Verdenspremiere på Concept Mercedes-Maybach EQS
«De beste av de aller beste»
Mercedes-Maybach-merket har alltid stått for toppmoderne teknologi, håndlaget presisjon og eksklusivitet. Det regnes som en pioner når det gjelder å definere luksus, stil og status. I 1921 begynte Wilhelm og Karl Maybach å bygge biler med målet om å skape "de aller beste av de aller beste". Det er denne påstanden som har definert den unike auraen til Mercedes-Maybach i 100 år nå. Maybachs kunder leter etter noe spesielt, og målet er å overgå deres forventninger med de høyeste standardene.
Progressiv luksus
Konseptbilen er umiddelbart gjenkjennelig som et medlem av Mercedes-Maybach- og Mercedes-EQ-familiene, og gir en forhåndsvisning av den første helelektriske SUV-en i luksussegmentet. Basert på en helelektrisk kjøretøyarkitektur, følger designet konsekvent begrepet "formålsdesign". En dynamisk silhuett strekker seg over hele kjøretøyets lengde, og kontinuerlige overganger, uten brudd og kanter, kjennetegner det sømløse designet. De muskuløse skuldrene er ytterligere karakteristiske trekk.
Den vertikale svarte panelfronten flyter også sømløst inn i panser og frontlykter. LED-lysene viser individuelle diamantblokker innrammet med en maske av Maybach-emblemet. De klassiske Maybach-bokstavene i grillen, den oppreiste Mercedes-stjernen og den langsgående listen i midten av panseret er en hyllest til tradisjonen.
På baksiden er baklysene et av høydepunktene med sin kontinuerlige Helix-lysstripe. Et annet eksklusivt utstyrsalternativ er de automatiske komfortdørene foran og bak. Når sjåføren nærmer seg kjøretøyet, sklir dørhåndtakene elegant ut. Når sjåføren kommer nærme nok, åpnes førerdøren automatisk. Via MBUX har sjåføren også muligheten til å åpne bakdørene eksternt.
Et virtuelt elegant interiør
Baksetet oppleves som en førsteklasses suite, og to sjenerøse individuelle seter, samt High-End Rear Seat Entertainment System, garanterer det høyeste komfortnivået ombord. Fordi SUV-konseptet gir mulighet for mer setehøyde, er leggstøtten enda større, og dermed mer behagelig.
Midtkonsollen ser ut til å flyte som et kontinuerlig bånd fra cockpiten til baksetene, noe som skaper et spesielt lett og elegant inntrykk av plass, med god bevegelsesfrihet. I kombinasjon med Ambient Lighting, virker inntrykket av plass og interiørkomponenter visuelt lettere. Standard vaseinnsats inviterer deg til å ta med blomsterdekorasjoner, og dermed ta naturen inn i interiøret. Under har du et stort lagringsområde med god plass til individuelle utstyrsmuligheter, som for eksempel sammenleggbare bord, en eske med champagneglass eller et kjøleskap.
Nydesignede dørpaneler med flytende armlener understreker interiørets luksuriøse og moderne karakter. Konseptet for farger og materialer har blitt inspirert av moteverdenen, med perfekt håndverk, materialer av høy kvalitet og ekstraordinære detaljer som viser et nytt nivå av eksklusivitet.
MBUX Hyperscreen med Maybach-spesifikke skjermstiler
Et ekstra spesielt blikkfang i interiøret er MBUX Hyperscreen med Maybach-spesifikke visningsstiler. Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å strekke seg fra A-stolpe til A-stolpe, og tre skjermer smelter sammen til en under et glassdekke. Den 12,3" store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Imidlertid er underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens display bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører.
Med adaptiv programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst.
Modulær arkitektur fungerer også som grunnlag for en annen elektrisk SUV
Concept Mercedes-Maybach EQS er basert på den modulære arkitekturen for luksus-elbiler fra Mercedes-Benz. EQS SUV er en helelektrisk modell som også vil vises på denne arkitekturen, og som vil gå i serieproduksjon i 2022. Også her sørger det elektriske drivverket for eksepsjonelt jevn og stillegående kjøring, og gir et nytt nivå av ro og avslapning i interiøret. I følge WLTP er det planlagt en rekkevidde på rundt 600 kilometer for Mercedes EQS SUV-arkitekturen.
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Fra London til Brighton i en 120 år gammel Mercedes19.11.2024 09:30:45 CET | Pressemelding
Med en Mercedes-Simplex 28/32 hk fra 1904 fullførte Mercedes-Benz Classic årets versjon av verdens eldste bilarrangement fra London til Brighton.
Mercedes-AMG utvikler første høyytelses-SUV på fremtidens elektriske plattform12.11.2024 08:50:00 CET | Pressemelding
For første gang i sin 57 år lange historie utvikler Mercedes-AMG en SUV helt fra bunnen av. Den banebrytende terrengbilen, "Born in Affalterbach", er bygget på den elektriske plattformen AMG.EA. Utviklingsbiler skal gjennomgå de første prøvekjøringene denne vinteren.
Første titt på kommende CLA7.11.2024 11:21:05 CET | Pressemelding
Kommende CLA er designet for å sette nye standarder innen rekkevidde og effektivitet i sin klasse, og tilbyr kundene en avansert elektrisk drivlinje. Ola Källenius gir oss en første titt og avslører blant annet hvordan frontlysene ser ut. Modellen har verdenspremiere i 2025.
Mercedes-Benz åpner egen fabrikk for batterigjenvinning6.11.2024 08:45:00 CET | Pressemelding
Europas første batterigjenvinningsfabrikk som bruker en integrert mekanisk-hydrometallurgisk prosess har åpnet i Kuppenheim i Tyskland. Dette markerer en viktig milepæl på veien mot å øke bærekraften for råvarer takket være en forventet utvinningsgrad på mer enn 96 prosent og netto CO2-nøytral drift.
130 år siden Benz Motor-Velociped ble første serieproduserte bil10.10.2024 10:53:20 CEST | Pressemelding
Benz & Cie. startet produksjonen av verdens første serieproduksjonsbil for 130 år siden – Motor-Velociped. I jubileumsåret 2024 tar Mercedes-Benz Classic bilen tilbake på veien og det i Sindelfingen, der fremtiden til Mercedes-Benz utvikles.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom