Verdenspremiere for nye Tiguan

Europas bestselgende SUV er nå oppdatert. Den 1. juli 2020 er det verdenspremiere for nye Tiguan, som kommer som ladbar hybrid og i Tiguan R versjon for første gang.
Nye Tiguan

Høydepunkter:

• Nummer 1. Tiguan er Europas mest kjøpte SUV, og for tiden den mest suksessfulle Volkswagen-modellen i verden.
  • Plug-in hybrid. Nye Tiguan eHybrid kan kjøres i ren elektrisk drift opptil 130 km/t og da med null lokale utslipp.
  • Premium ytelser. Volkswagen R er utviklet til den mest dynamiske Tiguan siden starten for modellen, med 235 kW, 320 HK/PS.
  • R modell kommer med helt nytt antispinnsystem (selective wheel torque control). Firehjulsdrift med det helt nye antispinnsystemet sørger for et nytt nivå av kjøreegenskaper og dynamikk for en SUV.
  • IQ DRIVE Travel Assist. Travel Assist førersystemet kan bistå sjåfører med grad av selvkjøring til både styring, bremsing og akselerasjon i hastigheter fra 0 til 210 km/t.
  • Tiguan - tilkoplet. Det nye infotainmentsystemet Modular Infotainment Matrix (MIB3) gjør Tiguan tilkoplet omverden via internett.
  • Dobbelt eksosrensesystem for TDI. Et SCR dobbelt eksosrensesystem med AddBlue reduserer NOx-utslippene betydelig fra turbodieselmotoren.
  • Fornyet design. Nye Tiguan fremstår som enda mer attraktiv, ikonisk og autentisk med rene linjer.
  • SUV med bredt utvalg drivlinjer. Nye Tiguan kommer med en imponerende bredde av ultramoderne hybrid, TSI og TDI-motorer.
  • Høy trekkraft. Med en trekkapasitet på opptil 2.5 tonn, er Tiguan perfekt for å trekke båter og hestetrailere.

Volkswagen Tiguan er en den mestselgene SUVen i Europa, og hevder seg også helt i toppen med de mest solgte SUVene i verden. I 2019, ble Tiguan den mest solgte av samtlige modeller, ikke bare for merket Volkswagen, men også i hele Volkswagen Group, med en produksjon på 911.000 biler.

Nye Tiguan får en omfattende oppdatering. Toppsjef for Volkswagen, Ralf Brandstätter, sier: “Vi lanserte vår globale SUV-strategi med lanseringen av andre generasjon Tiguan i 2016. Den ble basisen for flere suksessrike modeller over hele verden. Volkswagen tar nå neste steg ved å elektrifisere, digitalisere og gjøre nye Tiguan tilkoplet. Dette vil gjøre at vår kompakte SUV passer til tidens utfordringer».

Nye Tiguan som ladbar hybrid

Volkswagen elektrifiserer Tiguan med en plug-in hybrid, med 180 kW/ 245 HK/PS. Tiguan eHybrid er en del av Volkswagens elektrifiseringsstrategi. Tiguan eHybrid starter alltid i full elektrisk modus, E-MODE, så lenge batteriet er tilstrekkelig ladet. Rekkevidden vil bli på opptil 50 kilometer WLTP (ikke endelig testet enda). Dette vil være tilstrekkelig for svært mange ut fra gjennomsnittlig daglig kjørelengde. Systemet gjør det også mulig å spare elektrisk kraft til senere, for eksempel til kjøring gjennom bysoner med utslippskrav.

Tiguan eHybrid kan kjøres elektrisk i hastigheter opptil 130 km/t. I hybridmodus får den elektriske motoren hjelp av en effektiv TSI-bensinmotor. Disse to motorene sammen leverer imponerende ytelser, og den elektriske motoren gir et ekstra «boost» i GTE-modus. Ved et enkelt trykk på GTE-knappen, aktiveres begge systemene og maks systemeffekt.

Tiguan R

For første gang kommer en helt egen Tiguan R modell, med en 235 kW (320 HK) TSI-motor. Motoren med navnet EA888 evo4, den nyeste Performance TSI-motoren, er tilpasset nye Tiguan R.

Et nytt 4x4 system, “R-Performance Torque Vectoring”, med et helt nytt antispinnsystem (selective wheel torque control) er utviklet for Tiguan R. Systemet fordeler drivkraften variabelt mellom front- og bakaksler, og mellom venstre og høyre bakhjul, og bidrar til smidige kjøreegenskaper. De ulike kjøremodusene (Comfort, Sport, Race, Individual, Snow og Offroad) gir føreren mange valgmuligheter for en optimal kjørekomfort. Med et trykk på R-knappen på det nye multifunksjonsrattet, blir Tiguan R på et øyeblikk en dynamisk sportsbil.

Nye innovasjoner

Nye Tiguan kommer med nye TDI-motorer som er blant de reneste som er utviklet i verden. Travel Assist-systemet sørger for kjøreassistanse i opptil 210 km/t. Siste generasjon av infotainmentsystem (MIB3) gjør at nye Tiguan har en rekke nye funksjoner for tilkopling til nettjenester. Et helt nytt Harman/Kardon 480-watt lydsystem er også en av nyhetene.

Klimakontrollfunksjonene er også digitalisert med touch skyvekontroll og brytere. Sist men ikke minst, er Tiguans nye IQ.LIGHT LED matrix hovedlys med på å gi sjåføren en komfortabel og sikker kjøring i mørket.

Fleksibel SUV

Som forgjengerne er Tiguan veldig fleksibel, med lastekapasitet på opptil 2,5 tonn.

Ny design

Fronten på nye Tiguan er helt fornyet og et av de sterkeste tegnene på at dette er en helt ny bil, med linjer som minner om Touareg. Panseret er høyere og grillen med LED hovedlykter er bredere, med den nye Volkswagen-logoen sentrert i fronten. Støtfangerne er også helt nye. Bak, er Tiguan-navnet godt synlig under Volkswagen logoen. Også “4MOTION” bokstavene på 4x4 modellene er fornyet.

Det er planlagt å åpne for salg i Norge i løpet av andre halvdel av august.

Se engelsk pressemelding for mer komplett beskrivelse av nye Tiguan.

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.