Veg med nybygdstandard til lavpris
Statens vegvesen markerte forrige uke at de 22 kilometerne mellom Rendalen grense og Alvdal skurlag på riksveg 3 er ferdig utbedret etter to års arbeid.
Med det er hele den ca. 50 kilometer lange strekningen mellom Atna og Alvdal utbedret, et arbeid som har pågått siden 2016. Totalkostnaden for utbedringen av hele strekningen er på vel 700 millioner kroner.
Lokal entreprenørkompetanse
Alvdal-baserte Gjermundshaug Anlegg AS har i samarbeid med Statens vegvesen prosjektert den 22 kilometer lange strekningen mellom grensa til Rendalen og Alvdal skurlag og utført selve utbedringsjobben.
– På det meste hadde vi 120 arbeidere på jobb ute på vegen, inkludert arbeidere fra våre lokale underleverandører som vi ikke kunne klart oss foruten, sa daglig leder i Gjermundshaug, Pål Ligård, under markeringa i Alvdal.
Gjermundshaug Anlegg utførte jobben med 60 prosent egne ansatte og 40 prosent innleide arbeidere fra lokale underentreprenører. Av totalkostnaden på 340 millioner kroner har en tredel av Gjermundshaugs omsetning gått til lokale entreprenører.
Av de 120 000 arbeidstimene som Gjermundshaug med underentreprenører har lagt ned i løpet av de to årene som utbedringen av riksveg 3 har pågått, har det vært bare én skade – en vrikket ankel.
Utviklende samarbeid
I sine kontrakter stiller Statens vegvesen krav til entreprenørene med mål om å skape utvikling.
– De kravene vi stiller er med på å utvikle dere, og måten dere gjør ting på er med på å utvikle oss, sa avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen henvendt til Pål Ligård i Gjermundshaug Anlegg.
– Det at vi kan jobbe sammen om dette, tror jeg er med på å utvikle tanken rundt hvordan vi skal bygge veg på best mulig måte, sa Løkken med henvisning til at det på riksveg 3 er blitt mye god veg for lite penger.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland fulgte opp.
– Ved å ha bygd og forbedret eksisterende veg, med breddeutvidelse og andre tiltak som har bedret trafikksikkerheten og framkommeligheten, har verdien på vegen økt betraktelig. Dette er ikke noe som ligger opplagt i Vegnormalen, men dere har her utviklet måten å bygge på som gjør det mulig å få løpemeterkostnadene helt ned i under 16 000 kroner. Vi får dermed veldig mye igjen for investeringene og kan bygge lange strekninger.
– Østerdalens største arbeidsplass
Norges Lastebileier-Forbund definerer riksveg 3 som den viktigste godsaksen nord-sør i Norge. Når tungbilandelen utgjør hele 40 prosent av trafikken, eller nesten 850 tungbiler i døgnet, kaller de riksveg 3 for Østerdalens største arbeidsplass.
– For ti år siden var tilstanden på riksveg 3 svært dårlig. Vegen var smal, hadde dårlig dekke og var skikkelig vond å kjøre, sa regionleder i NLF, Guttorm Tysnes.
– Når vegen nå er blitt ni meter bred over lange strekninger og med romlefelt i midten, er det blitt en trafikksikker veg med god framkommelighet. Det er det som betyr noe for de som har vegen som arbeidsplass.
Samarbeid for mer veg
Siden det er flere strekninger på riksveg 3 som trenger utbedring både sør og nord for strekningen som nå er utbedret, er det viktig at ordførerne i Østerdalen fortsetter samarbeidet i Vegforum riksveg 3.
Dette ble understreket av vegdirektør Hovland.
– Det er viktig med politisk samarbeid langs de lange strekningene, over kommunegrensene, for at arbeidet skal gi resultater. Vi i Statens vegvesen går jo sammen med dere, men vi er helt avhengig av å få drivkrefter med lokalt for at vi skal bli i stand til å fortsette utbedringen.
FAKTA om utbedringen av rv. 3 Rendalen gr. – Alvdal skurlag
- Hensikt: Bedre trafikksikkerhet og framkommelighet
- Lengde: 22 kilometer
- Tiltak: Utvidet vegbredde til ni meter, forbedret drenssystem og bæreevne, utbedret sideterreng
- Byggetid: Juli 2020 – september 2022
- Kostnad: Ca. 340 mill. kr inkl. mva, (15 800 kr/meter inkl. mva)
- Byggherre: Statens vegvesen
- Entreprenør: Gjermundshaug Anlegg AS Alvdal
Nøkkelord
Kontakter
Vegar AntonsenProsjektlederStatens vegvesen Drift og vedlikehold øst
Tel:41619694vegar.antonsen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Gjennomslag i den første av fire tunnelar på nytt Sotrasamband25.4.2024 10:37:57 CEST | Pressemelding
10 månader etter at første salve ble avfyrt på vestsida av Kolltveit er det lys i begge endar av dei to løpa på Kolltveittunnelen.
Vegvesenet går for forenklet Strandlokk25.4.2024 09:07:04 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har oversendt endret planforslag til Bærum kommune. Løsningen innebærer et forenklet lokk ved Strand.
389 passasjerer registrert uten sikkerhetsbelte i buss24.4.2024 11:17:11 CEST | Pressemelding
Totalt ble 4827 busspassasjerer kontrollert for bruk av belte i buss da Statens vegvesen gjennomførte landsdekkende kontroller sist uke.
Signerte kontrakt på siste strekning av E39 Betna-Stormyra23.4.2024 11:21:40 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og entreprenøren Bertelsen og Garpestad AS signerte mandag kontrakt på bygging av ny E39 mellom Stormyra og Staurset i Heim kommune.
Stenger sørgående løp i Glaskartunnelen neste helg22.4.2024 14:34:34 CEST | Pressemelding
Sørgående løp på E39 (mot Bergen) bli stengt helgen 3.- 6. mai, i forbindelse med oppgradering av Glaskartunnelen. Vegen skal graves opp, og Vegvesenet oppfordrer folk i nærområdet til å unngå kjøring og heller bruke kollektiv eller sykkel denne helgen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom