Velkommen til nye BILLY

IKEAs klassiker, BILLY, kommer i ny og mer bærekraftig drakt. Ved å skifte fra finér til papirfolie, redusere plastbruk og gjøre det mulig å demontere og sette sammen igjen, har IKEA som mål at BILLY skal fortsette å være en viktig del av folks hjem i mange flere år fremover.

BILLY har vært et av IKEAs bestselgende og mest populære produkter i over 40 år. Bokhylla ble lansert i 1979 og har siden den gang bidratt til å skape en bedre hverdag for de mange menneskene. Nå blir BILLY enda mer tidløs. Material- og designendringer er gjort med tanke på sirkularitet og vil forbedre kvaliteten og holdbarheten for å sikre at BILLY forblir relevant i mange flere år fremover.

– BILLY er et av våre mest elskede produkter, og representerer en viktig del av IKEAs historie. De nye treuttrykkene vil være en flott ansiktsløftning for BILLY. Skiftet til papirfolie vil sørge for mer effektiv materialbruk og reduserer samtidig produksjonsavfall. Det er et stort sprang inn i fremtiden for BILLY. Vi håper BILLY vil spre glede i folks liv i mange flere år fremover, sier Jesper Samuelsson, business leder i Inter IKEA Group.

Fineren som brukes i dag vil bli erstattet med en papirfolie av god kvalitet, noe som muliggjør nye iøynefallende treuttrykk samtidig som det blir mer holdbart uten at det går ut over ripebestandigheten. Du vil finne BILLY i nye farger og overflater, som svart eik, mørk brun eik, brun valnøtt, eik og bjørk. Disse uttrykkene vil samsvare bedre med IKEAs sortiment og erstatte dagens tilgjengelige farger, bortsett fra den orginale hvite.

I tillegg til en fornyet BILLY, vil innpakkingen også få en oppgradering. Vi vil ta ibruk nye innpakkingskanter for å redusere antall plastkantbånd uten at det går ut over stabiliteten, og papirkantbånd vil erstatte de resterende plastbåndene over tid. Dette betyr at de fleste materialene som brukes til å produsere BILLY vil komme fra fornybare kilder i fremtiden, et annet viktig skritt mot IKEAs mål om bare å bruke fornybare eller resirkulerte materialer innen 2030. I tillegg vil festene, som brukes til å feste ryggplata, bli erstattet med klikk-beslag. Denne endringen vil gjøre montering, demontering og remontering enklere. Disse forbedringene vil bidra til å forlenge BILLYs levetid ved å gjøre det enklere å ta med seg BILLY etter hvert som livet og behovene dine endrer seg.

Nye BILLY lanseres i 2023 og hele produktserien vil være tilgjengelig fra januar 2024.