Velkommen på innsiden av nye EQS
EQS er en ny elektrisk luksus-sedan fra Mercedes-EQ. Med Cd-verdier fra 0,20 setter den en ny aerodynamisk standard for produksjonsbiler. Innvendig dominerer MBUX Hyperscreen, et eksempel på digital/analog designfusjon med kontekstsensitiv bevissthet. Verdenspremieren på EQS er 15. april, og forventet lansering i Norge er i løpet av høsten 2021.

- Med EQS får vi S-Klasse inn i elbil-segmentet, en modell som alltid har vært spydspissen hos Mercedes-Benz. Innvendig er ett av høydepunktene MBUX Hyperscreen som imponerer både teknologisk og visuelt. I tillegg setter EQS en ny standard hva gjelder aerodynamikk på personbiler, med Cd-verdier som starter på utrolige 0,20. Dette er kun et av mange elementer for optimalisering av elektrisk rekkevidde. Vi gleder oss til å se denne bilen på norske veier, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
En helt ny plattform gir et unikt eksteriørdesign og ny aerodynamisk standard
EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform, og dette gir mange nye muligheter. Det nye plattformkonseptet muliggjør blant annet «en-bue»-designet som karakteristisk strekker seg fra forhjulene og gjennom resten av bilen. Dette gir en førerplass som er plassert betydelig lengre frem enn vanlig, noe som gir ekstra rom i kupeen. Takket være det nye designet, en glatt underside og lukkede radiatorluker, setter EQS en ny aerodynamisk standard for produksjonsbiler med Cd-verdier som starter på 0.20.
Designet på EQS blir ytterligere understreket av det svarte panelet i front og utformingen på for- og baklysene. Foran har lysene den velkjente digitale signaturen med tre lysdotter, sammenkoblet gjennom EQ-lysbåndet. Bak har lysene en 3D-kurvet heliks som også er sammenkoblet, men med det bakre EQ-lysbåndet. Designfilosofien «Sensual Purity», kombinert med progressiv luksus, reflekteres i sjenerøst formede overflater, reduserte skjøter og sømløse overganger. I tillegg er den velkjente trepunktsstjernen brukt flere steder på EQS, eksempelvis i spesialutgaven av den sorte panelfronten og i felgdesignet. I interiøret kan du se mønsteret i det bakbelyste listverket, eller i passasjerskjermen som et digitalt dekorativt bilde.
Digitalt interiør i designfusjon med det analoge
Med den nye plattformen på EQS hadde designerne muligheten til å ta en helt ny tilnærming til interiøret, hånd i hånd med visjonen om konsekvent digitalisering. Den valgfrie MBUX Hyperscreen implementerer denne visjonen ved at hele instrumentpanelet er en stor widescreen-skjerm. Dette bestemmer estetikken til cockpiten og interiøret.
De høyoppløslige skjermene fusjonerer sømløst under det delte glasscoveret med et helhetlig skreddersydd grafisk uttrykk. MBUX Hyperscreen er integrert på en minimalistisk måte, kun omringet av en tynn sølvramme, et bånd med luftdyser og en smal skinnramme. De dominante luftdysene som er integrert i MBUX Hyperscreen har et turbin-design og er et eksempel på designfusjon mellom det digitale og analoge.
Basismodellen uten MBUX Hyperscreen er utstyrt med et 12,3" førerdisplay og en 12,8" skjerm i midtkonsollen. Den midtre skjermen er plassert i stående retning og har et design som ser ut til å flyte over dashbordet.
EQS byr på helt nye lydopplevelser
Elbiler er ofte iboende stille, men det trenger de ikke å være. Turen i EQS kan nemlig bli en akustisk opplevelse – dersom du ønsker det. Lydekspertene fra Mercedes-EQ gjør paradigmetskiftet fra forbrenningsmotor til elbil hørbart med en helhetlig lydproduksjon. Valgfri innvendig kjørelyd er tilgjengelig, og den tilpasser seg både kjørestil og kjøreprogram. Den er interaktiv og reagerer på et godt dusin parametere som gassposisjonen, hastighet eller regenerering. Valget av kjøreprogram påvirker også kjørelyden; i SPORT-modus, for eksempel, blir lydene mer dynamiske og ytterligere effekter aktiveres.
En rekke lydbilder tillater et individuelt akustisk oppsett. Med Burmester® surround soundsystem vil EQS kunne levere de to lydbildene Silver Waves og Vivid Flux. Silver Waves er en sanselig og ren lyd, mens Vivid Flux er krystallinsk, syntetisk, men likevel menneskelig varm. De kan velges eller slås av på det sentrale displayet. Via OTA-oppdatering (Over-The-Air) kan i tillegg lydbildet Roaring Pulse aktiveres. Denne lydopplevelsen minner om kraftige maskiner, og er både klangfull og ekstrovert.
Når sjåfør og passasjerer nærmer seg bilen vil de få en akustisk hilsen, og en tilsvarende auralyd følger også når du går ut av og låser EQS. Algoritmene og lydene for lyddesignet er laget internt hos Mercedes-EQ. I tillegg til fysikere inkluderer det tverrfaglige teamet også lyddesignere, mediedesignere og mekatronikk-spesialister. Lydekspertene avgjør hvilke følelser lydbildene fremkaller i ekte trafikk under testkjøringer.
HEPA-filter mot luftbårne forurensninger
HEPA-filteret (High Efficiency Particulate Air) renser den innkommende uteluften med et høyt filtreringsnivå. Svoveldioksid og nitrogenoksider, samt lukt, reduseres takket være et aktivt kullbelegg på HEPA-filteret og kupefilteret. HEPA-filteret er en del av ekstrautstyret ENERGIZING AIR CONTROL Plus, og sørger for god luft i kjøretøyets interiør. Ved å bruke klimakontroll kan du også rengjøre inneluften før du setter deg inn i bilen. Som en del av pakken vises også partikkelnivåene i sanntid via MBUX multimediasystemet.
Mercedes-Benz er den første bilprodusenten som mottok "OFI Quality Seal ZG 250-1" fra det østerrikske forsknings- og testinstituttet (OFI). Luftfiltre med dette sertifikatet reduserer bakterier og virus spesielt effektivt direkte på filteret. For å bevise kvaliteten, må luftfiltrene bestå standardiserte tester og sjekkes ved hjelp av ytterligere vitenskapelige analyser. Testresultatene bekrefter at ENERGIZING AIR CONTROL Plus har
- En virusfangstkapasitet på mer enn 86 prosent i ny tilstand.
- En bakteriefangstkapasitet på mer enn 90 prosent i ny tilstand.
MBUX-systemet med «zero-layer»-design
MBUX (Mercedes-Benz User Experience) ble introdusert i 2018 i dagens A-Klasse, og finnes nå i mer enn 1,8 millioner Mercedes-Benz personbiler. For noen måneder siden debuterte andre generasjon av dette systemet i nye S-klasse, men nye EQS er allerede det neste store steget. Med lærbar programvare tilpasser kontroll- og skjermkonseptet seg til brukeren og gir vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene.
Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst. For å redusere operasjonstrinn ytterligere har Mercedes-Benz utviklet et brukergrensesnitt med kontekstsensitiv bevissthet ved hjelp av kunstig intelligens. Dette optimaliseres kontinuerlig, både av endringer i omgivelsene og av brukeratferd.
MBUX Hyperscreen - Tre skjermer under en glassflate
Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. Den valgte visningsstilen vises jevnt på alle skjermer og lysstyrken er tilpasset lysforholdene i interiøret. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet og vises permanent slik at føreren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.
Skjermene som er plassert i midten og foran den fremre passasjeren gir haptisk tilbakemelding. Når en finger berører bestemte flekker på berøringsskjermen utløser aktuatorer (åtte i sentraldisplayet, fire i passasjerdisplayet foran) en merkbar vibrasjon i skjermglasset. Brukeren føler dermed pulseringer på den glatte overflaten som gir inntrykk av en mekanisk bryter. Et annet hjelpemiddel er den såkalte kraftresponsen fra begge skjermene. Ulike nivåer av trykk på glasset endrer responsen.
Den 12,3" store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Imidlertid er underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens display bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde. Føreren kan velge mellom forskjellige dekorative mønstre, inkludert en stjernehimmel med Mercedes-Benz-mønsteret.
Det buede dekkglasset er laget av spesielt ripebestandig aluminiumsilikatglass og er belagt for å gjøre rengjøringen enklere. For eksempel kan fingeravtrykk enkelt fjernes med en mikrofiberduk.
Nøkkelord
Kontakter
Audun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder














Om Mercedes-Benz Personbil
Mercedes-Benz personbil import er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. Med sine datterselskaper er Bertel O. Steen AS et av Norges største service- og handelsselskap. Konsernet importerer i tillegg bilmerkene Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fuso, Setra og Mercedes-Benz nyttekjøretøy. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans, verksteddrift og eiendomsvirksomhet.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 600 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil
Mercedes-Benz CLS – oppgradert designperle9.4.2021 13:25:36 CEST | Pressemelding
Med oppdatert utseende får CLS et enda sportsligere preg og flere individualiseringsmuligheter. Mildhybriden CLS 300d 4MATIC utvider modellutvalget, og en begrenset spesialutgave av Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ utgjør den sportslige spydspissen. Modellene forventes på norske veier i løpet av høsten 2021.
Nye EQS med rekkevidde på opptil 770 km - Verdenspremiere 15. april7.4.2021 12:52:19 CEST | Pressemelding
Det nærmer seg verdenspremiere på nye EQS, med kun få dager igjen til 15. april. EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform og har derfor mange fordeler med hensyn til plass og design. Rekkevidden er på opptil 770 km (WLTP), og to batteristørrelser på 90 kWh og 107.8 kWh vil være tilgjengelig. I tillegg har EQS verdensrekord i aerodynamikk for produksjonsbiler med en cd-verdi fra 0,20. Forventet lansering i Norge er i løpet av høsten 2021.
Mercedes-AMG definerer fremtiden med elektrifisering31.3.2021 16:17:05 CEST | Pressemelding
Med den fremtidige elektrifiseringen kombinerer Mercedes-AMG overlegen ytelse og imponerende kjøredynamikk sammen med maksimal effektivitet. De første helelektriske AMG-modellene er i ferd med å gå i serieproduksjon, og de nye E PERFORMANCE høyytelseshybridene vil være svært effektive. Denne utviklingen har dratt nytte av verdifull erfaring fra Formel 1-ekspertene hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains og Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Flere spennende gateregistrerte modeller er forventet å debutere i år.
Mercedes-EQ starter batteriproduksjonen for nye EQS25.3.2021 08:16:12 CET | Pressemelding
Nye elektriske EQS har verdenspremiere 15. april 2021, og batteriproduksjonen er allerede i gang. Med EQS markeres starten på en ny generasjon elektriske biler som vil kunne tilby en rekkevidde betydelig høyere enn 700 kilometer basert på WLTP. Dette ved hjelp av en effektiv drivlinje, fremskritt i batteriets energitetthet og klasseledende aerodynamikk.
Den kommende Mercedes-AMG SL på siste vintertesting i Sverige12.3.2021 14:40:40 CET | Pressemelding
Den 12. mars 1952 kunne Daimler-Benz AG kunngjøre en ny global sensasjon: den første offentlige opptreden til den nye sportsbilen Mercedes-Benz 300 SL. Omtrent 69 år senere kan den åttende generasjonen av SL kunngjøres, med forventet debut senere i år.
Tettere samarbeid mellom Mercedes-AMG og Mercedes-AMG Petronas F111.3.2021 08:45:52 CET | Pressemelding
Mercedes-AMG i Affalterbach, Tyskland, og Mercedes-AMG Petronas F1 Teamet i Brackley, England, har samarbeidet siden 2012. Nå styrker selskapene båndene ytterligere og inngår et tettere samarbeid i utviklingen av fremtidsrettede og elektrifiserte teknologier for motorsport og for gateregistrerte modeller.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom