Venter høyt vasketrykk fram mot 17. mai

Like sikkert som at 17. mai blir en festdag, er det at bilen skal skinne på nasjonaldagen. På landets Circle K-stasjoner stålsetter man seg for travle dager fram mot slutten av uken.

NÅ SKAL BILEN BLI MAIKLAR. – Folk vil gjerne at bilen skal være skinnende ren til 17. mai, sier Anders Hagen i Circle K Norge. Foto: Johnny Syversen

– Normalt er de fleste flinke med å få vintermøkka av bilen med en gang våren kommer, men i år har det vært veldig spesielt, forteller Anders Hagen, bilvaskekspert i Circle K Norge.

Pynter hus, pusser bil

Den siste uka har trykket på kjedens mange bilvaskanlegg likevel begynt å øke, og Hagen tror han vet hvorfor:

– På søndag er det selveste nasjonaldagen. Selv om også denne blir annerledes i år, kommer nok mange likevel til å rydde og pynte hjemme og finne fram dress og bunad. Da vil vi gjerne ha en ren og pen bil også. Slik er det hvert år, sier han.

Derfor spår bilvask-sjefen mange skitne biler ved Circle K-stasjonene de nærmeste dagene.

– Tidligere år har vi sett en tredobling i salg av bilvask ved våre stasjoner i dagene før 17. mai. Med såpass mange biler som fremdeles kjører rundt med vintermøkk på lakken, kan det bli enda travlere i år, sier Hagen.

Vasker og desinfiserer alt

Samtidig beroliger han de som er engstelige for smittefare:

- Vi har betalingsterminal foran alle vaskehallene. På den måten slipper du å gå inn i butikken dersom du ikke har lyst til det. Nå må det sies at vi har svært gode vaske- og desinfiseringsrutiner både inne og ute på alle våre stasjoner, så kundene kan føle seg helt trygge hos oss, sier Hagen.

Vaskesjefen legger til at miljø er et satsingsområde for Circle K. Alle vaskeproduktene som brukes er svanemerket, og alt av skittent vaskevann samles opp under bakken slik at kjemikaler ikke renner ut i naturen.

– Hos Circle K kan du vaske bilen med ren samvittighet, avslutter Hagen.

Slik gjør du bilen klar til 17. mai:

• Fjern salt og asfaltrester som har festet seg på lakk og understell.
  • Vask vinduene slik at du ser godt i den skarpe vårsolen. Rene ruter og lykter er viktig for sikkerheten.
  • Vask bilen minst én gang i måneden, oftere om bilen blir svært mye i bruk.
  • Dersom bilen er svært skitten utvendig, velg en vask med avfetting.
  • Bruk låsolje på alle låser og silikon på gummilister dersom det er risiko for minusgrader der du bor.
  • Polering av bilen gir ekstra beskyttelse for lakken.

(Kilde: Circle K Norge)