Verdenspremiere på Concept Mercedes-Maybach EQS

Med Concept EQS gir Mercedes-Maybach en forhåndsvisning av den første helelektriske serieproduksjonsmodellen for det tradisjonelle luksusmerket. Konseptbilen viser karakteristiske detaljer for Maybach med blant annet den tofargede lakken, og samtidig tar den innovative drivlinjen et skritt mot en betydelig mer progressiv måte å presentere merkevaren på.
Verdenspremiere på Concept Mercedes-Maybach EQS. Foto: Mercedes-Benz

«De beste av de aller beste»
Mercedes-Maybach-merket har alltid stått for toppmoderne teknologi, håndlaget presisjon og eksklusivitet. Det regnes som en pioner når det gjelder å definere luksus, stil og status. I 1921 begynte Wilhelm og Karl Maybach å bygge biler med målet om å skape "de aller beste av de aller beste". Det er denne påstanden som har definert den unike auraen til Mercedes-Maybach i 100 år nå. Maybachs kunder leter etter noe spesielt, og målet er å overgå deres forventninger med de høyeste standardene.

Progressiv luksus
Konseptbilen er umiddelbart gjenkjennelig som et medlem av Mercedes-Maybach- og Mercedes-EQ-familiene, og gir en forhåndsvisning av den første helelektriske SUV-en i luksussegmentet. Basert på en helelektrisk kjøretøyarkitektur, følger designet konsekvent begrepet "formålsdesign". En dynamisk silhuett strekker seg over hele kjøretøyets lengde, og kontinuerlige overganger, uten brudd og kanter, kjennetegner det sømløse designet. De muskuløse skuldrene er ytterligere karakteristiske trekk.

Den vertikale svarte panelfronten flyter også sømløst inn i panser og frontlykter. LED-lysene viser individuelle diamantblokker innrammet med en maske av Maybach-emblemet. De klassiske Maybach-bokstavene i grillen, den oppreiste Mercedes-stjernen og den langsgående listen i midten av panseret er en hyllest til tradisjonen.

På baksiden er baklysene et av høydepunktene med sin kontinuerlige Helix-lysstripe. Et annet eksklusivt utstyrsalternativ er de automatiske komfortdørene foran og bak. Når sjåføren nærmer seg kjøretøyet, sklir dørhåndtakene elegant ut. Når sjåføren kommer nærme nok, åpnes førerdøren automatisk. Via MBUX har sjåføren også muligheten til å åpne bakdørene eksternt.

Et virtuelt elegant interiør
Baksetet oppleves som en førsteklasses suite, og to sjenerøse individuelle seter, samt High-End Rear Seat Entertainment System, garanterer det høyeste komfortnivået ombord. Fordi SUV-konseptet gir mulighet for mer setehøyde, er leggstøtten enda større, og dermed mer behagelig.

Midtkonsollen ser ut til å flyte som et kontinuerlig bånd fra cockpiten til baksetene, noe som skaper et spesielt lett og elegant inntrykk av plass, med god bevegelsesfrihet. I kombinasjon med Ambient Lighting, virker inntrykket av plass og interiørkomponenter visuelt lettere. Standard vaseinnsats inviterer deg til å ta med blomsterdekorasjoner, og dermed ta naturen inn i interiøret. Under har du et stort lagringsområde med god plass til individuelle utstyrsmuligheter, som for eksempel sammenleggbare bord, en eske med champagneglass eller et kjøleskap.

Nydesignede dørpaneler med flytende armlener understreker interiørets luksuriøse og moderne karakter. Konseptet for farger og materialer har blitt inspirert av moteverdenen, med perfekt håndverk, materialer av høy kvalitet og ekstraordinære detaljer som viser et nytt nivå av eksklusivitet.

MBUX Hyperscreen med Maybach-spesifikke skjermstiler
Et ekstra spesielt blikkfang i interiøret er MBUX Hyperscreen med Maybach-spesifikke visningsstiler. Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å strekke seg fra A-stolpe til A-stolpe, og tre skjermer smelter sammen til en under et glassdekke. Den 12,3" store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Imidlertid er underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens display bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører.

Med adaptiv programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst.

Modulær arkitektur fungerer også som grunnlag for en annen elektrisk SUV
Concept Mercedes-Maybach EQS er basert på den modulære arkitekturen for luksus-elbiler fra Mercedes-Benz. EQS SUV er en helelektrisk modell som også vil vises på denne arkitekturen, og som vil gå i serieproduksjon i 2022. Også her sørger det elektriske drivverket for eksepsjonelt jevn og stillegående kjøring, og gir et nytt nivå av ro og avslapning i interiøret. I følge WLTP er det planlagt en rekkevidde på rundt 600 kilometer for Mercedes EQS SUV-arkitekturen.

Verdenspremiere på Concept Mercedes-Maybach EQS. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.