Verdenspremiere på elektriske EQE SUV
- Mercedes-Benz mener virkelig alvor med den elektriske satsningen, og presenterer den fjerde modellen på den nye plattformen som ble introdusert med EQS i fjor. Nye EQE SUV byr på en luksuriøs opplevelse med et høyt komfortnivå. Med tilhengerfeste, firehjulstrekk og flere effektkonfigurasjoner, er vi overbevist om at EQE SUV er veldig aktuell for det norske markedet, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Rekkevidde på opptil 558 kilometer (WLTP)
Den modulære drivlinjen gjør at EQE SUV kan tilby et bredt spekter av effektkonfigurasjoner. Avhengig av kjøretøyets utstyr og konfigurasjon, kan en WLTP-rekkevidde på opptil 558 kilometer forventes. Utgavene med 4MATIC firehjulstrekk har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler momentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive PSM-motoren brukes i alle mulige tilfeller. For å oppnå lengst mulig rekkevidde, kan i tillegg den elektriske motoren på forakselen automatisk kobles ut, avhengig av kjøresituasjonen og ønsket effekt.
Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQE SUV holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen. EQE SUV kan lades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via den kraftige ombordladeren. Gjennom Mercedes me Charge har kunden tilgang til et av verdens største ladenettverket, som for tiden har mer enn 850.000 AC- og DC-ladepunkter, inkludert rundt 350.000 i Europa.
EQE SUV har varmepumpe som standard
EQE SUV har varmepumpe som standard, noe som gjør systemet veldig effektivt. Spillvarmen fra den elektriske drivlinjen og høyvoltsbatteriet kan brukes til å varme opp interiøret. Dette reduserer batteriforbruket i forbindelse med oppvarming, noe som gir økt rekkevidde.
Med Electric Intelligence aktivert gjennom bruk av navigasjonen, forvarmes eller avkjøles batteriet etter behov. Som et resultat er temperaturen ved ladepunktet i et optimalt område for effektiv lading. Ønsket temperaturområde for batteriet oppnås ved hjelp av kjølekretsen og et PTC-element.
Temperaturesensorene registrerer ikke bare inne- og utetemperaturer, men også solens posisjon. For å unngå duggete vinduer måler sensorer temperaturen på vindusflaten, den innvendige luftfuktigheten og fuktigheten i inntaksluften. Takket være denne strategien kan energibehovet til systemet reduseres i A/C-modus, der omgivelsesluften er tørr og uten behov for kjøling.
Luftfjæring og bakakselstyring
EQE SUV er både agil og manøvrerbar, selv med standardoppsett. Med tilleggsutstyret AIRMATIC luftfjæring og ADS+ dempere, kan dempersystemet endre karakteristikk på hvert individuelle hjul helt automatisk, og det sofistikerte sensorsystemet kan justere demperne etter kvaliteten på veien. Med AIRMATIC kan EQE SUV heves med opptil 30 mm.
Takket være bakakselstyring (tilleggsutstyr), er EQE nærmest like manøvrerbar som en kompaktbil. Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene reduseres svingradiusen fra 12,3 til 10,5 meter, noe som tilsvarer svingradiusen til mange mindre modeller.
Samspillet mellom foraksel og bakakselstyring er designet slik at styringen gir smidig respons og krever liten innsats ved kjøring i by- og landeveier. Samtidig oppnås et meget høyt stabilitetsnivå. Ved høye hastigheter er fokuset mer på stabilitet, men uten at det går på bekostning av presisjon og respons.
MBUX Hyperscreen
Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til en. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet, og vises permanent slik at sjåføren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.
Skjermene som er plassert i midten og foran den fremre passasjeren gir haptisk tilbakemelding. Når en finger berører bestemte flekker på berøringsskjermen utløser aktuatorer en merkbar vibrasjon i skjermglasset. Brukeren føler dermed pulseringer på den glatte overflaten som gir inntrykk av en mekanisk bryter.
Den 12,3" store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens skjerm er bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde. Føreren kan velge mellom forskjellige dekorative mønstre, inkludert en stjernehimmel med Mercedes-Benz-mønsteret.
Det buede dekkglasset er laget av spesielt ripebestandig aluminiumsilikatglass og er belagt for å gjøre rengjøringen enklere. For eksempel kan fingeravtrykk enkelt fjernes med en mikrofiberduk.
Et luksuriøst, romslig og digitalisert interiør
EQE SUV har romslige innvendige dimensjoner, der takhøyde, benplass, samt albuerom, gjør EQE SUV til en av de mest romslige representantene for sin klasse. Bagasjeromsvolumet er på 520 liter som standard, men dersom bakseteryggen settes i lasteposisjon, kan volumet øke til 580 liter. Med baksetene nede er det totale volumet på 1675 liter. Baksetene kan legges ned i en 40/20/40 fordeling.
Interiørdesignet følger en visjon om digitalisering, noe som er spesielt synlig med valgfrie MBUX Hyperscreen, som først ble lansert i EQS. De dominerende ytre luftventilene har et turbindesign, og spiller bevisst på kontrasten mellom høyteknologisk presisjonsmekanikk og den digitale verdenen. Tradisjonelle materialer og farger gir interiøret en spesiell atmosfære, der fem samstemte fargekombinasjoner understreker følelsen av romslighet. EQE SUV er nedsenket i en progressiv og luksuriøs verden av farger som består av varme og kjølige toner.
DIGITAL LIGHT
Den revolusjonerende DIGITAL LIGHT-teknologien gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien. En lysmodul med ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.
Her er noen av assistansefunksjonene:
- Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
- Dersom det går fotgjengere langs veibanen, sikter et flomlys direkte på dem.
- Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
- På trange veier projiseres ledelinjer.
- Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.
Den integrerte geofencingen hjelper til med å overholde reguleringene hvert land har basert på projiseringsfunksjonene. Når du kjører over en grense vil EQE SUV automatisk justere funksjonene for DIGITAL LIGHT til å være i samsvar med reguleringene i landet du er i. Projiseringene kan da fortsatt aktiveres i MBUX, men funksjonen blir begrenset under oppholdet i landet.
Den første elektriske SUV-modellen fra Mercedes-AMG
EQE SUV er den første helelektriske SUV-modellen fra Mercedes-AMG. Den kommer i to effektutgaver der begge har fullt variabelt firehjulstrekksystem, som optimalt fordeler kreftene under alle kjøreforhold. Effekten strekker seg fra 476 hestekrefter i EQE 43 4MATIC, til 687 hestekrefter i EQE 53 4MATIC+ med tilvalget AMG DYNAMIC PLUS Pakke og boost-funksjon.
Med AMG DYNAMIC PLUS pakke vil EQE 53 få en toppfart økt til 240 km/t. Ved egnet temperatur og batteriprosent, vil den maksimale effekten og dreiemoment for RACE START økes i en kort tidsperiode. Det gir Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 3,5 sekunder.
Dynamiske kjøreegenskaper og rask respons
Kraften bringes til veien med AMG Performance 4MATIC firehjulstrekk (EQE 43 4MATIC), og AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk (EQE 53 4MATIC+). Plusstegnet i 4MATIC+ står for hele tilleggsytelsen og dynamikken som EQE 53 4MATIC+ tilbyr. I begge modellene fordeler systemet kontinuerlig moment mellom for- og bakaksel avhengig av kjøresituasjonen. Sammenlignet med et mekanisk firehjulstrekksystem, sørger det elektriske systemet for en betydelig raskere respons.
AMG RIDE CONTROL+ er et luftfjæringssystem kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere. Systemet tilsvarer i sine grunnleggende funksjoner fjæringen til EQS 53 4MATIC+ og AMG GT 4-dørs Coupé. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig.
Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 9 grader er standard på begge modellene. Det gir en svingradius på kun 10,9 meter. Samspillet mellom foraksel- og bakakselstyring er designet for å oppnå smidig respons med liten styreinnsats. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette gjør Mercedes-AMG EQE meget manøvrerbar og kvikk, selv i trange områder. Ved hastigheter over 60 km/t styrer bakhjulene i den samme retningen som forhjulene. Det gir økt stabilitet, spesielt ved raske filskift eller ved en plutselig unnamanøver.
En ny batterigenerasjon
De nye Mercedes-AMG EQE-modellene har et kraftig høyytelsesbatteri med en nettokapasitet på 90,6 kWh, produsert med den seneste litium-ion-teknologien. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien, hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent.
En annen fordel med den nye batterigenerasjonen er hurtige ladetider. Modellene kan hurtiglades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ladeboks gjennom den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 170 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.
Mercedes-AMG EQE setter ikke bare høye standarder når det gjelder akselerasjon, men også hva gjelder effektiv regenerering under bremsing. Regenereringseffekten er på opptil 260 kW under optimale forhold. Sjåføren kan velge nivå av regenerering ved å bruke hendlene bak rattet.
AMG ACTIVE RIDE CONTROL – elektromekanisk krengningsstabilisator
Istedenfor å bruke konvensjonell krengningsstabilisator, kompenserer EQE 53 4MATIC+ chassisbevegelsene elektromekanisk. For dette formålet er krengningsstabilisatoren på for- og bakakselen delt i to deler. I midten er en elektromekanisk aktuator der et tre-trinns gir er integrert. Hvis veibanen er ujevn, skiller aktuatoren aktivt stabilisatorhalvdelene, noe som øker kjørekomforten. Under dynamisk kjøring går halvdelene sammen og vrir seg mot hverandre. Dette reduserer krengningsbevegelsene betraktelig. For å møte de høye ytelseskravene til Mercedes-AMG, er systemet basert på et ekstra 48-volt system.
Systemet gir blant annet disse fordelene:
- Større spredning mellom komfort og sportslighet enn med en mekanisk løsning
- Betydelig raskere respons enn hydrauliske systemer
- Lavere vekt på komponenter sammenlignet med hydrauliske løsninger.
Tekniske data EQE SUV:
EQE 350 4MATIC |
EQE 500 4MATIC |
|
Drivlinje |
4MATIC firehjulstrekk |
4MATIC firehjulstrekk |
Elektrisk motor |
Permanent synkrone motorer (PSM) |
Permanent synkrone motorer (PSM) |
Effekt |
292 hk |
408 hk |
Dreiemoment |
765 Nm |
858 Nm |
Blandet forbruk (WLTP) |
18,5 – 22,5 kWh/100 km |
19 – 22,7 kWh/100 km |
CO2 utslipp (WLTP) |
0 g/km |
0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) |
459 - 558 km |
460 – 547 km |
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) |
11 kW / 22 kW |
11 kW / 22 kW |
Hurtiglader |
170 kW |
170 kW |
Bagasjeromsvolum1 |
520 – 580 / 1.686 |
|
Lengde / bredde / høyde |
|
|
Tilhengerfeste |
1.800 kg |
1Med / uten lasteposisjon på bakre seterygg
Tekniske data Mercedes-AMG EQE SUV:
EQE 43 4MATIC |
EQE 53 4MATIC+ |
|
Drivlinje |
4MATIC firehjulstrekk |
4MATIC firehjulstrekk |
Elektrisk motor |
Permanent synkrone motorer (PSM) |
Permanent synkrone motorer (PSM) |
Effekt |
476 hk |
626 hk (687 hk med AMG DYNAMIC PLUS) |
Dreiemoment |
858 Nm |
950 Nm (1.000 Nm med AMG DYNAMIC PLUS) |
Akselerasjon (0-100 km/t) |
4,3 sekunder |
Opptil 3,5 sekunder (AMG DYNAMIC PLUS) |
Blandet forbruk (WLTP) |
22,0 – 25,1 kWh/100 km |
22,6 – 27,8 kWh/100 km |
CO2 utslipp (WLTP) |
0 g/km |
0 g/km |
Batterikapasitet |
90,6 kWh |
90,6 kWh |
Rekkevidde (WLTP) |
431 - 488 km |
375 – 470 km |
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) |
11 kW / 22 kW |
11 kW / 22 kW |
Hurtiglader |
170 kW |
170 kW |
Bagasjeromsvolum |
520 / 1.675 |
|
Lengde / bredde / høyde |
|
|
Tilhengerfeste |
1.800 kg |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Første titt på kommende CLA7.11.2024 11:21:05 CET | Pressemelding
Kommende CLA er designet for å sette nye standarder innen rekkevidde og effektivitet i sin klasse, og tilbyr kundene en avansert elektrisk drivlinje. Ola Källenius gir oss en første titt og avslører blant annet hvordan frontlysene ser ut. Modellen har verdenspremiere i 2025.
Mercedes-Benz åpner egen fabrikk for batterigjenvinning6.11.2024 08:45:00 CET | Pressemelding
Europas første batterigjenvinningsfabrikk som bruker en integrert mekanisk-hydrometallurgisk prosess har åpnet i Kuppenheim i Tyskland. Dette markerer en viktig milepæl på veien mot å øke bærekraften for råvarer takket være en forventet utvinningsgrad på mer enn 96 prosent og netto CO2-nøytral drift.
130 år siden Benz Motor-Velociped ble første serieproduserte bil10.10.2024 10:53:20 CEST | Pressemelding
Benz & Cie. startet produksjonen av verdens første serieproduksjonsbil for 130 år siden – Motor-Velociped. I jubileumsåret 2024 tar Mercedes-Benz Classic bilen tilbake på veien og det i Sindelfingen, der fremtiden til Mercedes-Benz utvikles.
De første VAN.EA-prototypene er klare for testing9.10.2024 09:22:54 CEST | Pressemelding
Mercedes-Benz Vans iverksetter neste fase av elektrifiseringsstrategien med plattformen VAN.EA. Fra 2026 vil alle nyutviklede mellomstore og store biler fra Mercedes-Benz Vans være basert på den modulære, fleksible og skalerbare elektriske plattformen VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture). De første prototypene er nå på offentlige veier.
Mercedes-AMG ONE setter nok en gang banerekord på Nürburgring-Nordschleife4.10.2024 10:09:37 CEST | Pressemelding
Mercedes-AMG ONE har vært den raskeste gatelovlige produksjonsbilen på Nürburgring-Nordschleife siden oktober 2022. Med kun seg selv som rival, har den igjen bevist sin overlegne ytelse ved å slå sin egen rekord.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom