IKEA

Velkommen «Home Pride Home»

Del

IKEAs visjon er å skape en bedre hverdag for de mange menneskene, og vi mener at alle har rett til et sted de kan kalle hjem - det er mer enn bare fire vegger eller et tak over hodet. Det er også et sted for trygghet, tilhørighet og aksept. I mange hjem over hele landet finnes det bilder eller skilt med teksten «Home Sweet Home», og hva er vel mer naturlig enn å lage en ny vri på det velkjente uttrykket?

I år lanserer vi derfor #HomePrideHome – en sosial påvirkningskampanje designet for å hjelpe flere mennesker med å skape medfølende, inkluderende hjem og lokalsamfunn, noe som muliggjør bedre liv for LHBT+ -fellesskapet.

-          I år er det 50 år siden homofili ble avkriminalisert her i Norge, og vi mener det er viktigere enn noen gang å støtte opp om det mangfoldet som finnes, sier Monica Bogstad, HR direktør i IKEA Norge. Vi vet at det i dag er land som endrer sine lover til det verre for LHBT+ samfunn, og det er også land som innfører LHBT+ frie soner. Vi vil fortsette å bruke innflytelsen og ressursene våre til å bidra til en verden der mennesker med alle seksuelle legninger og kjønnsidentiteter føler seg fri til å være seg selv, uansett hvor de er, fortsetter hun.

For å skape oppmerksomhet rundt temaet har IKEA skapt en ny vri på et gammelt uttrykk og lanserer «Home Pride Home», som et symbol på aksept og inkludering med farger hentet fra Progress-flagget. Uttrykket skal symbolisere troen IKEA har på at alle skal føle seg hjemme og fritt kunne være seg selv, uavhengig av hvem eller hvor de er.

-          Gjennom «Home Pride Home» fortsetter vi å styrke vårt engasjement for et mer rettferdig og likeverdig samfunn og en drivkraft for sosial endring. Ved å ta enkle og meningsfylte skritt kan vi sammen få flere til å føle seg hjemme., sier Monica Bogstad.

I tillegg vil IKEA også selge regnbuebagen STORSTOMMA, og i år vil en prosentandel av salget i Norge gå til UNHCR – FNs Flyktningkontor, for arbeidet de gjør med flyktninger med en LHBT+ tilhørighet.

-          Ved å bære regnbuebaggen, dele Home Pride Home-symbolet og viktigst av alt vise aksept, kan IKEAs medarbeidere og kunder bli ambassadører for inkludering gjennom små, daglige handlinger, sier Monica Bogstad.

IKEA jobber systematisk, strategisk og langsiktig med inkludering og viser gjennom handling at vi er en LHBT+ alliert bedrift. Blant annet lærer vi opp medarbeiderne våre i mangfold og inkludering. Alle varehusene i Norge vil heise Progress flagget når det er lokal Pride.

I løpet av de neste ukene, som en kickstart på Pride-feiringene i Norge, vil IKEA oppfordre kunder til å dele HomePrideHome-symbolet på sosiale medier. I tillegg vil IKEA dele en rekke handlingsrettede tips om hvordan folk kan bli sterkere allierte med LHBT+ fellesskapet. Disse tipsene ble laget i samarbeid med den britiske veldedighetsorganisasjonen Stonewall. Se tipsene her.

Nøkkelord

Bilder

Om IKEA

IKEA
IKEA
Postboks 54
1375 BILLINGSTAD

915 02 340http://www.ikea.no

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 422 IKEA-varehus i 50 land i verden. 374 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av Ingka-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 839 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,6 milliarder ganger.I Norge hadde våre varehus over 10 millioner besøk og IKEA.no hadde over 44 millioner besøk. 

I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet), på Ringsaker og ett planleggingsstudio midt i Oslo sentrum. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

Følg pressemeldinger fra IKEA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra IKEA

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom