Verdens største snø- og snøskredkonferanse til Norge

Verdens største snø- og snøskredkonferanse, ISSW, er tildelt Norge og Tromsø for 2024. Hvordan klimaendringer påvirker snø og usikkerhet knyttet til snøskredulykker er to viktige temaer for konferansen.

Denne saken er publisert i tilknytning til pressemelding fra NVE.

Konferansen International Snow Science Workshop (ISSW) samler over 1000 forskere og praktikere for å dele ny kunnskap om snøskred og snøvitenskap. ISSW arrangeres annet hvert år i rotasjon mellom USA, Canada og Europa. Den internasjonale styringskomiteen for ISSW bestemte søndag at Norges arktiske universitet (UiT), Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Norges Geotekniske Institutt (NGI) og Statens vegvesen (SVV) skal arrangere ISSW neste gang den holdes i Europa.

– Dette er en fantastisk nyhet, og vi ser frem til å arrangere ISSW i Tromsø sammen med UiT, NGI og SVV, sier Kjetil Lund, vassdrag- og energidirektør i NVE.

Fra forskning til anvendte problemstillinger

Det er første gang i konferansens 60 år lange historie at den legges til Norden, men den har tre ganger tidligere vært arrangert i Europa. Konferansen har som mål å samle forskere og de som har praktisk nytte av kunnskap om snø og snøskred. Slik kan ny kunnskap tas raskt i bruk og forskningen sette søkelys på anvendte problemstillinger.

Klima og usikkerhet blir to viktige temaer for konferansen. Siden snø er svært følsom for endringer i temperatur, vind og andre værforhold, vil det også være følsomt for klimaendringer. I tillegg er mange snøskredulykker knyttet til menneskelige beslutninger og håndtering av usikkerhet.

– Kunnskap om snø og snøskred er svært viktig for Norge, og vi ønsker at ISSW i Tromsø skal gi et skikkelig kunnskapsløft for næringsliv, forskere, friluftsliv og skoler, påpeker rektor Anne Husebekk ved UiT.

Arrangementskomiteen starter nå jobben med å planlegge konferansen i Tromsø. Vi kommer til å satse på en stor virtuell komponent som vil gi mange mulighet for å delta digitalt istedenfor å reise.

Vi ønsker støttespillere velkommen, både økonomisk og for gjennomføring, slik at dette blir et nyttig og vellykket arrangement.

Kontaktpersoner i arrangementskomiteen:

• Rune V. Engeset, leder arrangementskomiteen, NVE og UiT, mob. 990 38 86