Lundhs AS

Verdens skateelite valgte Larvik og Lundhs Real Stone

Verdens skateelite, med Larviks egen Didrik Galasso i spissen, var i fjor sommer samlet i Larvik for å lage Red Bull's nye ekstremsportfilm. Lundhs' steinbrudd i Tveidalen ble i noen dager forvandlet til den perfekte lekeplassen for verdens beste skatere. Filmen som har fått navnet "Larvikite Lines" lanseres globalt i dag, fredag 20.november.
foto: Gaston Fransisco

Et stort maskineri ble satt i gang for at prosjektet skulle bli til; steinblokkene ble plukket ut av ansatte i steinbruddene hos Lundhs, en fjellvegg ble skåret til en høy bank (nedoverbakke). Deretter ble steinblokkene bearbeidet til skateelementer hos Steinriket, og til slutt installert i bruddet. Lokasjonen, den harde larvikitten og skaternes mentale innstilling om å gjøre det umulige mulige, dannet bakteppet for den spektakulære filminnspillingen. Filmen følger prosessen fra å skjære steinen ut av bruddet, forme den til ultimate skateelementer, for så å testes ut av skaterne selv.

Gir tilbake til lokalsamfunnet

Skateelementene som ble brukt til filminnspillingen er nå gitt av Lundhs i gave til Larvik Kommune, til glede for det lokale skatemiljøet.

Unik profilering av Larvik og steinbruddene

Prosjektet og filmen lanseres globalt og vil gi Larvik og Lundhs Real Stone oppmerksomhet verden over. Filmen viser frem Larvik, den unike forekomsten av larvikitt på en fantastisk måte!

Verdenspremiere på Bølgen

Den spektakulære filmen slippes internasjonalt fredag 20. november på Red Bull TV- og filmen får kinopremiere (verdenspremiere) i Larvik på Bølgen kulturhus fredag 20. november kl. 16:30, og søndag 22. november kl 14:00. Visningen er gratis.

Verdens beste testet Lundhs Real Stone

Verdensstjernene, sammen med Larvik-skateren Didrik Galasso, testet larvikitten som skateelementer i rå natur. Didrik har skaffet seg et stort internasjonalt navn som skater gjennom filmprosjekter og sosiale medier. Han har 141.000 følgere på Instagram og lever godt av skateboard takket være proffkontrakter med Enjoi Skateboards og Nike. I tillegg til Didrik, deltok også Torey Pudwill fra USA, Chris Haslam fra Canada, og Angelo Caro fra Peru på innspillingen.

Bakgrunn for prosjektet

Filmen har blitt en realitet etter et samarbeid mellom Red Bull, Lundhs og Steinriket. Utgangspunktet for prosjektet var at Andreas Møgster, utøveransvarlig i Red Bull Norge, og som også er fra Larvik, ønsket å samle skateliten i hans hjemby. Han selv har vokst opp med å skate på torvet på larvikittblokker, og ideen var å lage elementer i larvikitt tilpasset de beste skaterne i verden. Lundhs syntes prosjektet var spennende og ønsket å bidra. En viktig del av prosjektet var å tilby skateelementene til Larvik kommune.

Det var mye jobb for å få prosjektet på plass, først og fremst med tanke på sikkerhet, men også det praktiske. Steinblokkene ble plukket ut av ansatte i steinbruddene hos Lundhs, en fjellvegg ble skåret til en høy bank (nedoverbakke). Deretter ble steinblokkene bearbeidet til skateelementer hos Steinriket, og til slutt installert i bruddet. Nå er alt installert på Furumoa til glede for det lokale skatemiljøet.

MERK: Å skate i steinbrudd er ikke lov. Denne filminnspillingen ble gjort under strenge sikkerhetsregler.

Janne Magnussen
Kommunikasjonssjef

Mobil: +47 924 96 444
E-post: janne@lundhs.no

Om Lundhs AS

Lundhs AS
Kanalgata 59
3255 Larvik

+47 33 12 11 64http://lundhs.no/

Lundhs AS er Norges ledende produsent av naturstein. Vi drifter 15 steinbrudd og er arbeidsplass for omtrent 140 ansatte. Familiene Lundh og Treschow er sammen eiere av Lundhs AS. Vårt hovedkontor ligger i Larvik, og vi har også kontorer i Kina, Brasil, Dubai, Vietnam, India og Italia.

Følg pressemeldinger fra Lundhs AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lundhs AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lundhs AS