Vellykket første landing på Røst med fjernstyrt tårn
-Etter mange år med planlegging, etablering og testing, er vi svært glade for at den nye teknologien endelig blir tatt i bruk. Fjernstyrte tårn er et viktig bidrag for at vi kan opprettholde en bærekraftig lufthavnstruktur i Norge, samtidig som vi får bygget opp et robust fagmiljø ved tårnsenteret i Bodø, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor.
Siste testfase før godkjenning
Et viktig krav til fjernstyrte tårn er at det skal være like sikkert eller sikrere enn konvensjonelle tårn ved lufthavner. Dette har Luftfartstilsynet nå gitt sin første godkjenning for. Samtidig vil det fortsatt foregå utstrakt testing, og i løpet av den neste måneden etter at det første flyet landet, vil det fortsatt sitte personell i tårnet ved Røst lufthavn for å observere trafikken, og følge med at alt fungerer som det skal.
Widerøes fly fra Bodø til Røst lørdag morgen var det første flyet som hadde kontakt med tårnsenteret i Bodø.
-Vi hadde god kontakt og visuell observasjon av Widerøe-flyet hele veien inn til landing ved Røst lufthavn, og det fjernstyrte tårnsystemet fungerte optimalt, slik vi har siktet mot, sier Jan Østby, leder for Remote Towers-programmet i Avinor Flysikring.
Militær høyteknologi anvendt i sivil luftfart
Kongsberg Defence & Aerospace og Indra leverer teknologien som Avinor Flysikring nå har tatt i bruk for første gang.
- Kongsberg Defence & Aerospace er stolte av det strategiske samarbeidet med Avinor i dette utviklingsprosjektet av den største satsingen av fjernstyrte tårn i verden. Den tekniske løsningen er i verdensklasse – den er unik i forhold til sensorteknologi og sikkerhet av kontrollsystemer mellom flyplass og Avinor sitt tårnsenter i Bodø. Å gå i operasjonell drift med den første flyplassen er en viktig milepæl for Kongsberg, og er et resultat av et meget godt samarbeid mellom industrien og Avinor, sier Eirik Lie, Administrerende direktør i Kongsberg Defence and Aerospace.
-Indra leverer avanserte løsninger for overvåking og kontroll av flytrafikken og for trygg kommunikasjon mellom flygeleder og pilot. Vi er stolte over å levere kritiske komponenter til Avinors banebrytende prosjekt. Det bidrar til å plassere norsk teknologi i førersetet innen fjernstyring av flytrafikken, sier Elin Blakstad, direktør for tårnsystemer i Indra.
Verdens største fjernstyrte tårnsenter under bygging – klart i 2020
-Mens dagens fjernstyrte tårnsenter ligger i terminalbygget ved Bodø lufthavn, foregår det nå storstilt byggevirksomhet noen hundre meter bort fra terminalen. Der bygges det som blir verdens største fjernstyrte tårnsenter, hvor 15 norske lufthavner etter hvert skal ha sin tårntjeneste.
Om Avinors fjernstyrte tårn
Avinor startet prosjektet i 2012 og følgende 15 tårn ved lufthavner skal fjernstyres i første introduksjonsfase innen 2022: Røst, Vardø, Hasvik, Berlevåg, Mehamn, Røros, Rørvik, Namsos, Svolvær, Sogndal, Molde, Førde, Bodø og Lakselv. Den 15. lufthavnen er ennå ikke besluttet.
Kontakter
Avinor Flysikring:
Erik Lødding, mobil: 930 07 689/epost: erik.lodding@avinor.no
KONGSBERG Defence & Aerospace:
Mr. Kyrre Lohne, mobil: (+47) 920 60 081 / e-post: kyrre.lohne@kongsberg.com
Indra:
Maria Aas Borkenhagen, mobil: 924 42 578 / e-post: Maria.Aas.Borkenhagen@indra.no
Bilder

Om Avinor
Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Felles internasjonal satsing for vinteren på Innlandet22.10.2025 11:05:00 CEST | Pressemelding
Avinor og Rada Reiseliv etablerer en ny reiselivssatsing for å bringe internasjonale turister til Innlandet. Det nyetablerte Rada trafikkråd skal sammen med sentrale aktører i Innlandet og Avinor jobbe målrettet for at en av Norges fineste regioner kommer ettertrykkelig på kartet i store internasjonale markeder.
Fjellene på Sanna skal pryde den nye lufthavnen: – Nå må kollegaene tenke på meg hver gang de er ute og flyr17.10.2025 17:57:59 CEST | Pressemelding
Hobbyfotograf Petter Rønningsen vil for fremtiden være uløselig knyttet til terminalbygget i Fagerlia.
Muligheter for flere utslippsfrie flyvninger i Norge neste år17.10.2025 14:07:14 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår totalt 50 millioner kroner i 2026 for å videreføre Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart – 40 millioner kroner til Avinor og 10 millioner kroner til Luftfartstilsynet. Midlene skal blant annet finansiere videre utprøving i reelle operasjoner, tilpasning av infrastruktur og tilpasning av regelverk ii samarbeid med EASA.
Norsk luftrom blant de beste i Europa15.10.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
En fersk rapport fra Eurocontrol viser at luftfarten i Europa har hatt en betydelig forbedring sommeren 2025, med økt trafikk og reduserte forsinkelser sammenlignet med året før. Norge utmerker seg som et av landene som presterer aller best.
Auke i hausttrafikken – utanlandsreiser skil seg ut13.10.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Talet på reisande held fram å auke også i september, med ein auke på to prosent samanlikna med same periode i 2024. Auken kjem av reiselystne nordmenn, men òg av at fleire frå utlandet har fått augo opp for Noreg som feriedestinasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom