Volkswagen Nyttekjøretøy

Verdenspremiere på en helt ny Multivan

Del
Kun et fåtall av dagens bilmodeller har kultstatus. En av dem er Multivan. Når Volkswagen Commercial Vehicles nå lanserer en ny generasjon av bestselgeren, baserer den seg på en ny plattform (MQB). Det muliggjør flere teknisk kvantesprang: Plug-in hybriddrivlinje, nytt infotainmentsystem, og de beste førerassistentsystemene på markedet.
  • Ikonisk modell: Nye Multivan har samme karismatiske design-DNA som de legendariske forgjengerne
  • Elektrisk nærkjøring: For første gang blir Multivan en plug-in hybrid
  • Sikrere og enklere å kjøre: Multivan kan for første gang kjøres delvis autonomt med «IQ.DRIVE Travel Assist»
  • Opptil 25% lettere: Nye, individuelle seter bakover i kupeen gir større fleksibelt på grunn av et helt nytt skinnesystem
  • Nye Multivan lanseres i andre halvdel av året i to forskjellige lengder

– Ingen annen flerbruksbil har røtter som går 70 år tilbake. Også i den nye Multivan gjenkjennes arven fra den legendariske T1-modellen umiddelbart, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Med verdenspremieren på den syvende generasjonen, tar Volkswagen Commercial Vehicles et steg inn i en ny æra. Dette tiåret vil bli preget av elektrifisering og autonome systemer.

– Den nye Multivan blir et fint tilskudd på personbilsiden, i tillegg til våre viktige Transporter T6.1 modeller og produksjonsmodellene av helelektriske ID.BUZZ, som lanseres i 2022, fortsetter Wirak.

I Norge blir Multivan kun tilgjengelig som eHybrid, men i to lengder: 4,97 meter og 5,17 meter. Begge har en akselavstand på 3,12 meter. Bredden er 1,94 meter, mens høyde nå er 1,90 meter. Det noe lavere enn forgjengeren, men med det nye panoramaglasstaket, er den innvendige høyden likevel økt.

Nye Multivan kan bestilles med 6 eller 7 seter. Bagasjevolumet er opptil 4053 liter, og den kan trekke tilhenger på opptil 2000 kg.

Flerbruksbil i ordets rette forstand

Multivan er i utgangspunktet bygget for aktive familier og sportslige mennesker med stort plassbehov. Men med det helt nye setearrangementet, og et lounge-aktig interiør, vil den også være perfekt som business-flerbruksbil og som eksklusiv shuttle-buss.

Ikke minst gjør den nye plug-in hybriddrivlinjen Multivan til et moderne multitalent. De korte turene kan gjøres helelektrisk, takket være et litium-ion-batteri med 13 kWh. Samtidig gir den kraftfulle turboladede bensinmotoren en systemytelse på 160 kW (218 hk), og gjør effektive langturer enkelt og behagelig.

7-trinns DSG-girkasse blir standard, og for første gang vil girskiftene blir gjort elektrisk, ved hjelp av en liten DSG-knapp på instrumentpanelet. Det sparer verdifull plass mellom setene.

Delvis autonom kjøring

Nye Multivan kan leveres med opptil 20 assistentsystemer. «Front Assist» som inkluderer nødbremsfunksjon, en ny «Turn-off Assist», skiltgjenkjenning, sporassistent og cruisekontroll er for eksempel standard.

Blant de nye systemene som blir tilgjengelig, er også «IQ.DRIVE Travel Assist», som muliggjør delvis autonom kjøring hele veien fra 0 til 210 km/h. Dette systemet forener den nye, prediktive «ACC Adaptive Cruise Control og «Lane Assist» til et nytt system som gjør spesielt langkjøring mye sikrere og mer behagelig.

Nytt interiør og mer utstyr

Nye Multivan kan nå leveres med elektrisk bakluke med fotsensor, og elektrisk betjente skyvedører. En annen viktig nyhet i Norge er LED Matrix-frontlykter. Med disse lyktene vil «Dynamic Light Assist» blende ned for annen trafikk, mens resten av synsfeltet belyses med full effekt.

Også interiøret er helt nykonstruert. Det innebærer for eksempel et nytt dashbord med «Digital Cockpit» og «Ready 2 Discover»-infotainmentsystem. Her er tjenester fra «We Connect» og «We Connect Plus» integrert. Om ønskelig, kan nye Multivan levers med head-up display og «Area view», som gir 360-graders visning av området rundt bilen.

For virkelig å toppe lydopplevelsen, kan nye Multivan leveres med et 840-watts lydanlegg fra Harman Kardon. Systemet har det nyskapende «Fraunhofer Sonamic Panorama Algoritm», som separerer hver lydkilde i et stereoopptak, og distribuerer dem som fra en U-formet akustisk scene.

Mer fleksibilitet

Elektrisk girbetjening og parkeringsbrems frigjør plass mellom setene, slik at det blir enda enklere å ha tilgang bakover i kupeen. Det er en klassisk egenskap ved Multivan.

Derfor finnes det heller ingen fast, tradisjonell midtkonsoll mellom førersetet og passasjersetene foran. Den fleksible «midtkonsollen» kan flyttes bakover i kupeen, og festes ved både 2. og 3. seterad – der den også kan foldes ut som bord.

Det nye setesystemet gjør bruken av kupeen enda mer fleksibel. Nå er det bare individuelle seter – den faste benken på 3. seterad er historie. Setene kan felles ned som bord, og de er opptil 25% lettere. Det gjør det mye enklere både å arrangere om setene, og å ta dem ut. Det nye skinnesystemet har til og med elektrisk tilkobling, slik at de ytre setene kan utstyres med setevarme – og at føreren varsles ved manglene bruk av setebelter bak i bilen.

Gigantiske plassforhold

Ved å laste helt til taket bak tredje seterad, rommer nye Multivan i standardversjon 469 liter bagasje. Opp til taket bak 2. seterad, er volumet 1 850 liter. Den fulle lastekapasiteten, bak forsetene, er på 3 672 liter. Tilvarende tall for den lange karosseriversjonen er 764, 2 171 og 4053 liter (med panoramaglasstak).

Det nye panoramaglasstaket er todelt, og fyller nye Multivan med lys om dagen – og gir blikk mot stjernehimmelen om natten. Med dette taket blir den innvendige høyden bedre enn i noen foregående Multivan. En varmereflekterende coating av glasset reduserer termisk innstråling med 44%.

– Nye Multivan eHybrid vil bli gunstig priset med det norske avgiftssystemet. Det gjør at denne modellens fantastiske plassforhold og fleksibilitet nå blir tilgjengelig for langt flere nordmenn. Derfor gleder vi oss virkelig til å lansere denne modellen i andre halvdel av 2021, avslutter Håkon Wirak.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Volkswagen Nyttekjøretøy

Volkswagen Nyttekjøretøy
Volkswagen Nyttekjøretøy
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.vw.no

Volkswagen Nyttekjøretøy

Volkswagen Nyttekjøretøy er Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul, og ble Norges mest kjøpte varebilmerke for 16. året på rad i 2020. Kvalitet, sikkerhet, skreddersøm og høyt utstyrsnivå kjennetegner modellene. Den fullelektriske e-Crafter er Volkswagens modell for kunder som ønsker en utslippsfri varedistribusjon i byene.

Fra 2022 vil Volkswagen tilby den helt nye ID. BUZZ Cargo som skal bygges på den nye elektriske plattformen i Hannover.

Følg pressemeldinger fra Volkswagen Nyttekjøretøy

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen Nyttekjøretøy på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Volkswagen Nyttekjøretøy

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye