Veldig skuffet over kutt: – Burde aldri skjedd

Et kutt på 1,5 milliarder gjør Norge fortsatt største mottaker av bistand. Bistand skulle aldri vært et forhandlingstema, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Norsk Folkehjelp er ikke fornøyde med et kutt på 1,5 milliarder i bistanden. Det måtte til for å oppnå enighet mellom SV og regjeringspartiene etter over tre uker med forhandlinger. Kuttet gjøres for å finansiere utgifter til å ta imot flyktninger i Norge.

Det er skuffende at regjeringen ikke innser Norges internasjonale ansvar, og reverserer hele kuttet. Med dette budsjettet blir Norge blir fortsatt største mottaker av norsk bistand, sier Henriette K. Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Under de drøyt tre ukene med forhandlinger, så har Norge tjent 1,8 milliarder kroner hver eneste dag på økte olje og gassinntekter.

Inntektene fra én eneste dag med forhandlinger kunne dekket kuttet. Norge tjener stort på krigen i Ukraina, og vi må huske på at våre økte inntekter er andres utgifter. I en tid som dette må vi stå for våre verdier og vise internasjonal solidaritet. At det ble taurekking om bistanden på forhandlingsbordet er skuffende. Bistanden skulle aldri vært et forhandlingstema, fortsetter Westhrin.

Dette viser at det er på tide å endre på praksisen med å finansiere norske flyktningeutgifter over bistandsbudsjettet. Det vi ser er at hver gang det kommer en økning i flyktninger til Norge kuttes bistandsbudsjettet. I praksis sender vi regningen til verdens fattigste hver eneste gang. Dette går ikke lenger og var aldri intensjonen med regelen. Regelen ble laget for å oppfordre rike land til å ta i mot flyktninger, og å globalt dele på ansvaret for å ta imot flyktninger. I Norge gjør vi det nå på bekostning av verdens fattigste. Vi lurer på hvor dette hadde endt om det ikke hadde vært for SV.

Foto: Norsk Folkehjelp