Verdens første hydrogenferje ble Ship of the year

Norled-ferja MF Hydra, som går på riksvegferjesambandet Hjelmeland – Nesvik, gikk til topps i årets utgave av Skipsrevyens kåring Ship of the year.
Det samme har tidligere MF Ampere gjort – i 2014 som verdens første helelektriske fartøy.
I 2000 var det MF Glutra (bygget for Møre og Romsdal Fylkesbåtar) som ble hederen til del. Glutra var den første bilfergen i verden som ble drevet med flytende naturgass (LNG).
Kåringen og juryens dom
Ship of the year har som mål å fremme norsk skipsbygging. Kåringen har siden starten på 90-tallet blitt fulgt av shippingmiljø over hele verden.
Det er årlig tre kandidater i Ship of the year-kåringen. Kravet for å nominert er at skipet skal være ferdigbygget eller under bygging i Norge i konkurranseåret.
I juryens begrunnelse konstateres det at årets vinner, MF Hydra, scorer høyt på alle de tre hovedkriteriene: Teknologisk innovasjon, lavutslipp og overførbarhet.
– Gjennom MF «Hydra»-prosjektet blir det etablert kunnskap, prosesser og rutiner for godkjenning som vil komme fremtidige hydrogenprosjekter til gode. MF «Hydra» har gått opp en vei som danner modell for fremtidens skipsfart, uttaler juryen.
Den har bestått av Skipsrevyen-redaktør Gustav-Erik Blaalid (juryleder), Sverre Steen (instituttleder på Institutt for martin teknikk ved NTNU) og Lars Gørvell-Dahl (bransjesjef for Maritim bransjeforening i Norsk Industri).
Ministeren delte ut
Markeringen fant sted om bord på ferja. Samferdselsminister Knut Arild Hareide var den som sto for utdelingen under overfarten fra Hjelmeland til Nesvik.
– Dette viser at klimavennlig innovasjon skapes i et best mulig samarbeid mellom næringsliv og myndigheter, sa han.
– Kan flytte fjell
Camilla Røhme har vært Statens vegvesens prosjektleder for MF Hydra. Hun var til stede under høytideligheten om bord på ferja.
– Gratulerer til Norled og resten av teamet bak Hydra. Det er imponerende hvordan Norled har bidratt til å brøyte veien for å gjøre verdens maritime næring grønnere. Selskapet har vært i front på energieffektivisering, elektrifisering og nå hydrogen.
Utslippsfrie ferjer er viktige bidrag for å øke tempoet i CO2-kuttene i nasjonal og internasjonal skipsfart.
– Hydra og Ampere er eksempler på at når besluttende politikere, ansvarlig departement, ledelse og ansatte i utøvende etat, rederiene og leverandørindustrien alle vil det samme kan det flyttes store fjell på kort tid, understreker Røhme.
Statens vegvesen er opptatt av å gi næringen forutsigbare rammer.
– Om rederiene og deres underleverandører skal kunne satse og lykkes, må vi som innkjøper være forutsigbare og tydelige. Basert på erfaringene fra utviklingskontrakten som ledet frem til Hydra, har vi lagt konkurransen om hydrogendrift på Vestfjordsambandet (riksveg 80 Bodø-Røst-Værøy-Moskenes) ut i markedet, avrundet Røhme.
Fakta om MF Hydra
MF Hydra ble ferdigstilt på Westcon sitt verft i Ølen i vår, og kan ta opp til 299 passasjerer og 80 biler.
Ferja ble satt i drift på Hjelmeland – Nesvik, ett av Statens vegvesen sine 16 riksvegferjesamband, 6. juli i år. Hydrogenanlegget vil installeres senere.
Norsk teknologi verdensledende
I kjølvannet av MF Ampere er det verdensbasis nå 400 fartøy med større batteripakker om bord. Hver av disse har et utslippskutt fra fem til 98 prosent. Innen 2022 vil det være om lag 80 elferjer som seiler langs norskekysten.
Utviklingsferja Hydra bli nå fulgt opp av enda strengere hydrogenkrav (80 prosent) på to av ferjene på Vestfjordsambandet. Disse ferjene skal ha driftsoppstart høsten 2025.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RøhmeStatens vegvesen Drift og vedlikehold, ferje
Tel:45443354camilla.rohme@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Fjerner flaskehals på E1017.9.2025 16:50:00 CEST | Pressemelding
Onsdag ettermiddag åpnet samferdselsminister Jon Ivar Nygård den aller første delstrekningen i OPS Hålogalandsvegen.
Nå starter byggingen av gang- og sykkelveg for E14 Stjørdal-Hegramo17.9.2025 13:46:00 CEST | Pressemelding
Etter en god samhandlingsfase med entreprenør Winsnes AS er det klart for anleggsstart for å bygge gang- og sykkelveg langs E14 mellom Stjørdal og Hegramo.
Avkjøringen fra E18 Fornebukrysset mot Ring 3 Smestad stenger de siste to helgene i september17.9.2025 12:43:15 CEST | Pressemelding
Avkjøringen mot Ring 3 fra E18 Fornebukrysset stenger to helger for å gjennomføre grunn- og elektroarbeider. Omkjøring er skiltet via Fornebu.
Åpner Kåringskrysset ved Lødingen16.9.2025 09:47:58 CEST | Presseinvitasjon
Samferdselsministeren åpner den første ferdige delen av gigantprosjektet OPS Hålogalandsvegen. Nord Norges største samferdselsprosjekt.
Det blir kolonnekjøring til Nordkapp i vinter15.9.2025 14:26:11 CEST | Pressemelding
Til vinteren blir det innført faste tidspunkt for kjøring på E69 til og fra Nordkapplatået.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom