Verdenspremiere på elektriske Concept EQT

Mercedes-Benz Vans gir med elektriske Concept EQT en sniktitt på den kommende premiumbilen T-Klasse og dens elektriske variant.
Verdenspremiere på elektriske Concept EQT

Syv seter og et elektrisk longboard
Konseptbilen kombinerer god og fleksibel plass for opptil syv personer sammen med et sjenerøst bagasjerom. Den helt nyutviklede flerbruksbilen overfører den vinnende formelen fra V-Klasse til et kompakt format. Dermed bringes et nytt kvalitetsnivå til segmentet for små flerbruksbiler.

Concept EQT understreker den unike kombinasjonen av førsteklasses komfort og kompromissløs funksjonalitet med et elektrisk longboard som er perfekt integrert i lasterommet.

Balanserte proporsjoner og stjernemønster
Concept EQT er lett å kjenne igjen som et medlem av Mercedes-EQ-familien. Den karakteristiske sorte panelgrillen flyter sømløst fra panseret og inneholder et stjernemønster i forskjellige størrelser og 3D-effekt. Stjernene går igjen i hele kjøretøyet fra panelgrillen, gjennom lettmetallfelgene og til panoramataket. Den velkjente EQ-lyslisten er plassert rundt den sorte panelgrillen i front, mens den strekker seg fra lykt til lykt bak.

Interiøret i Concept EQT er preget av elegante kontraster. Setene er i hvitt nappaskinn med flettede lærelementene i midten som består av resirkulert lær. Et praktisk semi-lukket oppbevaringsrom er plassert over instrumentene for enkel tilgang til viktige redskaper eller dokumenter. I tillegg understreker runde luftventiler i høyglanset svart, galvanisert listverk, og det multifunksjonelle rattet med Touch Control-knappene det moderne utseendet. Ambient Lighting belysningen bidrar til å skape en stilig atmosfære.

Intuitivt og selvlærende MBUX infotainment-system
Med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) bringes det innovative systemet til segmentet for små flerbruksbiler. Systemet kan enkelt betjenes ved hjelp av den frittstående berøringsskjermen, berøringsknappene på rattet og taleassistenten “Hey Mercedes”. Ved hjelp av kunstig intelligens har systemet evnen til å lære. For eksempel, hvis sjåføren regelmessig ringer til en bestemt person på fredager, vil systemet foreslå telefonnummeret til vedkommende på skjermen denne ukedagen.

Andre høydepunkter fra MBUX i forbindelse med Mercedes me connect inkluderer trafikkinformasjon og oppdateringer over luften. I tillegg har systemet EV-spesifikke navigasjonstjenester og funksjoner som for eksempel visning av ladestasjoner, elektrisk rekkevidde og optimalisert ruteplanlegging med tanke på ladenivå, vær eller trafikksituasjon.

Maksimal variasjon og funksjonalitet med stil
Concept EQT er 4,94 meter lang, 1,86 meter bred og 1,82 meter høy. Den har skyvedører på begge sider, og døråpningene er så store at begge setene i tredje seterad kan nås uten problemer. Tre barneseter kan monteres ved siden av hverandre i andre seterad.

Den bratt skrånende bakluken gir et romslig lasterom, og den tredje seteraden kan klappes sammen eller fjernes helt slik at det blir nok plass til barnevogn, hundebur og annet fritidsutstyr.

Konseptbilen illustrerer de gode variasjonsmulighetene med et elektrisk longboard integrert i bagasjerommet. Det elektriske longboardet er laget av aluminium og oppbevares i et gulvrom med plexiglasslokk over.

Markedslansering det kommende året
Nye T-klasse vil bli lansert i 2022 og utfyller porteføljen i segmentet for små flerbruksbiler sammen med varebilen Citan. Sistnevnte har premiere i år, inkludert en helelektrisk variant.

EQ Longboard