Velger du riktig refleks?

Mange tenker at små refleksdetaljer gir god nok synlighet, men det er ikke den fulle sannheten. Å være synlig i høstmørket er noe som angår oss alle.

Vær synlig

Det som starter som en joggetur i kveldssolen snur fort til en joggetur i bekmørke gater hvor man kan bli vanskelig å oppdage. Selv om løperelaterte plagg og tilbehør ofte har refleksdetaljer, er ikke dette alene en trygghet for deg som beveger deg i høst- og vintermørket.

Refleksdagen

I dag er det den nasjonale refleksdagen, og det markerer vi med å sette fokus på synlighet.

Trygg Trafikk har skrevet litt om temaet på sine sider. De sjokkerende tallene de legger frem forteller oss at kun 4 av 10 voksne bruker refleks, og at det er de i aldersgruppen 30+ som er sløvest på refleksbruk.
I tillegg til å sette fokus på mangelen av refleksbruk, ramser de opp tiltak du kan gjøre selv for å sette fokus på denne dagen - og alle andre dager i året.

Lumen-serien til Craft egner seg godt for de som liker freshe farger og spennende detaljer. I dette tilfellet det reflekterende uttrykket produktene får ved direkte lys, men vi anbefaler alltid bruk av refleksvest eller andre produkter i henhold til Trygg Trafikks egne huskeregler:

1. Fest refleks på alle jakker og bagger.
2. Bruk refleks som beveger seg når du går, de synes best.
3. Heng refleksen i knehøyde.
4. Bruk to reflekser slik at du er synlig fra alle kanter.
5. Sjekk at refleksen ikke er veldig ripete – da virker den dårligere.

Lumen produktene til Craft er ikke sertifiserte refleksprodukter som man behøver ved f. eks. veiarbeid og i andre typer arbeid der det er krav til spesifiserte synlighetsklasser. Produktene faller derimot fint inn i kategorien «synlighet» på grunn av sine reflekterende detaljer og er perfekt for deg som jogger på kveldstid – hele året.

Med riktig bekledning blir utetrening en lek. La høstmørket senke seg mens du er Lumen.

Vil du se mer av Lumen? Gå inn på www.craft.no og utforsk hele serien.

Kilder:

https://www.tryggtrafikk.no/refleks/, 15.10.20