Velgerne opptatt av kirkens rolle i lokalsamfunnet

8.-9. september gjennomføres kirkevalget 2019. – Det er ikke tvil om at kirken betyr mye for medlemmene våre, sier Kirkerådets direktør Ingrid Vad Nilsen.

Evalueringen fra forrige kirkevalg i 2015 slår fast at kirkens verdi i lokalsamfunnet er viktigste grunn til at medlemmene oppsøkte kirkens stemmelokale på valgdagen. Den typiske velger var en gift kvinne med høyere utdannelse, og mer enn hver fjerde kirkevelger stemte Arbeiderpartiet i kommunevalget. Bare 3,5 prosent av de som stemte i kirkevalget stemte på Fremskrittspartiet, og 2,4 prosent stemte Rødt.

– En viktig institusjon
– Erfaringene fra 2015 viser at velgerne stemmer fordi de er interessert i det som skjer i lokalsamfunnet og fordi de synes kirken er en viktig institusjon i vår kultur. Det er ikke tvil om at kirken betyr mye for medlemmene våre. Å delta i kirkevalget er å gi en støtte til kirken der du bor, uavhengig av hvor ofte du oppsøker den, sier Kirkerådets direktør Ingrid Vad Nilsen.

Alle medlemmer som fyller 15 år eller mer har stemmerett i kirkevalget.
Kirkevalget består av to valg: Valg til landets 1200 menighetsråd og valg til landets 11 bispedømmeråd som samlet utgjør Kirkemøtet i Den norske kirke.