Vekterstreiken - tilbud fra arbeidsgiversiden

NHO Service og Handel sendte tidligere i dag ut pressemelding om at de har gitt et nytt tilbud til arbeidstakersiden etter at nattens mekling var avsluttet. Norsk Arbeidsmandsforbund anser ikke at dette dreier seg om et nytt tilbud fra motparten.

«Vi stiller oss derfor uforstående til dette presseutspillet, men vi imøteser utspill fra NHO Service og Handel som kan bidra til å løse konflikten», sier forbundsleder Anita Johansen i en kommentar.

Skammelig av Vestfold og Telemark fylkeskommune23.9.2020 13:14:54 CESTPressemelding

Vekterne i Norsk Arbeidsmandsforbund er ute i lovlig arbeidskamp. Konflikten handler blant annet om en anstendig lønn, lærlingers møte med arbeidslivet og retten til hele stillinger. Alle partiene på Stortinget lovpriser den norske modellen med trepartssamarbeid, verdien av det organiserte arbeidslivet og viktigheten av ansvarlige parter i arbeidslivet. Da er det oppsiktsvekkende at midt under en lovlig arbeidskamp velger Vestfold og Telemark fylke å leie inn vektere fra et selskap uten tariffavtale for å utføre vakthold ved Horten Videregående skole.

Sotrasambandet: Det er ikke for sent å snu!5.5.2020 13:34:15 CESTPressemelding

Norsk Arbeidsmandsforbund registrerer at Statens Vegvesen i en pressemelding 30. april har kvalifisert tre utenlandske selskaper som skal konkurrere om utbyggingen av Sotrasambandet. Dette er et OPS-prosjekt (Offentlig privat samarbeid) budsjettert til 17 milliarder kroner. Dette er svært skuffende. Både forbundet og en samlet anleggsbransje har over lang tid bedt regjeringen og Stortinget om å legge til rette for norsk deltakelse i denne anbudskonkurransen. Norsk Arbeidsmandsforbund har vært tydelige på at anbudsgrunnlaget for Sotrasambandet må trekkes tilbake og deles opp i minst 3 entrepriser, slik at norske selskaper får mulighet til deltakelse i dette viktige prosjektet. Vi er ikke mot utenlandsk deltakelse og det må gjerne legges til rette for et samarbeid mellom norske og utenlandske entreprenører for å styrke norsk kompetanse på denne type brokonstruksjoner.