Verdens største konferanse om transseksualisme åpner i morgen

(Oslo, 17. juni) I morgen åpner tidenes største internasjonale fagkonferanse om diagnosen transseksualisme i Oslo. Barn og unge som opplever å være født i feil kropp settes på agendaen når ledende eksperter fra hele verden gjester Norge.

- For oss er dette like stort som å få lov til å arrangere de olympiske leker, sier Tone Maria Hansen, daglige leder av Harry Benjamin Ressurssenter (HBRS).

World Professional Association for Transgender Health (WPATH) har arrangert fagkonferanser annet hvert år siden 1979. Årets konferanse er for første gang arrangert av en pasientorganisasjon. For første gang gjester også medlemmer av en regjering og kongefamilien konferansen.

Økt toleranse i samfunnet

- Opplevelsen av å være født i feil kropp er fundamental, og det er utrolig viktig at leger og psykologer har kompetanse til å møte barn og unge i en slik situasjon. De siste ti årene har det skjedd store fremskritt innen diagnostisering og behandling. Vi håper konferansen også kan være et viktig skritt mot økt åpenhet og toleranse i det norske samfunnet, sier Hansen.

Totalt regner man med at det i Norge finnes rundt 500 mennesker som har diagnosen transseksualisme. I alt 400 personer har gjennomgått kjønnskorrigerende behandling.

Foredragsholdere i verdensklasse

- Barn og unge vil være hovedtema under konferansen, og ledende biologer og psykologer som Milton Diamond og Thore Langfeldt vil diskutere det siste innen forskning. Tilstede vil blant andre Kronprins H.K.H. Haakon og barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt være. Vi ser frem til spennende og lærerike dager på Holmekollen Park Hotel, sier Hansen.

Over 300 deltagere skal delta på konferansen, og Oslo kommune arrangerer festmiddag for alle deltakere på rådhuset onsdag kveld. Konferansen starter med innlegg av blant andre Dagfinn Høybråten og Ira Haraldsen, leder av behandlingstilbudet på Rikshospitalet.

Konferansen er åpen for pressen, og det vil også være mulighet for å gjøre intervjuavtaler med foredragsholdere og deltakere. Se vedlagt program for fullstendig oversikt.

Les mer om konferansen på www.wpathoslo2009.com

Tid: 18. -20. Juni (se vedlagt program)

Sted: Holmenkollen Park Hotel Rica, Oslo

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:

Tone Maria Hansen

Tlf: +47 922 88 542

Epost: tone.maria.hansen@lfts.no

Harry Benjamin Ressurssenter (HBRS) het tidligere Landsforeningen for transkjønnete. Harry Benjamin var den første legen som ivaretok mennesker som kom til verden i feil kropp. HBRS har i dag 140 medlemmer og det er alt i alt 400 personer i Norge som har gjennomgått kjønnskorrigerende behandling. HBRS jobber i dag for frigjøring hvor sosial aksept, økt kunnskap blant helsepersonell og støtteapparat samt opprettholdelsen og utviklingen av behandlingen ved Rikshospitalet er sentralt.

Tone Maria Hansen, leder av Harry Benjamin Ressurssenter.

Harry Benjamin Ressurssenter (HBRS) arbeider for mennesker som søker, har eller har hatt diagnosen transseksualisme og som går igjennom en kjønnskorrigerende behandling på Rikshospitalet.