av andregenerasjon ID.3 er allerede i gang, og senere i år kommer ID.7 og en lengre utgave av ID. Buzz.

ID.7 vil være en modell med en rekkevidde på inntil 700 km. Den vil først komme som sedan, med stor bakluke, før den noe senere introduseres som stasjonsvogn. Det er ventet at de første ID.7 vil rulle ut på norske veier mot slutten av året.

Thomas Meiner, som er direktør for Volkswagen personbil, mener de nye modellene blir viktig for at flere skal bytte ut fossile biler med elbil. Fra og med årsskiftet skal Volkswagens nybilsalg i Norge kun bestå av elbiler.

-          Nybilsalget vårt hittil i år er 90 prosent elektrisk. Med ID. 2all og flere nye modeller får vi dermed en enda større bredde i elbilporteføljen vår. Vi har stor tro på at de kommende modellene vil treffe godt i markedet.

ID. 2all får mye tilgjengelig utstyr, større cockpit-skjerm og ny menystruktur

Volkswagen planlegger å lansere produksjonsversjonen av ID. 2all med en rekke innovasjoner som vi kjenner fra andre ID. modeller. Dette inkluderer den nyeste versjonen av Travel Assist, som tilrettelegger for delvis automatisert kjøring.

Andre funksjoner som vil bli tilgjengelig i ID. 2all er IQ.LIGHT LED-matrise-frontlykter, 3D LED-baklysklynger med horisontal LED-stripe, Park Assist Plus med minnefunksjon, ID.Light (intuitive lyssignaler for føreren) og elektriske seter med massasjefunksjon. Et stort panoramasoltak skaper en ekstra feel-good-atmosfære i interiøret.

Berøringsskjermen på 12,9" leveres med en ny menystruktur. Under berøringsskjermen er det også et nyutviklet, separat kontrollpanel for klimaanlegg med opplyste knapper.

Konseptbilen har også en ny digital cockpit-skjerm på 10,9" og head-up-display.

Bygges på en videreutvikling av MEB-plattformen

ID. 2all skal bygges på plattformen Volkswagen kaller MEB Entry. Det er en videreutvikling av MEB-plattformen som dagens ID.modeller bygges på.

Konseptbilen er 4 050 mm lang, som er noen få centimeter lenger enn Polo. Akselavstanden er på 2600 mm. Den kraftige 166 kW / 226 hK elektriske motoren til Volkswagen, er integrert i og driver forakselen, slik at kjøretøyet kan akselerere fra 0 til 100 km/t på mindre enn 7 sekunder.

Beregnet WLTP-rekkevidde vil være inntil 450 km. På hurtigladestasjoner kan batteriet lades fra 10 til 80 prosent på cirka 20 min.

Romslig bil

Bagasjerommet har en kapasitet på 440 liter, og de nedfellbare passasjerseteryggene gir et sammenhengende lasteområde på 2,20 meter. Det er ytterligere et oppbevaringsrom med en kapasitet på 50 liter under baksetet, som kan slås sammen i en enkel bevegelse.

Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.