Velger PWA-teknologi til ny LOS-app

Den nye appen til LOS er utviklet med progressive web-app-teknologi, også kalt PWA. Teknologien, som også velges av flere internasjonale ledende merkevarer, gjør LOS-plattformen tilgjengelig i alle digitale enheter og operativsystemer.
Den nye LOS-appen er utviklet med PWA-teknologi

- Appen sørger for en sømløs overgang uansett hvilken enhet du befinner deg på. PWA er egentlig bare en avansert nettside som fungerer over alt - og gir kundene en helhetsopplevelse uavhengig av hvilke enheter de ønsker å bruke.

Det sier Craig Jonathan, senior forretningsrådgiver i Agder Energi Teknologi, som sammen med ansvarlig for digitale kundeløsninger i LOS, Malin Schulze, har vært sentral i utviklingen av den nye LOS-appen.

- Vi ønsker å samle alt kunden trenger å vite om strømmen sin på ett sted. LOS-appen kan enkelt legges til på hjemskjermen på mobilen, akkurat som en vanlig app, men uten å måtte gå via nedlastning i en app-butikk, forteller Schulze.

Tar mindre plass
PWA-teknologien gjør LOS-appen både sikrere og lettere tilgjengelig - og den er også raskere og tar mindre lagringsplass på mobilen enn en tradisjonell app. Teknologien har vært tilgjengelig i flere år, men er under oppsving - og flere store aktører bruker nå PWA-teknologien.

- Microsofts nye gamingplattform lanseres kun på PWA. Og vi ser flere av de store aktørene innenfor reiseliv og ny teknologi bruker dette, som Airbnb, Uber, Starbucks, YouTube, Tiktok og mange flere. Appen oppdaterer seg selv og er tilgjengelig overalt, selv om du sitter på dårlig linje eller nettverk, forteller Jonathan.

Brukertesting sammen med kundene
- For LOS var det viktig å velge en teknologi som gjør at vi kan lansere nye funksjoner ut til kunden raskt og effektivt. Så snart vi utvikler ny funksjonalitet blir den tilgjengelig for alle kundene, uavhengig av hvilken device de bruker. Dette gjør at vi kan bevege oss raskere enn gjennom tradisjonell app-utvikling, forteller Schulze.

LOS har gjennomført flere runder med brukertesting av den nye appen - og involverer kunder i utviklingen av nye funksjoner.

- Det er veldig viktig for oss å få tilbakemeldinger fra kundene, slik at vi utvikler tjenester de har behov for. Vi ser også at kundeengasjementet er langt høyere blant dem som har lastet ned appen på sin mobiltelefon, sier Schulze.

Alt i en app
I første omgang har appen fått en full makeover med fokus på bedre design og brukeropplevelse. Målet er å gjøre appen så relevant for brukeren som mulig med skreddersydd innhold, og samtidig gi mulighet til å administrere hele kundeforholdet i appen.

- Vi har en lang liste med ny funksjonalitet som skal lanseres utover våren, men allerede nå kan kunder i LOS benytte appen for å få bedre innsikt i eget strømforbruk, strømutgifter og faktura, samt se strømprisen det neste døgnet. Estimering av forbruk, sammenligningstjenester, temperatur og værvarsling, smart lading og mulighet til å legge til flere brukere i samme husstand er blant funksjonene vi ønsker å lansere framover, forteller Schulze.

- Målet er at LOS-kunder skal få den beste appen, og vi jobber kontinuerlig med utvikling og nytt innhold, avslutter Jonathan.

Den nye LOS-appen er utviklet med PWA-teknologi
Malin Schulze, ansvarlig digitale kundeløsninger LOS
Craig Jonathan, senior forretningsrådgiver IKT, Agder Energi

LOS er landets 3. største strømleverandør, og leverer strøm og energirelaterte produkter og tjenester til privatkunder over hele Norge. LOS er et selskap i Agder Energi, og har sitt hovedkontor i Kristiansand.